Wat is er nieuw

Microdevario kubotai verzwakken en kapotte vinnen

S@mmy

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2012
Leeftijd
26
Helaas heb ik net een derde Microdevario kubotai moeten afmaken. Ook deze vis was zeer verzwakt en zat in een hoekje op de bodem dus besloten uit z'n lijden te verlossen. Bij deze was de staartvin ook behoorlijk kapot, iets wat bij de vorige twee niet aan de hand was. De vissen zaten wel vaker op elkaar te pikken, zie ook het volgende topic:

https://aquaforum.nl/threads/vissen-microdevario-kubotai-lijken-op-elkaar-te-pikken.172502/
Mijn vraag: komt dit door het pikgedrag van de vissen in de bak of is er iets van een ziekte oid aan de hand? Ik heb wat foto's gemaakt van de vissen, misschien dat dat meer informatie oplevert.

Ik hoop dat het hierbij blijft en dat er niet een parasiet oid in m'n bak zit.

Foto's van vissen van twee dagen geleden: erg vermagerd en gekke rug
dodevissen_20210315-4683.jpg

dodevissen_20210315-4690.jpg

Foto's van vandaag: zie ook kapotte staartvin

dodevissen_20210317-4698.jpg

dodevissen_20210317-4706.jpg

Met flits van achteren:

dodevissen_20210317-4707.jpg

dodevissen_20210317-4710.jpg

dodevissen_20210317-4718.jpg

Hoeveel heb (of had) je er, in welk formaat bak, welke medebewoners, etc ?
Edit; ik zie nu je andere topic (ben nie kippig verder). Ik denk dat gezien de verstreken tijd, waterwaarden uit te sluiten zijn. Ik denk dat je gewoon pech hebt met de onderlinge hierarchie of wellicht iets te weinig schuilplekken. Het is geen makkelijk visje ook. De boosdoener zal nog wel in je bak zitten, wellicht is terugbrengen naar de LFS een idee en een ander visje nemen?

Had er 12, nu dus 9. In een 60x30x38 bak met vier trichopsis pumila erbij. Zie m'n fotoalbum voor wat meer foto's van de bak

Had er 12, nu dus 9. In een 60x30x38 bak met vier trichopsis pumila erbij. Zie m'n fotoalbum voor wat meer foto's van de bak
Ik zie het; die trichopsis verdenk ik niet eerlijk gezegd, if anything zijn die kubotai brutaler dan je pumila. En als die Trichopsis nergens last van hebben, denk ik nog steeds dus de hierarchie / gebrek aan schuilplekken. Je bak is vrij open naar mijn idee.

Ja heb om die reden inderdaad ook al meer planten besteld, die komen morgen binnen. Hopen dat dat wat biedt

Maar je ziet niet iets van een ziekte oid? Vinrot?

Ik zie dat sommige vinnen er inderdaad slecht aan toe zijn; maar of het vinrot is durf ik je niet te zeggen, daarvoor heb ik er te weinig ervaring mee.

heb je ze op regen water zitten of osmose ? want als je zo leest wille ze dus echt een lagen ph?

Nee, zitten ze niet. Heb ze ook overgenomen van iemand anders waar ze ook gewoon op kraanwater zaten

Geen idee eigenlijk. Zal morgen ook even mijn eigen waterwaarden weer checken, tot nu toe zag alles er altijd wel prima uit.

@Killerfish Ja best goed op zich, er is een vierde waar ik nu een beetje over begin te twijfelen. Door het meer toevoegen van planten zijn er wel meer verstopplekken maar de vijandigheid is er nog steeds een beetje. Hopen dat het redelijk snel dicht groeit.

Ook even de waterwaarden gemeten:

pH 7.5
kH 6
gH - Test doet het niet meer, over datum
NO2 0
NH4 0
NO3 1
PO4 10

Door het verwijderen van eikenbladeren is m'n pH dus wel omhoog gegaan, kijken of ik die weer ietsjes naar beneden kan brengen.

Zou toch kijken of je aan de gang kan met osmose- en/of regenwater.

Vissen kunnen afwijkende waarden wel een tijdje verdragen, maar op langere termijn worden ze gevoelig voor ziekten, wat een oorzaak zou kunnen zijn.

Helpt het uiteindelijk niet, dan kunnen we dit uitsluiten.

Wat geef je eigenlijk qua voer?

Zou toch kijken of je aan de gang kan met osmose- en/of regenwater.

Vissen kunnen afwijkende waarden wel een tijdje verdragen, maar op langere termijn worden ze gevoelig voor ziekten, wat een oorzaak zou kunnen zijn.

Helpt het uiteindelijk niet, dan kunnen we dit uitsluiten.

Wat geef je eigenlijk qua voer?
Verschillende soorten vlokken en gedroogde daphnia. Om een of andere reden accepteren de vissen de diepvries daphnia niet?

Verschillende soorten vlokken en gedroogde daphnia. Om een of andere reden accepteren de vissen de diepvries daphnia niet?
Nee, daphnia is hier ook nooit gewild. Diepvries artemia is goed hoofdvoer.

Ik vroeg het omdat muggenlarven nog weleens voor verstopping zorgen, waardoor vissen niet meer eten en vermageren.

Nee, daphnia is hier ook nooit gewild. Diepvries artemia is goed hoofdvoer.

Ik vroeg het omdat muggenlarven nog weleens voor verstopping zorgen, waardoor vissen niet meer eten en vermageren.
Okee thanks voor de tip, zal dan binnenkort even artemia halen inderdaad. De vissen gaan ook het actiefst op verkruimelde tabletten af, dus misschien dat die kleinere artemia het ook wat beter doet

Gaan jou visjes (kubotai) 1 voor 1 of redelijk tegelijk? Bij namelijk alleen de Kubotai die last van (waarschijnlijk) vinrot hebben. De andere soorten helemaal niet. In een tijd van 3 weken nu de 3e.

Hoi Sjuul, Ik vrees dat de visjes inmiddels tot stof vergaan zijn. Dit topic is van 2021. Maar troost je: het is ons allemaal weleens overkomen dat we vol enthousiasme op een antiek topic reageren....

Hoe dan ook: als jij ook problemen hebt: zet je filtering op punt en wissel zo vaak en zo mogelijk water. (Dan spoel je wat het ook is voor ziektekiem) weg en hopelijk kan de eigen weerstand van de visjes het probleem dan aan.

Okey, dankjewel ga ik aan werken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan