Wat is er nieuw

Nanocube garnalen aquarium van Cactus

C

Cactus

Guest
Eindelijk tijd vrij kunnen maken voor mijn volgende hobby project: een nano aquarium (Dennerle) van 30 liter voor mijn vuurgarnaaltjes, die nu nog in mijn 60 cm aquarium zitten.

Tijdens het uitpakken van alle spullen viel mij meteen iets op: wat een grote bak voor mijn garnalen!
Afgelopen weekend bij de lfs wat mooie stenen uitgezocht, deze gekookt (had misschien niet gehoeven maar toch) en het grind wat ik nog had liggen heel vaak uitgespoeld.
Vandaag alles op zijn plek gezet en een begin gemaakt met de inrichting.
Lang bezig geweest om de zwarte folie strak achter het aquarium te krijgen maar het is uit eindelijk toch gelukt.
Voor mij geen achterwand meer, heel erg spijt van gehad bij mijn 60 cm aquarium (smaken verschillen).

Voor aan in het aquarium ligt een laag grind van 5 cm (lijkt misschien wat meer op de foto) en naar achter toe wordt de laag grind steeds dikker: een laag van 15 cm grind achterin het aquarium.
Misschien heb ik een beetje overdreven met de hoeveelheid grind maar ben er nu tevreden mee.
Daarna wezen stoeien met de stenen die ik had gekocht om ze een mooi plekje te geven in het aquarium.
Misschien dat ik de opstelling nog verander, maar misschien ook niet.
Morgen het pompje erin en plantjes, snelgroeiers die ik nog moet halen bij de lfs.
Daarna vullen met water en dan 4 a 5 weken wachten.
Wordt vervolgd! 🙂

zxk-X50UVZmASabQRp7IdHX7Lc9rrrol.jpeg

zxk-X50UVZmASabQRp7IdHX7Lc9rrrol.jpeg

Mooie scape. Van mij zou je de steen die precies in het midden staat kunnen weggelaten. Iets minder grind met name voorin tegen de ruit aan zal toch wat beter staan denk ik.

Die steen in het midden gaat er inderdaad uit (is me ook net iets te vierkant), moet ook nog wat ruimte overlaten voor de planten natuurlijk, de steen rechts voor komt een beetje naar achteren en iets meer naar het midden te liggen denk ik.
En wat minder grind aan de voorkant!

Mooi paar stenen hoor!

Ho ho dat mag zomaar niet van meneer Amano! Iwagumi is toch altijd met een oneven aantal stenen?
Of nouja weet je wat? fuck Amano! 😉 😀

~ Ivo

Vandaag op dit forum gezocht :c naar makkelijke planten (snelgroeiers) voor in het bakje en deze gehaald bij de lfs.
Deze zitten nu in het aquarium:
-cabomba aquatica
-elodea densa
Ik hoop dat ik ze goed heb geplant en dat ze zullen aanslaan (en mocht niet zo zijn is er nog geen man overboord).
Ook de middelste steen eruit gehaald en de andere stenen een ander plekje gegeven en wat grind verplaatst.
De planten eerst heel goed uitgespoeld en het pompje ook eerst goed afgespoeld.
En nu een aantal weken wachten!

Tips, advies en onderbouwde kritiek zijn altijd welkom!

En natuurlijk de foto's :foto:

X2TpMlCxdpRTrC6gXJ_UlBq0L-s5hfhe.jpeg

Na minder dan een dag is het water al veel minder troebel gelukkig!
De steen in het midden aan de voorzijde stoort me een beetje, ik vind hem eigenlijk te groot dus denk dat ik hem eruit haal en er een mooie laag blijvende (?) plant voor in de plaats zet als het aquarium goed is ingedraaid.

Ik vind die steen vooraan juist mooi staan zo. 🙂

Voor vuurgarnalen is 5 weken indraaien wat overdreven hoor. 3 weken zou voldoende moeten zijn.

De nano draait nu iets meer dan week, gister gemeten (voor zover dat nu al nut heeft) maar nog geen nitriet(piek).
Een paar plantjes doen het minder goed (elodea densa), ze verliezen hun kleur en beginnen doorzichtig te worden.
Op zich niet zo gek want er zit vrij weinig voeding in de bodem en het water.
Moet ik nu al maatregelen nemen (kleibolletje en/of plantenvoeding toevoegen, waterwissel?) of de planten laten zoals het nu is?

Ik zou de planten gewoon zo laten eerst. Ze halen de voeding vooral uit het water, dus een kleibolletje zal weinig zin hebben.
Ben het ook eens met Jones: die steen vooraan zou ik wel zo laten - staat mooi. Je kan er altijd nog een netje met mos overheen spannen, zodat je een mooie groene bol vooraan krijgt.

Bedankt black kiwi, zal de planten voorlopig met rust laten.
Over een paar weken wil ik andere planten gaan bijvoegen in het aquarium, heb al een idee welke maar kan zo even niet op de naam komen.
Bij nader inzien blijft de steen in het aquarium, het heeft toch ook wel weer wat.

Hier een kleine update van mijn nano bakkie.
De meeste plantjes groeien goed maar er een paar stekjes van de Elodea Densa doen het minder goed: de bladeren worden bruin/doorzichtig.
Voordat de plantjes mijn aquarium in gingen heb ik deze zo goed mogelijk uitgespoeld maar toch heb ik nu een paar slakjes in mijn aquarium. 🙁
Nu weet ik wel dat slakjes geen kwaad kunnen, maar had liever geen ongewenste slakken: ik heb al 4 appelslakjes die in het aquarium komen.
Ook komen er vuurgarnalen in, deze zitten nu nog in mijn 54 liter bak.
Op dit moment is er een ware baby-boom aan de gang daar want ik zie heel veel jonge, hele kleine garnaaltjes. 😀
Bovendien heb ik ook nog eens een stuk of 10 zwangere garnalen gezien dus het zal nog een flinke klus worden om deze allemaal te vangen.
Momenteel nog bezig met indraaien, zit nu op dag 17 maar heb nog geen nitrietpiek gemeten.
De bewoners gaan er pas in als ik er zeker van ben dat de waterwaardes goed zijn, tot die tijd mogen ze lekker hun gang gaan in de andere bak.
Binnenkort wil ik wat nieuwe plantjes erbij zetten, het liefst die een beetje laag blijven en niet te snel groeien.

:foto:

Hka3HfcDu8PpZ10fXFEV8BfoWpSF5GQn.jpeg

Hka3HfcDu8PpZ10fXFEV8BfoWpSF5GQn.jpeg

Waterpest wil hier ook niet en volgens mij ligt dat aan de soort die je dan hebt.
Leuk die opstelling van je stenen overigens.

Lief bakje en mooi ingericht zo met de stenen.
Misschien helpt het voor de bacteri�n dat je wat voer verkruimelt,filterelement ziet er ook nog zo maagdelijk wit uit! 😉

Bedankt voor de reacties!
Twee keer per week verkruimel ik al een heel klein beetje voer in het bakkie

Ah ok,kan elk moment komen dan de piek waarschijnlijk.

Wacht rustig af, geduld is een schone zaak!
Of de indraai-periode nu drie, vier of vijf weken is, ik heb geen haast! (en mijn garnalen en appelslakjes ook niet want die zitten nu ook goed).

Afgelopen zondag, na een flinke indraai- periode heb ik de eerste groep garnalen in het nieuwe aquarium gezet en gister de tweede groep.
Natuurlijk de garnalen eerst laten wennen aan het nieuwe aquarium water.
Het water ook getest en kon geen vreemde dingen zien.
Er zitten nu 32 vuurgarnalen in en nu weet ik dat ze heel goed verstoppertje kunnen spelen want ik zie er telkens maar een stuk of 8.
Zal binnenkort wat foto's maken voor in dit album! ('t is tenslotte een foto-album )

Hier weer een kleine update van mijn nano!
Sinds een week of anderhalf heb ik een thermostaat erin gedaan en deze ingesteld op 23 graden.
Kan goed merken dat mijn plantjes daardoor beter groeien en de garnalen komen steeds meer tevoorschijn.
Er zitten nu ongeveer 50 vuurgarnaaltjes in.
Het water is mooi helder en de bruine alg die op de stenen zat is ook weg.

Foto tijd: :foto:

2AHXUdiAypqMM893whE8SHd3up0oKw6_.jpeg

Dit aquarium draait nog steeds, er zitten meer dan 100 vuurgarnalen in.
Er is niet zoveel veranderd sinds de laatste tijd, behalve dan dat het aquarium nu een stuk groener is!

haPLvUfe-un3oDT9YHtpv-yvR-eMf8zD.jpeg

Leuk zeg! Welk soort mos is dat en waar zit het aan vast?

Complimenten, ziet er prachtig uit.

Dank voor de reacties!
Om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee wat voor mos het is.
Misschien dat iemand anders dat kan achterhalen aan de hand van de foto?
Na een aantal maanden zag ik ineens een heel klein stukje van het mos op een stuk steen in mijn aquarium, dat stukje heb ik toen gewoon laten zitten.
Na verloop van tijd werd het steeds meer, toen het mos een beetje uit elkaar getrokken en met mijn aquarium-pincet (een lange van rvs) stukjes mos tussen de kieren/spleten van de stenen gestopt.
Op de achterste steen in het midden zit zoveel mos dat de steen eronder bijna niet meer te zien is.
De voorste steen is trouwens ook niet meer te zien, zoveel mos zit er al op.
De garnaaltjes vinden het heerlijk scharrelen tussen het mos!

erg mooie bak!

Ziet er echt mooi uit hoor. Wat voor licht zit daar boven??

Je bodem is wel erg dik dus onderop zul je weinig stroming hebben of zelfs helemaal niet. Hou dat wel in de gaten ivm rotting.

De bodem is inderdaad erg dik en zal het in de gaten houden
Weer iets om rekening mee te houden voor mijn volgens aquarium!
De lamp die er boven hangt is van het merk Dennerle, de Nano Light 11 Watt.

Dat ziet er prachtig uit met het mos!
Flink wat garnalen ook.

Lijkt me javamos trouwens.

Het lijkt mij Christmas moss.
Prachtige bak trouwens 😀

Hoe staat het hier met het garnalen paradijs? Vind het enorm mooi zo met dat mos!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan