Wat is er nieuw

Long Scape 120cm van DaveHee

DaveHee

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2015
Goeiedag allemaal,

Ik open alvast een nieuw topic zodat ik kan laten zien wat ik van plan ben en zodat jullie mij eventueel nog tips kunnen geven.

Ik heb een tijdje terug een aquarium besteld en deze zou in de komende 3 weken geleverd moeten worden. Nog even geduld dus, maar dat betekent niet dat ik alvast een beginnetje kan maken. De verlichting, het filter en de hardscape zijn al binnen.

Aquarium: 120x35x20cm Optic White glass
Verlichting: Chihiros Aquatic Studio A-1201
Filter: Aqua nova NCF-600 Buitenfilter
Hardscape: Seiryu stenen

Hierbij alvast wat foto's om een idee te krijgen.

Het aquarium is even breed als de witte kast en komt hier ook op te staan
_lQKd1_g3vYsCNOQ83VyotgVhWchnOFw.jpegIMG-20160430-WA0012 by Dave van der Hee

Chiciros verlichting
_lQKd1_g3vYsCNOQ83VyotgVhWchnOFw.jpeg20160506_184436 by Dave van der Hee

Hardscape
_lQKd1_g3vYsCNOQ83VyotgVhWchnOFw.jpeg20160510_192803 by Dave van der Hee

_lQKd1_g3vYsCNOQ83VyotgVhWchnOFw.jpeg20160510_183707 by Dave van der Hee

Ik heb alvast 2 verschillende hardscapes gemaakt. Ben benieuwd welke opstelling jullie beter vinden. Ik denk zelf dat de 2e scape te hoog word

Het plan is om op de voorgrond gebruik te maken van een laagje filterzand i.c.m. Grof La Plata Sand tegen de stenen aan.

Achter de stenen komt aqua soil amazonia gecombineerd met de powder variant.

Over het planten bestand en visbestand ben ik nog niet uit.
Qua vissen zat ik zelf te denken aan een schooltje kegelvlekbarbelen en een klein schooltje otocinclus, maar als jullie leuke alternatieven hebben dan hoor ik die graag

Mooie maat, daar kan je leuke dingen mee doen!
Je 2e opstelling is veel mooier ennbied meer mogelijkheden. Je kan op de stenen die dan uit het water steken wat emmerse planten zetten waardoor het een andere uitstraling krijgt. Zal je wel wat hoeven foefelen met de verlichting of de stenen helemaal aan de achterkant zetten.
Als je nog een paar weken tijd hebt kan je nog van alles uitproberen, dat is wel een voordeel.
Je stenen gaan wel de waterwaarden be�nvloeden, hou daar dus rekening mee.
Ga deze zeker volgen!

Mooie plannen en wat een enorme lichtbak! Op de foto lijkt ie wat door te buigen. Klopt dat ?

Qua hardscape vind ik de tweede ook natuurlijker ogen.

@backplay Bedankt voor je tips. Ik zal ze zeker in m'n achterhoofd houden. De 2e scape geeft mij ook meer het idee van een berglandschap.
Alleen word het dan wel stoeien met de verlichting zoals je aangeeft. Ik ga op m'n gemak eens kijken wat ik hiermee kan bouwen. Ik ben me er van bewust dat deze stenen vrij veel kalk bevatten. Ik zal deze dan ook eerst goed schoonmaken en de eerste weken dat ze in het water liggen vaak een waterwissel doen. Overigens heb ik geen haast met deze bak en kan hij gerust 4 weken indraaien voor er visjes in komen.

@Niwla Altijd scherp. Dit klopt inderdaad, maar zodra hij op de bak zit zal die recht zijn, hoop ik 😛. Hij heeft nu geen weerstand aan de buitenzijdes waardoor het midden een klein beetje inzakt. Mocht het toch nog zo inzakken dat ik me eraan ga ergeren dan ben ik van plan om TMC Grobeam erboven te hangen, alleen zijn deze wel een stuk prijziger.

Hier nog een foto van de voorlopige opstelling die ik nu heb. De hoogste steen zal maximaal 3cm boven het water uitsteken. Dit zou betekenen dat de verlichting er net boven langs gaat.
ucoIxXYqXz7-2zhlwQUIkn7Li8YbQxsM.jpeg20160511_224319 by Dave van der Hee

Gaaf! :thumbs: Heel natuurlijk!

leuk zo'n 120F bak 😉
ik zou ook voor de 3e scape gaan hoor 😉

Het heeft inderdaad wel wat weg van de 120F bak, alleen kost die bak �600,- en heb ik deze bak op maat laten maken voor maar �100,- excl. bezorging. Ook is hij 5cm dieper als de 120F wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is

De 3e scape geniet ook mijn voorkeur 🙂

Ik vind de scapes nu al mooi! Ik zou voor de laatste gaan. Ik denkt dat het ook zeker zijn charmes heeft als de steen er een beetje bovenuit steekt. Weet je al een beetje wat je keuze voor planten wordt? Waar heb je je door laten inspireren ben ik wel benieuwd naar. Ik ga dit volgen! Dit ziet er veel belovend uit

DaveHee zei:
Het heeft inderdaad wel wat weg van de 120F bak, alleen kost die bak �600,- en heb ik deze bak op maat laten maken voor maar �100,- excl. bezorging. Ook is hij 5cm dieper als de 120F wat natuurlijk altijd mooi meegenomen is

De 3e scape geniet ook mijn voorkeur 🙂

haha dat scheelt inderdaad, maar heb je dan ook low-iron, high clarity etc wat al die ADA bakken ook hebben?

Ik ben bang van niet. Wel word het gemaakt van optic white glas wat ook heel helder is.

DaveHee zei:
Ik ben bang van niet. Wel word het gemaakt van optic white glas wat ook heel helder is.
Dan mag je me dat adres wel eens geven, is wel een koopje als het optic white is en de afwerking in orde is.

De 3e is echt heel mooi!
Qua bodembedekking kan je misschien een alternatief zoeken voor het filterzand. Heb dat ook eens met die stenen gebruikt en dat staat niet echt mooi.
Heb je al eens geprobeerd om de 1e steen (van links te beginnen) 180� te draaien, tegen de 3e steen te zetten, en de 2e dan als eerste te zetten of weg te laten?

Bedankt @Ludger

@peterdenhaag53 ja deze kloppen 🙂 Ik laat het aquarium op maat maken.

@backplay Ik zal komend weekend nog eens aan de gang gaan om het te proberen. Ik zal ook nog goed overwegen of ik voor een lichte of donkere voorgrond ga, gelukkog heb ik de tijd. Het aquarium heb ik bij verloop aquariumspeciaalzaak besteld in hazerswoude-dorp.

Hey DaveHee

Ik zie dat je kastje uit de IKEA komt 🙂 gaat dit het gewicht wel kunnen houden ?
Ik wou namelijk het zelfde doen maar heb hier toch schrik voor.

Zo zwaar wordt zijn bak niet hoor. Dat kastje kan zijn gewicht wel dragen.

peterdenhaag53 zei:
Zo zwaar wordt zijn bak niet hoor. Dat kastje kan zijn gewicht wel dragen.

Nou ik was dus zelf aan het twijfelen voor zo'n kast te gebruiken.
Op de site staat dat deze max 30 kilo kan dragen.
Zelf heb ik zo'n kast al eens open gezaagd en binnen zit enkel karton 😀

ik denk dat zijn bak wel een stuk zwaarder word dan wat er dus voorgeschreven staat.

Dus tenzij iemand er ervaring mee heeft (want dat heb ik niet), dan zou ik er toch goed over nadenken.

944978_0_82_12787992_10207310227408031_1575890343_n.jpg

Bedankt voor het meedenken. Er zal ongeveer 70L water in gaan netto, dus dat zou idd betekenen dat hij te zwaar word. Misschien dat ik hem kan verstevigen door wat balken in de hoeken te schroeven en anders naar een betere oplossing zoeken.

Ga eens op die kast zitten en kijk wat er gebeurt 😉

Dat is geen probleem i.c.m. de stenen 🙂

@backplay ik heb het nog eens geprobeerd wat je zei met die stenen, maar de grote steen in het midden word op zn plek gehouden door de 2e steen. Hier kan ik dus niet veel mee schuiven. Het word wachten op het aquarium totdat ik een definitieve opstelling kan maken

Ik zou ook echt wel een andere kast gebruiken. Je kunt er misschien nog beter eentje zelf maken.
Een Ikea kastje is twijfelachtig, vind ik. Ik gebruik persoonlijk echt alleen aquarium kasten die bij de bak horen of die speciaal bedoeld zijn voor aquaria. Dan weet je zeker dat het goed zit. Kan de verzekering ook niet moeilijk doen als het toch fout zou gaan..

Ben benieuwd, erg mooie stenen!

Die max. 30 kg gaat waarschijnlijk over het plankje daar links.

Allemaal bedankt voor het meedenken. Ik ga hem verstevigen met een paar houten balken(44x44) en dan heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Ongeveer 21cm hoog
5pEmPE5gKLjB4TC_-MH_AGY0NrUtbxQG.jpeg

@Jeto Ik heb me laten inspireren door aquascapers als T. Amano en J. Findley. Nu ik 4 standaard aquariums heb draaien was ik toe aan iets anders. vandaar dit lange en lage aquarium. Altijd leuk een nieuwe uitdaging.

Op advies van backplay ga ik voor een volledige bodem van aquasoil amazonia powder.

Ik wil maar 3 verschillende planten soorten gebruiken.
Op de voorgrond wil ik gebruik gaan maken van Eleocharis sp. mini.
En op de achtergrond Ammania sp. 'Bonsai' i.c.m. nog een andere (rode) plant.

Voor over de stenen ben ik nog op zoek naar terrestrial moss.
Iemand die mij kan vertellen wat dit precies is en waar ik het kan verkrijgen?🙂

Heel je bodem doen met de powder versie gaat wel vrij kostelijk worden.
Op plaatsen waar je de bodem niet ziet zou ik voor de normale versie gaan. Omdat je stengel planten op de achtergrond gaat zetten, gaan die uit de powder versie niet zoveel voordeel halen, die zullen het evengoed doen in de normale versie.
Voor de voorgrond kan je desnoods eerst een laag van de gewone gebruiken met daarover een laag van de powder. Aan de voorkant van het glas zou ik dan de eerste paar centimeters (in de diepte) alleen maar de powder gebruiken, ziet er wat beter uit.

Terrestrial moss vind je in de meeste grote planten/bloemen zaken.
Je kan er desnoods ook wat plukjes van andere planten insteken, Utricularia sp., Eleocharis sp., Marselia sp.,...

Heb de Eleocharis sp. mini van Tropica hier eergisteren uit een aquarium gehaald, ongeveer de hoeveelheid van 5-7 invitro potjes. Als je interesse hebt stuur je maar een pb.

Hier heb je wel gelijk in inderdaad. Bedankt voor de tip! 🙂
Het word zoveel mogelijk aquasoil amazonia en de bovenste laag op de voorgrond word de powder variant.

Bedankt voor het aanbod, het gaat alleen nog wel even duren voordat de plantjes er in gaan.
Als ik zover ben dan stuur ik nog wel een pb om te kijken of je ze nog in de aanbieding hebt.

Oh wow, kicke project! Heel mooie rotspartij gecre�erd, heel nieuwsgierig naar het is in resultaat.

DaveHee zei:
Hier heb je wel gelijk in inderdaad. Bedankt voor de tip! 🙂
Het word zoveel mogelijk aquasoil amazonia en de bovenste laag op de voorgrond word de powder variant.

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan. Werkt prima :thumbs:

Ik heb alleen verzaakt de randen aan raamkanten te voorzien van alleen powder. nu zie je bij mij dus de soil overgaan in powder. Dit had ik liever anders gedaan. Goeie tip van Backplay dus 😉

@MaoSan Bedankt, Ik ben zelf ook heel benieuwd

@Niwla Ik ga deze tip zeker gebruiken wanneer ik de bak eindelijk ik kan gaan richten. 🙂

Goed nieuws!
Het aquarium is zo goed als af en kan dinsdag bezorgd worden 🙂

Toevallig gister de aqua soil besteld.
Ook alvast een lily pipe set besteld.
Het is de Violet Glass Mini MV-1 (Inflow) geworden i.c.m. Lily Pipe P-2 (Outflow)
met transparante filterslangen uiteraard.

Ik ben van plan om de achterkant van het aquarium zwart te verven, iemand die mij hier wat tips voor kan geven?
Ik heb het een keer gevraagd bij een bouwmarkt maar die vertelde me dat het (bijna) niet mogelijk was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan