Wat is er nieuw

Nano cube 30L van Koekie_

• Onderwerp starter Onderwerp starter Koekie_
  • Startdatum Startdatum
K

Koekie_

Guest
Mijn allereerste echte aquarium 🙂

Ik heb altijd al ontzettend graag een aquarium gewild, maar het leek me altijd heel kostbaar en ik wist van mezelf niet of ik er wel goed voor kon zorgen. Toch bleef het me fascineren, en na een tijdlang inlezen is het dan eindelijk zover gekomen.

Mijn aquarium is een Dennerle nano cube van 30L

531ag4.jpg

De bewoners zijn:
- 5x Pristella Maxillaris
- 5x Rasbora borapetensis
- ongeveer 20x vuurgarnaal
- 1x Helena slak
- 1x Ancistrus algeneter

8EqsOqKAy4n2vQTcMDvB9Zb_SsXyxLbE.jpeg

De algeneter en een Pristella erboven

Twee vuurgarnalen. Mijn vuurgarnalen bevinden zich meestal op het kienhout of in het mos op het kienhout... tenzij het etenstijd is, dan zijn ze er als een malle bij

Hier had ik even een vraag over als het mag:

Ik vind heel veel van dit soort witte 'lijken'. Het lijkt alsof mn garnalen dood gaan, maar ze zijn nog steeds in grote getalen aanwezig. Ik heb mijn garnalen van twee verschillende kwekers, daarom was ik bang dat het porseleinziekte oid zou zijn? Of zijn dit gewoon vervelingen. En moet ik die vervelingen verwijderen of wordt het opgegeten?

Mijn waterwaardes heb ik trouwens laten testen en die waren allemaal oke, ook de nitrietwaardes waren nihil.

Ik wil trouwens ook graag 'gras' op de bodem van mn aquarium laten groeien. Hoe kan ik dat het beste voor elkaar krijgen?
Alvast heel erg bedankt 🙂

Die lijkjes, zijn vervellingen. kan je laten liggen.

Jonge garnalen zal je niet krijgen, met die vissen erbij.
Die eten ze gelijk op.

En ,die vissen, zitten ook te klein.
Zo ook de ancistrus hoort daar niet, is je bakje te klein voor.

Niet leuk om te horen, maar ,ja.

Minimaal 60 cm.

Gras op de bodem, kan, met moeite.

Leuk dat je toch bezig bent. De Pristella zit te klein hoor in een 30 liter bakje.
Wat je ziet zijn vervellingen en die eten ze weer op.
Veel mannen zijn ook vrij kleurloos. Is je water nu wel echt helder??

Helaas zijn dot perfecte garnalen bakken maar totaal ongeschikt voor vissen.

De scholenvisjes die je hebt wensen minimaal een 80cm bakje voor hun gedrag en welzijn, en de Ancistrus minimaal ee nmeter. Deze laatste wordt 16cm.

Zelf heb ik diverse kleine nano bakjes en daar zitten of alleen garnalen in of enkel 1 Betta man.
Voor een Betta man zou het ook net nog kunnen. Deze moet je ook weer niet samen met garnalen nemen overigens.

Dankjulliewel voor jullie reacties
Het vervelende is... ik heb niet direct plaats voor een groter aquarium. Ik dacht dat ik me goed had laten voorlichten trouwens... Degene waarbij ik de vissen gekocht heb is een hobbykweker en die zei dat het allemaal zou kunnen. Want eerst wilde ik liever Danio's (luipaard) maar gezien hun gedrag zou de zwemruimte te klein worden. Met deze zou het wel moeten lukken.
Als ik zo goed kijk naar het gedrag van mijn vissen is er niks vreemds aan op te merken. Ze scholen gewoon samen en zwemmen rustig met elkaar. Eten ook goed en zien er niet gestressd uit.
@Jessicapilon, mijn water is echt superhelder in het echt, maar met het licht en een slechte camera lijkt het idd heel troebel!

Koekie_ zei:
Ik dacht dat ik me goed had laten voorlichten trouwens... Degene waarbij ik de vissen gekocht heb is een hobbykweker en die zei dat het allemaal zou kunnen.

Een echte hobbykweker zal dit nooit zeggen, onmogelijk

Lijkt me ook niet. Veel te veel visjes voor 30 liter. Er zijn er maar weinig die zich thuis voelen in een kleine bak. Misschien rasbora brigittea...

Wat betreft je gras, ik neem aan dat je eleocharis acicularis bedoeld. Dat is niet echt een makkelijk plantje. Bij groeit hij best goed, masr ik heb er een co2 installatie op gezet. Zorg dat er wat lateriet poeder of tabletjes onder dhet substraat zit. Jezal het vaak bij moeten knippen en bij het planten mort je heel goed het glaswol er tussen uit halen en kleine bosjes maken van ongeveer een centimeter dik. Zet ze ongeveer een dikke twee centimeter iit elkaar e n je zal zien dat er na een paar weken hier en daar wat uitlopers komen. Na een paar maanden heb je dan als het goed is een mooie volle grasmat.
Je kan ook online een kant en klare grasmat kopen, maar ik denk persoonlijk dat je rt dan minder plezier uithaalt.
Ook is een goede circulatie heel belangrijk want het houd nogal makkelijk vuil vast. Mede daaromnis je visbestand totaal ongeschikt.

Niet leuk om te horen maar iedereen hier heeft het beste met je voor en zo ook met je visjes.

H� die algen eter is leuk! Hoe heet ie? Kan die in een lido 120?

Koekie_ zei:
Als ik zo goed kijk naar het gedrag van mijn vissen is er niks vreemds aan op te merken. Ze scholen gewoon samen en zwemmen rustig met elkaar. Eten ook goed en zien er niet gestressd uit.
Dit zijn soorten die normaal gezien baantjes trekken door de bak. Dit kan bij jou niet dus normaal gedrag kunnen ze niet vertonen.

Eigenlijk is dit gewoon zielig.

renniehahahahaha zei:
H� die algen eter is leuk! Hoe heet ie? Kan die in een lido 120?
Ancistrus cf. cirrhosus. Eerder in dit topic kan je lezen dat ze 16 cm. kunnen worden. Dat is veel te groot voor een Lido 120.

Oke, rustig beste mensen... Ik heb de visjes echt gehaald bij iemand waarvan ik dacht dat die er verstand van had... Degene staat trouwens ook gewoon redelijk positief in de forumlijst van kwekers. Maargoed.
Wat kan ik nu het beste doen? Vissen op marktplaats? Weet niet of ze dan goed terecht komen.
Ik zit nu wel na te denken over een aquarium van 80x30x30, hoger kan niet in mijn kast... Ik vraag ook af of mijn kast het gaat houden enzo dat gewicht... Dus nog niet zeker wat ik kan doen. Wil wel dat mijn visjes het naar hun zin hebben natuurlijk. Advies?
Die ancistrus zou trouwens volgens die man 'maar' 8cm worden, al is dat natuurlijk nog steeds best groot voor zo'n aquarium

Tja, je hebt natuurlijk hobbykwekers en hobbykwekers. De een zal je beter voorlichten dan de ander. Spijtig genoeg ben jij de dupe geworden van slechte voorlichting en ik zou nu zo snel mogelijk proberen om de vissen een ander thuis te geven.
De Ancistrus en de Pristella s zijn echt niet geschikt. Als leiddraad zegt men wel eens dat de bak 10x zo breed moet zijn ala dat de vis wordt in lengte.
Dan kun je zo wel nagaan dat deze niet in je bakje thuis horen. Ik denk dat je hier weer een boel van kan leren voor de toekomst.
Een 80cm bak zou al een stap in de goede richting zijn en dan heb je ook meer mogelijkheden.

Ancistrus vrouwtje ,ja.
Heeft hij stekels dan naar 17-18 cm.

80 x 30 x 30(25) = 72 l.

IK weet niet welke kast je hebt.

Ik zou dan kijken voor een 80cm die je elders kan plaatsen. Die hebben een inhoud van zo n 125 liter en dat scheelt een hoop hoor.
72 liter is ook niet heel veel. Maar goed het is natuurlijk wel een vooruitgang 😉.

Bedankt voor jullie advies
Ik weet niet of ik het zo snel voor elkaar krijg om zo'n bak te regelen... Dat is een beetje het punt.
De kast is gewoon van de Ikea, niks bijzonders ofzo, dus ik weet niet zo goed. Wil natuurlijk niet dat de boel inzakt. Liggen nu wel voor zo'n 50kg minstens boeken op.. Alleen daardoor is de plank al een beetje vervormd. Misschien moet ik op zoek gaan naar een plank die heel sterk is.
Ik ben van plan om gewoon zo'n aquarium/terrariumbak te kopen en dan een nieuwe filter (sterker) en nieuwe heater. Op zich vallen de kosten dan nog wel te overzien.
Voor de rest heb ik in mijn huis echt geen goede plaats voor zoiets, dat is een beetje het jammere. Daarom dacht ik dat dit een goede oplossing was. Maar dat is het dus niet.
Alvast bedankt voor het meedenken
En idd jammer dat er zulke mensen zijn die zo'n slecht advies geven 🙁

De kast moet ook tegen zijdelinkse goed zijn,he.

Marktplaats misschien?

Dat advies is alleen maar om geld te vangen.
Dit zij garnalen bakjes, maar ja, goudvissen kan ook,hoor. zeggen ze dan.

Op marktplaats kan je best leuke bakken voor weinig vinden.

Ik heb er een gekocht via marktplaats van 80x40x45 plus lichtkap met 2 TL's voor maar 20 euro.

Tja als het nu al doorzakt dan zal daar niet een aquarium van dat formaat op kunnen.
Je kan zoals al gezegd daarnet op MP voor enkele tientjes wel een 80cm bak vinden in het algemeen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan