Wat is er nieuw

Mijn superfish 25 (Herbstnebel)

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Mijn eerste aquascaping in een nanobak. De bewoners zijn een siamese kempvis en 6 corydoras panda.

Beplanting, cabomba en bal javamos.

DSCN0076.JPG

DSCN0079.JPG

Mijn juwel ga ik hier nog niet posten. Het water is nog te troebel en ben niet echt tevreden van de beplanting (de plaats)
Ik ga hier wsl nog es een reorganisatie doorvoeren.

Ziet er leuk uit al vind ik wel dat de Panda s te klein zitten hoor.
Ik heb hier een betta vrouw met 7 Panda s in een 60cm bak staan.
Die is 54 liter en ik denk dat je niet echt kleiner moet willen. Ze kunnen best vrij aktief zijn hoor 😉 .

Ik heb net zo n bakje gehad in het verleden, maar daar zaten garnalen in.

Dat is geen probleem hoor, als ze te groot worden voor de nano mogen ze in de 260 literbak. De temperatuur (zonder verwarming) bedraagt nu 22�C, dat is iedeaal voor ze. 🙂

Eigenlijk was ik op zoek naar de corydoras pygmaeus.

Ja die soort is wat kleiner.
Al weet ik niet wat zo de minimum maat is voor die visjes.
Ik wist niet dat het nog vrij jonge Panda s zijn 😉.
In je andere bak hebben ze zeker voldoende ruimte.

De Betta wil ook wat warmer dan de Betta. Daardoor is de keuze niet handig. Ook wenst een Betta flink wat drijfplanten.

Over de betta heb ik =/= theori�n gelezen. De ��n zegt dat aangezien de vis redelijk territoriaal is dat een grote bak eigenlijk stresserende werkt omdat ie continue patrouilleert en anderen zeggen dan weer dat 60L een minimum is.

Uit andere gevonden informatie heb ik geconcludeerd dat inhoud van minder belang is maar vooral diepte en lengte van de bak.
Voor een visje van amper 4cm is 46,5 x 25 voldoende schat ik.
Heb de bodembedekking in etages gelegd zodat de vis kan kiezen waar hij het liefst vertoefd en hoeft hij niet te ver te zwemmen tot aan de oppervlakte. Maximum diepte is 18cm en minimum diepte 14cm.

De watertemperatuur bedraagt 26�C wat eigenlijk ietsje te warm is alhoewel het verwarmingselement staat ingesteld op 24�C.
Ga bij een volgende onderhoud de instelling aanpassen naar 22�C en zien wat dat als resultaat opgeeft.

Er zijn hier mensen die ermee kweken en die houden ze ook rustig in 30 liter bakjes of soms nog kleiner.
Als het permanent is dan zou ik zelf niet kleiner dan 30 liter doen. Zo heb ik er ook 2 zitten dus.
Voor de Betta is je bakje prima hoor.
Hij houdt ook wel van wat drijvers.
Moet wel zeggen dat soms ze niet goed te houden zijn met andere vissen. Dat hangt ook wat van het karakter af namelijk. Soms gaat het goed en soms ook niet. Gelukkig zitten de panda s op de bodem.
Maar hou het wel even in de gaten hoe het gaat, omdat je bakje wat klein is.

Ik wist dat je met de betta niet veel kan samenhouden en naar het schijnt zelfs geen slakken.
Op youtube filmpjes heb ik er ��n garnalen zien pakken dus dat plan kon ik ook al verticaal klaseren.
Er is dan wel een filmpje te vinden waarin er ��ntje wordt samengehouden met corydoras pgymaeus

Ik dus naar de viswinkel, ze hadden er wel 10 soorten corydoras zitten behalve de pygmaeus 🙂
Dan maar voor de panda gekozen aangezien ik dat ook wel een mooi visje vond en mocht het niet lukken heb ik nog steeds een tweede thuis voor ze bij de sluiers 🙂

Alvast bedankt voor jouw info jessicapilon, als je nog tips mocht hebben voor nano bakjes of wat ik bij een betta zou kunnen plaatsen lees ik dar hier graag op het forum.

Een Corydoras zet zijn vinnen uit als een vis hem in de bek neemt. De voorste vinstralen van rug en borstvinnen zijn hard en beenachtig en die zetten zich vast in de weke mond van de pakkende vis. Ook scheid de Corydoras dan gif uit via de rugvinstekel (De eerste vinstralen van de rugvin zijn hard en hol en daar komt het gif uit). Veel sluierhouders hebben al ervaren dat sluiers en Corydoras beter niet samen gehouden kunnen worden.

Botia zei:
De Betta wil ook wat warmer dan de Betta. Daardoor is de keuze niet handig. Ook wenst een Betta flink wat drijfplanten.

De Betta wil graag wat warmer dan de Panda denk ik 😉.
Foutje, kan gebeuren toch 😀.

Ja, dat bedoelde ik idd. 😉

Die drijfplant ga ik deze week nog halen, kan je me er ��n aanraden die geschikt is voor beginners en klein aquarium ?

Een mens doet het ook prima op 6 vierkante meter (gaat niet dood als je maar eten geeft) en voortplanten is ook geen probleem.😉 ) Dat iets kan wil niet zeggen dat het volstrekt optimaal is.

Botia heeft wel een punt. Klinkt misschien wat minder leuk om het zo te zeggen maar je moet zeker aan het welzijn van de vissen denken 😉 .
Dan is dat bakje niet geschikt voor de Panda s denk ik zo. Je Betta kan er verder prima in hoor.
Als je een makkelijke drijver neemt dan is de Natans wel iets denk ik, al zijn de meeste drijvers niet zo moeilijk.
De Salvina Natans kun je ook voldoende krijgen.

Botia zei:
Een mens doet het ook prima op 6 vierkante meter (gaat niet dood als je maar eten geeft) en voortplanten is ook geen probleem.😉 ) Dat iets kan wil niet zeggen dat het volstrekt optimaal is.

Nee hoor, er zijn genoeg baby's verwekt op de achterbank van een Fiatje-500. Comfortabel is natuurlijk anders 😀

AquaVISie zei:
Botia zei:

Nee hoor, er zijn genoeg baby's verwekt op de achterbank van een Fiatje-500. Comfortabel is natuurlijk anders 😀

Hoe weet je dat dan zo allemaal vraag ik me af 😀 😉.

De nano is ondertussen fel veranderd

Die lelijke witte filterkamer heb ik er uit geflikkerd, de filter zit nu verstopt achter een bosje Cabomba en het verwarmingselement, tjah... dat moest ik ergens kwijt nietwaar 🙂

DSCN0189.JPG

DSCN0188.JPG

DSCN0257.JPG

DSCN0256.JPG

DSCN0254.JPG

Update

nano heeft ondertussen een metamorphose ondergaan.

20151119_191741.jpg

20151119_191807.jpg

Heb een draadalgenplaag gehad, het meeste heb ik manueel verwijderd maar der zitten nog resten in.
Heb de verlichting gelimiteerd tot 8u per dag en de uitstroom van de filter gericht op waar zich het meeste alg bevond.
Ook voeg ik nu wekelijks 2,5ml vloeibare co2 toe.

Hopelijk blijft het weg nu.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan