Wat is er nieuw

Maanvissen eten rotala kaal

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
38
Zoals de titel het al zeg de maanvissen eten de rotala kaal.
De maanvissen zitten de hele dag aan de plant te plukken en trekken.
Meerdere malen per dag drijven er stekjes door de bak de meeste helemaal kaal. Als er nog wel blad aan zit zet ik ze weer terug maar de kale stengels gooi ik maar weg.
De rotala begon het net zo goed te doen maar ik ben bang als het zo doorgaat dat ze sneller gegeten worden dan ze kunnen groeien.
Ik wist niet dat maanvissen planten eten en al helemaal niet zoveel🫣
Ik weet dat het aquarium eigenlijk wat te klein is (de zwemruimte is 100x50cm)en dat er minimaal 5 in het aquarium moeten zitten(het zijn er 3).
Oma stond ermee op de stoep dus ik heb ze toch maar ik het aquarium gedaan.
De vissen lijken het goed naar hun zin te hebben en zwemmen gezellig samen door het aquarium. Het is echt een genot om te zien hoe de maanvissen heel de dag lekker bezig zijn.
Als de vissen groter worden zal ik ze misschien weg moeten doen maar voor nu wil ik het het toch proberen.
Heeft iemand van jullie ook de ervaring dat maanvissen de planten letterlijk kaal vreten? Of misschien tips al lijkt met dat lastig je kan moeilijk zeggen dat ze niet aan de planten mogen komen😅
20250201_202929.jpg
20250127_213157.jpg
17384389372267412029150128847461.jpg
17384393772054062058967613307631.jpg
17384396140546152539729679042179.jpg
17384397524711695864520525244273.jpg

Hoe vaak voer je ze? Jonge manen eten graag veel en vaak 😉 (keer of 6 per dag is de eerste maanden normaal).

Die van mij plukken wel eens op de bladeren maar trekken ze er niet af. Ze eten wel drijvers / trekken die omlaag.

Dan denk ik dat ze maar eens wat meer moet gaan voeren. Ik geef nu vlokvoer, granulaat en funtabs die je aan het raam kan plakken. Morgen wil ik ook diepvriesvoer gaan halen.

Houdt er wel rekening mee dat bij veel voeren veel schoon water nodig is.. ik ververste 2x per week 50%. Soms nog een beetje extra tussendoor..

Vriesvoor vinden ze lekker, maar voer het niet teveel: die van mij wilden op een gegeven moment geen gewoon voer meer… verwende krengen 🙂

Hoof voer hier bestaat uit hikari vibra bites aangevuld met vlok en vries voer

Dan denk ik dat ze maar eens wat meer moet gaan voeren. Ik geef nu vlokvoer, granulaat en funtabs die je aan het raam kan plakken. Morgen wil ik ook diepvriesvoer gaan halen.
Dat denk ik ook. Jonge maanvissen hebben veel voer nodig verdeeld over de dag.

Ok ververs sowieso 50% in de week en halverwege de week test ik het water dus ik kan bijsturen indien nodig. Ook staan er 2 filters op het aquarium dus dat zal ook wel wat meewerken.
Hoe denken jullie verder over de huisvesting van de manen? Is het bij voorbaat al een mislukking of geven jullie het een kans?

Bijlagen

• 17384418540614487988063450569439.jpg
    17384418540614487988063450569439.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 54
  • 20250117_221247.jpg
    20250117_221247.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 58
Ik kan over het aantal manen niet zoveel zeggen. Ik heb er 9 van kleins af aan. 1 is praktisch niet gegroeid (is ook heel mager en eet amper) 1 is iets groter (beetje zelfde verhaal) en de andere 7 zijn prima doorvoed. Geen ervaring met kleine aantallen. Weet wel dat het vissen met een duidelijke pikorde zijn, dus de kans op een “kneusje” zoals ik heb is groot.

Verder.. of je ze volgroeid krijgt met de juiste voeding is 1. Of je vind dat een vis van 30cm hoog in een bak van 50cm hoog kan (waterhoogte dus minder) is persoonlijk.. ik vind van niet, zo’n beest kan amper omhoog/omlaag in het water.
Zelfde geldt voor op en neer zwemmen.. zie het alsof jij en ik in een badkamer moeten leven.. het kan zeker, maar blij wordt je er niet van. Naar mijn mening kan het niet, overleven zullen ze wel…

Hier pikken ze af en toe aan de Blyxa Japonica ondanks dat ik 2x per dag voer en in de ochtend een heel zakje levende artemia.
Soms doen ze het dagen in de loop van de middag en dan weer een tijd niet. Waarom weet ik ook niet maar het kan verveling zijn lijkt het wel. Maar goed dat zal per situatie verschillen denk ik.

Hier pikken ze af en toe aan de Blyxa Japonica ondanks dat ik 2x per dag voer en in de ochtend een heel zakje levende artemia.
Soms doen ze het dagen in de loop van de middag en dan weer een tijd niet. Waarom weet ik ook niet maar het kan verveling zijn lijkt het wel. Maar goed dat zal per situatie verschillen denk ik.
Jouw maanvissen kunne zich niet vervelen, toch? Ik las dat je ze elke ochtend voorleest.😉

Wat ik heb gelezen is dat maanvissen omnivoren zijn. En dus graag wat groen eten. Meestal pakken ze dan wat algen. Maar in een bak zonder algen, zullen ze sommige planten eten.
Ik zag ze vaak aan de algen plukken. Maar die heb ik nu haast niet meer. Maar een groenvoer tabblet voor de ancistrus vinden ze ook heel lekker.

Wat ik heb gelezen is dat maanvissen omnivoren zijn. En dus graag wat groen eten. Meestal pakken ze dan wat algen. Maar in een bak zonder algen, zullen ze sommige planten eten.
Ik zag ze vaak aan de algen plukken. Maar die heb ik nu haast niet meer. Maar een groenvoer tabblet voor de ancistrus vinden ze ook heel lekker.
Goed om te weten want dan kan ik groen uit de bami en nasi dus in de bak gooien :DD :DD

Ik weet dat jij van mening bent, dat jij een carnivoor bent, maar het spijt me zeer voor je: ook jij bent een OMNIvoor.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan