Wat is er nieuw

Net opgestarte Juwel 60 liter van Kyannike

• Onderwerp starter Onderwerp starter kyannike
  • Startdatum Startdatum
K

kyannike

Guest
Voila hier is ie dan mijn net (3 tal uurtjes geleden) opgestarte juwel.
ik ben nieuw in deze hobby en de lokale LFS had niet veel planten staan 🙁 dus bij deze de inrichting is nog niet volledig af 😀
de filter draait, de plantjes gaan niet een eigen leven leiden (blijven mooi op hun plaats) en de verwarming staat op 24 graden (is dit genoeg om op te starten?)

ik ga in ieder geval dringend op zoek naar een andere LFS want deze vond ik heel duur op vis/aquarium gebied...

AuWasxOGP90AlJwwZwIDLdds1X97p9mH.jpeg

het water is niet helder omdat er een product is ingedaan 😉

nou het begin ziet er al leuk uit, vind alleen de bodem wat licht
zou er ook geen middeltjes in doen, gewoon klein beetje voer erin kruimelen, dan komt het goed

Ik zie ook Vallisneria's,toch (links)? die planten zich razend snel voort, dus die hoektje is snel groen 😛

Als je geen haast hebt (belangrijk), dan zijn opstartmiddeltjes geen noodzaak. 24 graden lijkt mij geen slechte temperatuur om mee te starten.
Ga je enkel planten toevoegen, of zit je ook aan hout of stenen te denken?

Denk bij hout aan dat je enkel de correcte stukken hout kiest (kienhout, spiderwood etc) en dus geen tak uit het bos. En daarnaast gaat hout de eerste tijd willen drijven, dus vast zetten (steen er op) is een must.

Denk bij steen vooral aan de kalkhoudendheid. Witte 'maanstenen' bevatten veel kalk en dat heeft ook effect op je waterwaarden (meestal ongewenst effect).

Mooie start in ieder geval, met deze maat aquarium kun je meerdere kanten op. En inderdaad een goed plan om wat rond te kijken qua LFS. Ik ging bijvoorbeeld voor ALLES naar de Hornbach (best duur voor sommige items) en kwam er na enkele maanden pas achter dat 1 der grotere aquariumspeciaalzaken er tegenover zit 😉 Gewoon gaan waar de prijs maar ook zeker het advies netjes is.

Hej bedankt iedereen voor de reacties

@ Polarbear laat die maar lekker groeien 😀 als ie het dan zo goed doet als mijn "gedacht" dan verhuis ik hem naar rechts om de filter te verbergen alhoewel die eigenlijk niet stoort.

@ an vrolijk ik heb speciaal een lichte bodem gekozen omdat ik er vuurgarnaaltjes in wil houden 🙂 nu ben ik wel wat te snel geweest want wilde nog een zandbankje aanleggen voor de corydorassen ook maar ben het vergeten 🙁

@ Black Kiwi nee heb niet persee haast ik ga hem 3 weken laten draaien (lijkt een eeuwigheid, maar beter voor de visjes heb geen zin in "lijkjes".
hout komt er zeker als ik het stukje naar m'n zin vind en betaalbaar, stenen weet ik nog niet zo.
bedankt voor de tip op hem vast te zetten 🙂

Leuk leuk! Zo ben ik een paar maanden geleden ook begonnen als complete leek (ben nog geen expert nu, maar inmiddels wel een iets grotere bak staan).
Die bodem kun je nu nog wel vervangen, alleen zit je dan met een lading stenen waar je niets mee doet (heb ik ook, hehe een emmer vol).

Plantjes komen vanzelf (ik krijg vandaag met een beetje geluk mijn levering binnen, dus kan ik aan de slag!)
Succes met je aquarium en vragen kunnen altijd gesteld worden 🙂

Spannend! Volgens mij kun je je verwarming voorlopig nog wel even uitlaten hoor. Ik gebruik zelf helemaal geen verwarming in mijn bak, maar het ligt er natuurlijk ook aan welke visjes je er in wilt gaan houden.

Ik denk dat mijn thermometer stuk is want de verwarming brandt wel maar er komt niks op...

Hoeft ook niet als de kamer en bak temperatuur gelijk is.
Vertrouw je het niet, hang hem in een halve emmer koud water.
Hoeveel watt is hij?

En zet er eerst snelgroeiers erbij.

Eigenlijk is je bodem niet zo geschikt. Het is erg licht van kleur het licht van je TL weerkaatst er ook weer op en dat vinden vissen meestal niet fijn.

Verder vind ik die reuzen vallisneria geen goed idee want deze maakt blad van 2 meter.

Wat voor visjes wil je? 90 tot 95% wat in de handel aanwezig is kan niet in een 60cm bakje.

Hey botia ik neem het bestand dat jij zei toch 🙂

Ah dan zal ik de valisneria er weer uithalen 🙂

Beryus ik,zal.straks eens kijken hoeveel watt

Hemet is een 50 watt en hangt aan de ruit

Het is een 50 xwatt verwarming en de thermometer hangt aan de ruit bedoelde ik

Een mooi begin, en als je een plantenbak wil, en die raakt aardig begroeid is de bodem echt geen probleem, nu is die erg wit, maar door schaduw van planten wordt het vanzelf donkerder in de bak, en zal de bodem minder weerkaatsen.
Voor nu is die licht, maar met de groei van planten zal de bodem veel minder weerkaatsen 😉

Heej bedankt astrid J

Dit is nu m'n nieuwe inrichting 😀

mMs3_Bgn3Xu6GGPPV9jq0-UMwe36UDLe.jpeg

alleen ik miszie er wat aan maar weet niet wat
misschien het hout omdraaien met de top naar de andere kant?

Hout kan in beide richtingen, wat je zelf mooier vind.
Ik zou persoonlijk iets meer planten erin zetten...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan