Wat is er nieuw

Mening

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjeff
  • Startdatum Startdatum
S

Sjeff

Guest
Beste allen,

Ben er zojuist achter gekomen dat zeker ��n van mijn Lnummers witte stip heeft. Ik kwam erachter omdat ik het gedrag had gefilmt en deze had laten zien bij een viszaak. Hij was aan het wiebelen en ik had dus ook al wat stippen gezien, maar dacht altijd dat dit zandkorreltjes waren eigenlijk... Beetje naief misschien.

Het advies daar was behandelen tegen wittestip en dan op de volgende manier. Alle 3 de Lnummers uitvangen en in een kleinere bak zetten (heb ik nog staan). Dan gewoon water uit de vision erin zo dat dit gelijk goed is. Vervolgens temperatuur geleidelijk opschroeven naar 30 graden en tegelijk met EXIT behandelen.

Ik heb hier even verder gelezen en zie overal dingen staan over Asha2000? en Exit? wat niet meer werkt?

Ik wil nu alleen het Lnummer wat wiebelt uitvangen en deze gaan behandelen. Mijn vraag aan jullie is, zijn jullie het hiermee eens? Of zouden jullie het anders doen?

Groet, Jeffrey

En de rest ,dan in je bak? zijn die vrij van stip?
Zou ze laten zitten en heel de bak behandelen,ALS ze hogere temperatuur verdragen.

Voor zover ik weet heeft de rest nergens last van... Maar kan vanmiddag/vanavond pas weer kijken.

De parasiet die witte stip veroorzaakt, bevindt zich op het moment dat het kwetsbaar is (en dus te behandelen) in het water. De parasieten op de vis zelf zijn niet te behadelen totdat ze eraf vallen. De levenscyclus gaat ongeveer zo: De parasiet hecht zich aan de vis en voedt zich (niet te behandelen), de parasiet laat los en bevindt zich in water (kwetsbaar) en dan hecht de parasiet zich aan planten, stenen, etc en plant zich voort (slecht te behandelen). De parasiet kan slechts een aantal dagen zonder gastheer overleven en de levenscyclus versnelt op hogere temperatuur. Je moet dus je aquariumwater behandelen en niet de vissen zelf. Wel je bak behandelen dus...

p.s. ik vind het niet na�ef dat je het niet meteen herkent hoor, mijn vissen hebben wel eens zandkorreltjes op hun kop en dan schrik ik omdat het op stip lijkt 😉

Dank je wel Merethe!

Ik zit nu met het volgende, ik heb toch het Lnummer uitgevangen en alvast behandeld. Nog niet de hele bak dus omdat die in een apart bakje zit. Ben er wel vanuit gegaan dat de leverancier ook weet wat die aanbeveelt.

Ik zie nu alleen aan het Lnummer niks meer van stip dus denk ik toch dat er een andere reden is waarom die niet gelukkig was.
Alle vissen in het aquarium vertonen namelijk geen door mij te herkennen kwalen.

Kan het misschien iets anders zijn waardoor mijn Lnummer liet zien dat die het niet naar z'n zin heeft?

Heb zelf geen verstand van Lnummers dus ik kan niet aanraden wat het beste voor jouw vis is.
Als een van mijn vissen of een hele soort zich vreemd gedraagt, zonder zichtbare symptomen, controleer ik eerst altijd het water en check ik of het overeenkomt met de eisen van de soort, daarna controleer ik of hij samen kan met de rest van het bestand en niet meer soortgenoten nodig heeft en ik kijk altijd na of de omgevingsfactoren zoals de hoeveelheid schuilplaatsen en de sterkte van de belichting juist zijn. Misschien komt een van deze factoren niet overeen met wat de soort prettig vindt en gedraagt hij zich daarom vreemd.
Hij kan natuurlijk ook een andere infectie hebben dan witte stip. Misschien helpt een foto en een lijstje van je waterwaarden.

Bedankt weer Merethe, hierbij de foto en de waarde.

7 Ph
4 Kh
8 Gh
0 Nh3
0 No2
25 No3
2 Po4

336421_0_82_img_25361.jpg

Ben benieuwd of jullie hier iets aan kunnen zien, ik zie hier niet zoveel aan.

Merethe zei:
Als een van mijn vissen of een hele soort zich vreemd gedraagt, zonder zichtbare symptomen, controleer ik eerst altijd het water en check ik of het overeenkomt met de eisen van de soort, daarna controleer ik of hij samen kan met de rest van het bestand en niet meer soortgenoten nodig heeft en ik kijk altijd na of de omgevingsfactoren zoals de hoeveelheid schuilplaatsen en de sterkte van de belichting juist zijn. Misschien komt een van deze factoren niet overeen met wat de soort prettig vindt en gedraagt hij zich daarom vreemd.
Ik mag toch hopen dat je de door mij onderstreepte zaken voor de aanschaf van een soort checkt?
Dan is checken bij enig raar gedrag dus ook niet meer nodig 😉

~ Ivo

Uiteraard heb je daar helemaal gelijk in Ivo!
Maar als je ze al een tijdje hebt kan er wel eens het een en ander aan de samenstelling en het aquarium veranderd zijn. Zo houd ik al een hele tijd black molly's maar deze kunnen nu eigenlijk niet meer in mijn bak omdat de laatste geen soortgenootjes meer heeft en omdat ik geen zout meer toevoeg. Daarbij is mijn water zuurder en zachter geworden. Hij gedraagt zich nu dus ook inderdaad vreemd en daarom zal hij binnenkort naar een beter onderkomen verhuizen.
Je moet altijd van tevoren kijken naar de behoefte van de vissen maar ook checken of je aquarium aan deze blijft voldoen. Daarnaast kan het wel eens gebeuren dat je verkeerd bent ingelicht door bijv. een kennis of de winkel waardoor je later pas erachter komt dat de situatie niet zo is als je had verwacht...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan