Wat is er nieuw

Net opgestarte Juwel 60 liter van Kyannike

• Onderwerp starter Onderwerp starter kyannike
  • Startdatum Startdatum
K

kyannike

Guest
Voila hier is ie dan mijn net (3 tal uurtjes geleden) opgestarte juwel.
ik ben nieuw in deze hobby en de lokale LFS had niet veel planten staan 🙁 dus bij deze de inrichting is nog niet volledig af 😀
de filter draait, de plantjes gaan niet een eigen leven leiden (blijven mooi op hun plaats) en de verwarming staat op 24 graden (is dit genoeg om op te starten?)

ik ga in ieder geval dringend op zoek naar een andere LFS want deze vond ik heel duur op vis/aquarium gebied...

AuWasxOGP90AlJwwZwIDLdds1X97p9mH.jpeg

het water is niet helder omdat er een product is ingedaan 😉

nou het begin ziet er al leuk uit, vind alleen de bodem wat licht
zou er ook geen middeltjes in doen, gewoon klein beetje voer erin kruimelen, dan komt het goed

Ik zie ook Vallisneria's,toch (links)? die planten zich razend snel voort, dus die hoektje is snel groen 😛

Als je geen haast hebt (belangrijk), dan zijn opstartmiddeltjes geen noodzaak. 24 graden lijkt mij geen slechte temperatuur om mee te starten.
Ga je enkel planten toevoegen, of zit je ook aan hout of stenen te denken?

Denk bij hout aan dat je enkel de correcte stukken hout kiest (kienhout, spiderwood etc) en dus geen tak uit het bos. En daarnaast gaat hout de eerste tijd willen drijven, dus vast zetten (steen er op) is een must.

Denk bij steen vooral aan de kalkhoudendheid. Witte 'maanstenen' bevatten veel kalk en dat heeft ook effect op je waterwaarden (meestal ongewenst effect).

Mooie start in ieder geval, met deze maat aquarium kun je meerdere kanten op. En inderdaad een goed plan om wat rond te kijken qua LFS. Ik ging bijvoorbeeld voor ALLES naar de Hornbach (best duur voor sommige items) en kwam er na enkele maanden pas achter dat 1 der grotere aquariumspeciaalzaken er tegenover zit 😉 Gewoon gaan waar de prijs maar ook zeker het advies netjes is.