Wat is er nieuw

Nanacara anomala biotoop (Lurensz66)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lurensz66
  • Startdatum Startdatum
L

Lurensz66

Guest
Het leek mij een leuk idee om een biotoop aquarium in te richten voor de nanacara anomala.
Altijd 1 van mijn favoriete visjes geweest. Zo gezegd zo gedaan.
Het betreft een klein bakje (45x30x30).
Deze is eigenlijk als opkweekbakje bedoelt of om de vader te scheiden als het vrouwtje kleintjes heeft.
Er komt dus nog een bakje van 60 cm waar dit stelletje in komt. Deze zal hetzelfde ingericht worden.

qDxxWQI9DVOWxgw6yR7-ppiX7EXcUNFS.jpeg

qDxxWQI9DVOWxgw6yR7-ppiX7EXcUNFS.jpeg

Veel te klein. Gaat echt niet lukken. Vrouwtje is behoorlijk agressief als ze jonkies heeft.

Sowiezo te klein voor een cichlide.

Een kleine betta of Dario kan er net in maar dat is het dan ook.

gr Peter

ps wel een leuk bakje overigens.

Er komt toch nog een 60 cm bak naast , misschien eerst even goed lezen.

Ziet er mooi uit, als het toch misgaat is een apart bakje idd erg handig, ben benieuwd naar het andere bakje

Veeeeeel te klein.
Je hebt minimaal een meter nodig.

Vechten elkaar dood.

gr Peter

Waar baseer je dat op, heb je het zelf al eens geprobeerd? Ik heb ergens een artikel gelezen en dat ging juist heel erg goed. Mits je de goede inrichting gebruikt kan een 60 cm bakje heus wel.

Het is namelijk een ontzettend rustige dwergcichlide die ook nog eens van de planten afblijft, ze geven zelfs een voorkeur aan wat dichte plantenbossen in een aquarium. Een speciaal aquarium van 60 cm lengte kunnen we inrichten met schuilmogelijkheden van hout en stenen met dichte randbeplanting.
De temperatuur van het water mag tussen 22� en 25�C liggen, en wanneer we niet van plan zijn met deze soort te kweken, stelt de dambordcichlide ook geen bijzondere eisen aan de watersamenstelling.

Bron: http://aquavisie.retry.org/Database/Art ... omala.html

Doorgaans betrouwbare artikelen.

60 cm Is prima hoor. Punt is dat als het vrouwtje jongen heeft het erg agressief kan zijn en het mannetje dood kan maken. vandaar dit extra bakje om het mannetje te scheiden mocht het zover komen. Daar heb ik dus wel degelijk aan gedacht.

Hierbij wat foto's van de 60 cm bak en de visjes. Excuses voor de vieze ruit en het niet helemaal vullen van de bak🙂.

Bedoeling is om ze te kweken en op te laten groeien.
Nog nooit geprobeerd en gelukt bij een vissoort dus leuke nieuwe uitdaging.
Het koppeltje heeft al wel veel interesse in elkaar, benieuwd.

_-Rkffzb6kSSVYDVmU-vDR4bH7ijvV-v.jpeg

De bak heeft een heel mooie uitstraling. Zelf vind ik de bak (gevoelsmatig) ook wel wat aan de kleine kant.
Eventueel zou je ook nog wel wat zichtbrekers kunnen plaatsen.
Ben erg benieuwd hoe het gaat want heb zelf ook nog 2 lege 60 cm bakjes staan ;-)
Heel veel succes en hou ons op de hoogte.

Begrijp het wel hoor! Heb gelezen dat het ook per koppel kan verschillen.Sommige koppels zijn erg hecht (soms komt het voor dat zelfs de man broedzorg van het vrouwtje mag hebben) en soms kunnen ze totaal niet met elkaar overweg.
Dit koppeltje lijkt wel te klikken maar het is altijd ff kijken of het goed gaat.
Ik heb dus ook een extra bakje mocht het niet gaan.

Hierbij nog een filmpje van de visjes(niet heel duidelijk).het vrouwtje laat al regelmatig een duidelijk dambord patroon zien en zit veel onder een blad. Wellicht dus al snel kleintjes , zou leuk zijn.

[video]https://m.youtube.com/watch?v=zjHZD7iGTf0[/video]

Super ingericht bakje. Wat een lekker sfeertje zeg!

Of het te klein is, zal.de tijd moeten uitwijzen. Wat je zegt, het ligt ook aan het karakter van de dieren.

Ziet er al heel goed uit! Zou er zelf nog wat meer takjes in doen om er zeker van te zijn dat je genoeg zichtbrekers hebt.

Thx beiden!ik denk dat ik er nog een stuk kienhout in doe als zichtbreker!
Gaat natuurlijk wel weer ten koste van de toch al beperkte ruimte ,dus even kijken hoe ik dat ga doen.

Hierbij nog een paar foto's. Heb er vandaag een extra zichtbreker in gedaan in de vorm van een stuk kienhout.

UcPzJAvs2jjTK9fBXehcDcKWjLtIsuST.jpeg

Mevrouw anomala met een zichtbaar dambord patroon op haar lichaam

Leuke vis hoor. Wel een beetje donker zo n bakje zeg 😉

ik vind het mooi, het bakje oogt ook iets groter op de foto's

Thx!bakje is idd wel erg donker maar dat is ook de bedoeling, voor de foto"s alleen niet ideaal

Helaas is dit projectje totaal mislukt. Het mannetje werd erg agressief naar het vrouwtje.
Heb ze nog overgeplaatst naar mijn rio180 maar ook hier bleef het mannetje constant achter het vrouwtje aanjagen.
Voel me der wel een beetje rot over.
Mannetje heb ik nu verkocht en heeft een goed plekje gekregen en het vrouwtje zit nu als vrijgezel in mijn rio .

Nu ga ik maar eens rustig kijken welke vis ik in de 60 cm ga doen .

Tja, niet om mijn gelijk te halen maar ik had het al voorspeld.

Kleine Dario's kunnen wel en hebben ook een vergelijkbaar gedrag.

Vond de reacties op mijn opmerkingen van enkele personen ook een tikje eigenwijs.

gr Peter

Blijkt maar weer eens dat een man en vrouw bij elkaar zetten nog geen koppel is.
Lurensz66 zei:
sommige koppels (...) en soms kunnen ze totaal niet met elkaar overweg.
Totaal niet met elkaar overweg kunnen is dus GEEN koppel...

Of het zou moeten en je gewoon pech hebt gehad zou ik niet durven zeggen. Wel dat ik voor een andere soort zou hebben gekozen in de beperkte ruimte van een 60cm.

Dario of Badis of zelfs Taeturndina.

~ Ivo

Ga er ook niet omheen draaien hoor , foute keus geweest van mij klaar.
Nu een geschikter visje vinden.

@peter , in principe was je info correct maar je berichten waren wel erg kort door de bocht.
Vandaar wellicht de "eigenwijze" antwoorden.

Jammer dat het niet gelukt is, maar wel goed dat je je ervaringen gedeeld hebt, zodat we allemaal hebben kunnen leren.
Hoop dat je een leuk koppel of bestand voor dit fraaie bakje vind.

Thx hartman😉
Heb mijn oog nu laten vallen op een koppeltje pauwooggrondels. De lfs had een paar mooie exemplaren.
Denk dat ik er morgen 2 ga halen.
Qua opzet blijft dit bakje hetzelfde (wortels en bladeren) alleen doe ik er nog wel wat plantjes in en wat holletjes , dat schijnen ze wel te waarderen.
Zal wat foto's plaatsen als de visjes erin zitten.

Hierbij weer wat foto's. Gisteren een koppeltje pauwooggrondels gekocht, mooie visjes vind ik het.
Hoop alleen dat het wel een mannetje en vrouwtje is.
Ik heb mijn twijfels, denk nu eerder aan 2 vrouwen.
Misschien dat jullie het kunnen zien?
Het zijn nog wel erg jonge visjes.

WFTyhWjf_eydL6bbwRI02GMAP69uU9Ts.jpeg

Vrouwtje

Is dit een mannetje of vrouwtje?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.