Wat is er nieuw

Nieuw in de hobby, 2m bak en roofvis?

M075

Active member
Lid geworden
6 april 2025
Leeftijd
30
Hallo luitjes, ik ben Mick, ik woon in Zaanstad en ik heb nog nooit zelf een aquarium of vissenkom gehad, wel krijg ik hulp van een aantal vrienden met enige ervaring. (Mijn ervaring met vissen gaat niet verder dan het juiste kunstaas kiezen voor de snoek haha)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik heb mijn zinnen gezet op een 200x50x50cm bak, het technische gedeelte gaat helemaal goedkomen met hulp van bekenden maar ik twijfel zelf nog over het visbestand.

Een ding ben ik over uit, of 2 eigenlijk:
Ik wil een mesvis, en dan het liefst een zebra mesvis of een soort die er op lijkt, ik vind de sidder aal achtige kop geweldig en de strepen zijn natuurlijk ook supermooi.

nu ben ik bang dat de zebra mesvis vrij aggressief kan zijn vergeleken met de iets kleiner blijvende soorten (gymnotus anguillaris bijvoorbeeld) en ik wil er graag een vissensoort bij met tanden, een echte rover dus.

Het liefst iets dat lijkt op een gar, naaldvis of snoek, zelf dacht ik aan de belonesox belizanus (levendbarend snoekje) omdat die vrij klein blijft (+-22cm) en dezelfde water parameters wel fijn vind, nu is die (nog) nergens te vinden, ik zag ook de spotted Pike characin maar deze wordt vrij groot (te groot) ben ik bang en is ook vrij duur, zeker omdat ze graag in een groepje leven en €50,- per vis voor 6+ wordt mij wel een beetje te gek. De hujeta gar is ook prachtig maar ik heb gehoord dat die erg schrikkerig zijn en dat het geen goede combinatie zou zijn met de mesvis.

ik hoopte dus eigenlijk dat iemand hier mij kan vertellen of er soorten mesvis en andere rovers zijn die goed samen gaan die aan mijn criteria voldoen.

ook wil ik er ooit 2 zoetwater platvissen bij als dit mogelijk is, maar ik weet dat deze vrij lastig te houden zijn en wil daarom eerst iets meer ervaring op doen met een mesvis en daar later een of 2 rovers aan toevoegen voor ik uberhaupt aan een platvis ga denken. Qua temperatuur en waterparameters zou het wel moeten kunnen volgens mij.

het doel is om een beetje een prehistorisch uitziende bak te creëeren, er komt daarom zeker een grot in en mogelijk een watervalletje er boven van de overloop van een kleinere breeder tank die ik er boven wil hangen. Voldoende beplanting aan de andere zijde met mogelijk iets dat boven het aquarium uit groeit en in het midden dacht ik aan een (halve) holle boomstronk om zo extra verstopplek te creëren voor de mesvis. Er komt een geraamte met muggenhor omheen voor het geval dat de vis toch een sprong wilt wagen.

Omdat deze vissen toch ook wel van levend voer houden, zowel garnalen als guppies lijkt het mij verstandig daar ook 2 bakken voor op te zetten, mijn vraag is hoe groot zal de bak moeten zijn om de roof bak te voorzien van voldoende voer en welke soorten zouden hiervoor het beste zijn?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken, voorlopig is het nog lang niet zover maar het kan geen kwaad om alvast vooruit te denken toch 😁

gymnotus anguillaris Zou goed werken. Zijn ook niet zo aggresief. Maar erg lastig te vinden en volgens mij erg gevoelig.
Xenomystus nigri is ook erg vriendelijk en wat beter te vinden in de handel.
Mesvissen ga je niet vaak zien. Blijven voornamelijk chillen in het donkere gedeelte. Als je ze vaker wilt zien overdag zou ik felle lampen afraden of veel donkere plekken creeren.
Afer zou ook kunnen maar die zijn wel agressief. Wat opzich wel kan alleen kan je er niks zwarts bij houden of iets met dezelfde vorm.

belonesox belizanus Is leuk en kan je ook wel vinden in de hobby, zelf heb ik hejuta beani. Blijven ook kleiner en zijn erg leuke jagers om te zien. Zouden prima moeten gaan met mesvissen, heb ze zelf ook samen gehouden.

Je hebt het over gaas ga je dan geen deksel doen? Het is veel water wat voor veel verdamping gaat zorgen. Ik weet niet hoe de luchting in je huis is maar soms is een deksel erg prettig tegen schimmel in je huis.

Welkom op het forum trouwens. Vind het heel leuk om eens iemand mee te maken die zijn eerste bak voor roofvissen gaat en niet belachelijke monsters in kleine bakken wilt stoppen. Super goed bezig :thumbs:

Ik heb zelf geen ervaring met die scholletjes. Maar ik weet wel dat ze het beter doen op brakwater of zeewater. Zoetwater kan maar je water moet super hard. zijn. Vervolgens eten ze volgens mij alleen levend voer dus het kan wel een opgave zijn om deze vis erbij te houden.

Laatst bewerkt:
Het is veel water wat voor veel verdamping gaat zorgen. Ik weet niet hoe de luchting in je huis is maar soms is een deksel erg prettig tegen schimmel in je huis.
Dat gat al heel snel en ik merkte dat met een open bak van 170 liter ook. Nu de bak weg is is dat probleem opgelost.

• Leuk
Waarderingen: M075
Belonesox belizanus heeft toch ook zout nodig in het water? (https://aquainfo.nl/artikel/belonesox-belizanus-levendbarend-snoekje/)

Verder vind ik het mooie plannen die je hebt!
Als je wat richting prehistorie wilt gaan, is het misschien ook een idee om eens naar de wimpelaal (Erpetoichthys calabaricus) te kijken en natuurlijk zijn er bij de meervallen ook mooie 'prehistorische' rovers te vinden.

Als alternatief voor het muggengaas: je kunt er ook een (wat groot uitgevallen) paludarium van maken. Dan is de bak dicht met glas en kun je bovenwater een hele jungle maken. In zo'n bak zou een schuttersvis ook geweldig kunnen staan.

Bedankt allemaal voor de snelle en uitgebreide reacties!

Ik weet inderdaad dat de mesvis vooral overdag een goede verstopper is, vandaar ook de grot en boomstam, de grot wil ik tegen het glas aan hebben zodat je aan de zijkant(en) gewoon nog naar binnen kunt kijken, ook de boomstam dacht ik met veel "openingen" te doen en dan evt een plastic buis erin zodat de mesvis denkt dat ie beschut is maar toch zichtbaar.

Xenomystus nigri vind ik persoonlijk een veel minder mooie vis omdat de kop er meer als een witvis uitziet dan als van een sidderaal, ook moeten ze in een groepje gehouden worden volgens sommige websites/YouTube vloggers.

de anguillaris zag ik te koop staan op heevis.nl en heb ik ook even navraag over gedaan, erg mooie vis maar wel jammer dat de strepen niet doorlopen tot zn kop, de waterparameters voor deze vis heb ik naar gevraagd, ik dacht juist dat deze soort vrij makkelijk zou moeten zijn vergeleken met sommige anderen maar het kan zijn dat mijn geheugen me in de steek laat.

ik zou via de locale aquariumzaak hier een vis bij heevis kunnen uitzoeken en dan bestellen zij dat voor mij, dit lijkt mij wel verstandig sinds het de eerste keer is voor mij.

Ik hoopte dat het wel zou kunnen met alleen gaas omdat het aquarium op +- een meter van de dichtsbijzijnde muur af komt te staan (bovenop de draagmuur vd onderbuurman) maar misschien moet ik dan toch aan de gang met glas/plexiglas om zo een paludarium te creëeren, een deksel lijkt me niks omdat de vissen ook wel eens springen en ik ze die mogelijkheid wel wil geven, al is het beperkt. Is er iets anders aan te doen? Vochtvreters/evt afzuiging met een filter oid?

De hujeta beani is ook supermooi, maar zullen ze niet steeds schrikken van de mesvis denk je?

De schuttersvis vind ik erg gaaf en heb ik ook over nagedacht maar ik ben bang dat de zoetwater schuttersvis niet groter wordt dan 15cm en dat een groepje van 5 de bak wel erg vol maakt, ik las dat ze minimaal per 3 maar beter 5 gehouden worden namelijk en ik wil de bak ook niet te vol proppen zodat de vis de rust krijgt die ze nodig hebben.

Ook is het een vrij dure grap om er in 1x 5 aan te schaffen volgens mij, op zich niet zo'n probleem maar op het moment een te grote investering om de gok te wagen. Ik zag ze hier bij de aquariumwinkel al staan en het is zeker een optie voor de toekomst als de grootte van de bak geen belemmerende factor is, groter (zwaarder) wil ik absoluut niet gaan zeker als er nog een paludarium gedeelte bovenop moet komen.

bij elkaar verwacht ik dat alles een kg of 6-700 zal wegen, op zich geen probleem ik heb feestjes gehad met 15-20 man in huis maar omdat het een constante druk is op een redelijk klein oppervlakte wil ik ook niet te gek doen.

De wimpelaal ziet er leuk uit maar ik ben bang dat het een ontsnappingskunstenaar gaat zijn zoals met de meeste aal soorten het geval is voor zover ik heb gelezen.

Wat ik ervan begrepen heb hoeft er geen zout bij het water van de belonesox belizanus tenzij ze verwondingen hebben of als je ze wilt kweken, en dat hoeft van mij niet per se, maar als er wel zout bij moet is dat wel een probleem met de mesvis erbij denk ik.

Stel ze hebben verwondingen van vechten of springen kan ik ze wel tijdelijk in een andere bak huizen (ik wil er sowieso een reserve/quarantaine bak bij van goed formaat mocht er iets mis gaan met de andere bak) de bedoeling is dan ook om de vissen hun hele leven te kunnen houden, en ja ik weet dat sommige vissen potentieel 15+ jaar oud kunnen worden, hoort er allemaal bij vind ik.

De zebra mesvis blijf ik tot nu toe de mooiste vinden maar volgens heevis zal die erg aggressief zijn wat mij tegenhoudt, want het moet geen species only tank worden eigenlijk, daarom neig ik naar de anguillaris samen met de belonesox belizanus omdat ik vermoed (hoop eigenlijk) dat die elkaar qua formaat niet als voedsel zullen zien, en omdat ze in verschillende waterlagen zwemmen elkaar niet zo tot last zijn.

De hujeta beani zou ik denk ik nog wel liever hebben dan de belonesox belizanus, maar ben bang dat ie de mesvis als voer gaat zien door het formaat, of dat ze gestressed worden van de mesvis omdat die nogal lomp rondzwemmen volgens mij?

Zijn de beani's los te houden of heb je er echt meerdere nodig? Een enkele of 2 zou ik wel interessant vinden maar zo'n roofvis als dat zie ik persoonlijk liever met zn 2en of alleen, en mn tank kan echt niet groter dan 200x50x50 dus een school is dan sowieso wel te groot voor de tank lijkt me.

Nogmaals super bedankt allemaal, hier kan ik echt wat mee! Mochten er updates zijn laat ik het ook zeker even weten.

Ps. als iemand ervaring heeft met een enkele of 2 boulengerella cuvieri in een tank hoor ik het ook heel graag, ik vind dat een supermooie vis maar ben bang dat ze met max 35cm net iets te groot gaan worden voor de 200x50x50 bak, ik zie ze nu voor €35,- bij heevis en het is erg verleidelijk om niet alvast de kleinere bak in te draaien en er 2 in te doen, of alvast een mesvis ervoor in de plaats

Laatst bewerkt:
Psps meervallen zijn ook leuk zeker maar dat is denkvoer voor later, er zijn zoveel soorten om uit te kiezen dat ik liever eerst de selectie wat kleiner maak door me aan de waterkwaliteit van de andere vissen te moeten houden en met de tijd een leuke redelijk klein blijvende meerval erbij zoek, misschien een koppeltje geen idee hoe haalbaar dat is maar dat is toch allemaal toekomstmuziek zoals opa dat zo mooi zegt 👍🏻

Ik denk uit ervaring dat ze niet snel een mesvis pakken. Alles boven de 4 cm zijn ze niet geintereseerd in. ze zullen alles groter dan guppen formaat met rust laten. Zijn wel vissen die groep van 4 zullen waarderen.je zou er makkelijk 6 in 2 meter kunnen stoppen. Ze hangen voornamelijk stil. Ik zou er zelf in 2 meter 4 a 5 in houden als ok jou was
Volgens mij wordt de zebra mesvis ook groter dan een hejuta

boulengerella cuvieri Wordt 70cm ongeveer zou ik afraden. Je hebt wel kleine soorten maar die hebben een heel gevoeligr ph waarde. Dan zou je blackwater biotoop moeten gaan.

Je zou bijv :
1 mesvis
5 hejutas
1 a 2 meerval? (Liefst rustige soort en anders mss beter 1 ivm mesvis)
1 midden vis (niet te terretoriaal )

Laatst bewerkt:
  • Leuk
1 pedanopterus of anguillaris mesvis met 4 a 5 hujetas klinkt mij wel heel goed in de oren, ik had verwacht dat ze wel een grotere bak nodig hadden eigenlijk, zou ik evt ook met een mannetje en een vrouwtje kunnen beginnen om zo eventueel ooit nog kleintjes te krijgen of zeg je beter gewoon minimaal 4 nemen?

Ik zie wel dat ze van stroming houden en de mesvis niet, zal het met een bak van deze hoogte lukken genoeg stroming bovenin te creëren dat onderin kalm genoeg blijft voor de mesvis?

Is de schuttersvis dan ook nog een goede optie voor de middenlaag of is dat niet geschikt ivm voederen in de bovenlaag? En dat het mogelijk wel erg vol wordt in de bak dan..

Een meerval is iets wat leuk zou zijn erbij maar iets waarover ik me absoluut niet druk maak, het hoeft niet maar is wel leuk natuurlijk, ooit.

Zou het verstandig zijn gewoon te beginnen met een mesvis om die alvast wat te laten groeien voor de andere rovers erbij komen? Ik weet niet hoe het zit met de groei van beide soorten maar ik verwacht dat een hujeta vrij snel groeit en een mesvis de tijd ervoor neemt?

Laatst bewerkt:
Als ze eieren leggen drijven die met de stroming mee op drijfplanten. Volgens mij eten de hejutas ze zelf niet op omdat de eieren te klein zijn. Je mesvis zou ze misschien wel lekker vinden. Ik zou meteen met 4 beginnen. Hoe meer hoe makkelijker je ze dood voer eten naar mijn ervaring. Ook zullen ze sneller paren in groepen sinds ze zich dan comfortabeler voelen.

Ze houden naar mijn ervaring niet perse van stroming. Stilstaand water zullen ze niet prettig vinden maar als ze soms voor de pomp kunnen hangen is dat prima. Die van mij zitten meestal tussen de planten beetje te hangen. Boven in zal de stroming ook harder zijn dan onder ivm de pomp die meestal boven de uitvoer heeft. Zou je daar niet teveel zorgen over maken.

Schuttervissen worden behoorlijk groot en als groep zou ik ze afraden in 2 meter. Zullen voornamelijk ook in de bovenlaag zitten. De meeste soorten zullen het ook niet goed doen op zoetwater.

Ik zou gewoon beginnen met wat je het eerst tegenkomt. Hejutas groeien best langzaam. Zal wel een a twee jaar duren voordat ze 10cm zijn. Mesvis weet ik niet. Het ligt er ook heel erg aan welk formaat je ze kan krijgen. Hejutas krijg je meestal als babies van 4cm. Als dat in jou geval ook zo is zou ik daarmee beginnen. Ik denk dat de vissen die je wilt niet veel voorkomen in de winkel. Dus zou ze gewoon meteen halen als je ze vind tenzij er een gigantisch verschil in grootte inzit. (Wel eerst bak indraaien, mss wat guppen als test erin ? Als ze broeden heb je meteen meer voedsel voor de hejutas )

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Ik was vandaag bij zoo&zo in Ede. Ze hadden daar diverse roofvissen, maar ik vind de aquaria en menig vis er belabberd uitzien dat ik daar geen vissen koop. Een keer kijken kan geen kwaad.

• Leuk

Bedankt, ik denk dat de hujeta's over het algemeen vrij makkelijk te krijgen zijn, ik zie ze op meerdere plekken aangeboden ook via marktplaats, maar de mesvissen niet.

ik denk dus dat ik met een enkele mesvis ga beginnen, na de guppy/garnalen bak te zijn begonnen natuurlijk want hij zal ook moeten eten. Daarna kijk ik voor een groepje van 4-6 hujeta's die erbij passen.

De hujeta's voer ik het liefst gewoon levend voer, zo natuurlijk mogelijk denk ik dan, vandaar de guppy en garnalen bak(ken), scheelt ook weer in de portemonnee 🙂

De mesvis hoop ik dat ie vooral garnalen eet en anders evt met wormen of ander voer bijvoeden + soms misschien een guppy.

De schuttersvissen laat ik voor nu dan mooi links liggen, misschien ooit in de verre toekomst een brakwater bak erbij, wie weet..

Ik zal eens kijken of ik iemand zo gek kan krijgen om "even" naar Ede te rijden, het is altijd interessant om te gaan kijken.
het liefst ga ik ook eerst bij heevis langs om de mesvis te bekijken maar ik weet nog niet of dat zomaar gaat.

Klein vraagje nog, zouden de hujeta en beani samen scholen denk je? Ik zou het wel leuk vinden als er wat variatie is als ik dan toch een schooltje neem

Klein vraagje nog, zouden de hujeta en beani samen scholen denk je? Ik zou het wel leuk vinden als er wat variatie is als ik dan toch een schooltje neem
Hejuta beani is een vis? En het is een vis die graag in groepen hangt. De mesvis zou ik soso alleen houden. Mesvissen zullen elkaar meestal vermoorden.

• Leuk
Ja je hebt de Ctenolucius hujeta en de Ctenolucius beani volgens mij toch? Beiden Ctenolucius gar maar een iets andere kleur / patroon. De mesvis blijft inderdaad alleen en er komen geen andere "elektrische" bewoners bij.

Dus alleen de enkele mesvis en een klein schooltje van 2x hujeta gar en 2x hujeta beani gar, de eerste (hujeta) zijn meer zilver en zonder stip en de tweede (beani) is wat donkerder met een stip bij de staart dacht ik? Of loop ik nu uit mn nek te lullen en is het gewoon dezelfde vis? haha, ik ga nog maar weer eens op onderzoek uit..

Als ik Google mag geloven komt de Ctenolucius beani in verschillende kleuren en patronen waaronder met een streep en gevlekt, maar ook met alleen een stip op de staart, ik heb het vermoeden dat de fotos met vlekken alleen een andere soort zijn of bewerkte foto's, als ik zoek op Ctenolucius hujeta krijg ik puur en alleen zilveren vissen te zien.

Ik heb vanmiddag wel alvast even fijn zand gehaald voor de 80x40x40 die ik eerst ga gebruiken voor guppy/garnalen kweek en evt de mesvis tot de 2m bak er staat.

Maar eerst nog "even" een bankstel of 2 via het raam naar beneden schuiven over een ladder zonder schade te maken, anders is er geen ruimte voor de 2m bak..

"Edit: even de Ctenolucius benaming aangepast na een snelle Google search"

Laatst bewerkt:
Ja je hebt de Ctenolucius hujeta en de Ctenolucius beani volgens mij toch? Beiden Ctenolucius gar maar een iets andere kleur / patroon. De mesvis blijft inderdaad alleen en er komen geen andere "elektrische" bewoners bij.

Dus alleen de enkele mesvis en een klein schooltje van 2x hujeta gar en 2x hujeta beani gar, de eerste (hujeta) zijn meer zilver en zonder stip en de tweede (beani) is wat donkerder met een stip bij de staart dacht ik? Of loop ik nu uit mn nek te lullen en is het gewoon dezelfde vis? haha, ik ga nog maar weer eens op onderzoek uit..

Als ik Google mag geloven komt de Ctenolucius beani in verschillende kleuren en patronen waaronder met een streep en gevlekt, maar ook met alleen een stip op de staart, ik heb het vermoeden dat de fotos met vlekken alleen een andere soort zijn of bewerkte foto's, als ik zoek op Ctenolucius hujeta krijg ik puur en alleen zilveren vissen te zien.

Ik heb vanmiddag wel alvast even fijn zand gehaald voor de 80x40x40 die ik eerst ga gebruiken voor guppy/garnalen kweek en evt de mesvis tot de 2m bak er staat.

Maar eerst nog "even" een bankstel of 2 via het raam naar beneden schuiven over een ladder zonder schade te maken, anders is er geen ruimte voor de 2m bak..

"Edit: even de Ctenolucius benaming aangepast na een snelle Google search"
je hebt gelijk heb het net even opgezocht. Het is : Ctenolucius beani of cfenolucius hejuta beani.
Ctenolucius hejuta of hejuta hejuta of hejuta beani is de soort die wel verkocht wordt.
Hejuta beani is degene die ik heb en die vaak verkocht word. Ze zouden goed mengen denk ik maar ik denk niet dat je c. Beani gaat vinden in de verkoop.

“ Both occur in Colombia; C. beani further occurs in Panama and C. hujeta in Venezuela. C. beani has an adult pattern with clearly visible longitudinal stripes which are lacking in C. hujeta. However, almost all traded specimens are bred ones and are usually placed in C. hujeta. “

Zelf voer ik tilapia (diepvries mensen eten) , wormen en hikari tabletten en soms krekels of garnaal. Ik zou het een beetje afwisselen dan blijft je guppen populatie ook wat beter instant.
Dit zijn mijn hejutas btw. Hangen meestal zo samen met zijn tweeen. Als je er voer in gooit worden het echt een soort straaljagers die erop af schieten. Het is zeker een van de leukere vissen om te voeren naar mijn ervaring.

Jonge dieren kunnen soms moeilijk dood voer pakken, wat voor mij werkte was het in de stroming gooien. Zodra het iets van beweegte pakte ze het wel. Nu ik ze 4 jaar heb eten ze wel dood voer zelfs van de bodem

Bijlagen

• IMG_3016.jpeg
    IMG_3016.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 19
  • IMG_3013.jpeg
    IMG_3013.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Heel erg bedankt voor de info, ik zal nog eens goed kijken welke het is die ze hier in de aquariumwinkel hebben rondzwemmen, ik dacht de hujeta zonder streep / stip, de beani is denk ik wel te vinden maar zal niet gemakkelijk gaan worden.

Ook bedank voor de fotos, prachtige vissen hoor!

Mn maatje kweekt garnaaltjes en heeft dus wel eens een batch over van garnalen die niet helemaal top gelukt zijn qua kleur of vorm, de bedoeling is dus zelf een guppy bak en een garnalen bak te draaien, en indien nodig nog een of 2 bakken, ik hoop toch wel zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn wat voer betreft.

betekent niet dat ze nooit wat anders krijgen maar het liefst geef ik zo natuurlijk voer, insecten is zo'n slecht idee nog niet voor de extra voedingswaarde, ik ben alleen niet zo'n fan van kunstmatig voer tenzij het echt nodig is.

Je kunt ook regenwormen voeren, die kun je buiten opgraven als je zeker bent van gezonde grond, of je kweekt ze zelf. Goede afwisseling met de guppen en erg weinig werk aan. Ik heb zelf een regenwormenkweekje staan, dan heb ik altijd 'vers vlees' bij de hand.

Ja daar heb ik zelf ook aan gedacht stel je hebt even niks steek je een schep in de grond en je hebt toch voer, en een eigen wormen kweek beginnen is zeker geen slecht idee, daar zal ik even naar moeten kijken, bedankt voor de tip.

Zolang het geen kwaad kan tenminste, het zal niet echt iets zijn wat ze normaal in de natuur eten denk ik dan zelf toch, op zich niet een echt een probleem als de vis er maar goed op gaat.

zelfvoorzienend zijn qua voer lijkt me echt top namelijk, niet alleen voor de portemonnee maar omdat je altijd wat voor de hand hebt of de winkel nou open is of niet.

Als ik daarom een (paar) bakken extra moet draaien zou ik dat persoonlijk niet zo'n probleem vinden zolang het qua budget gaat.

ruimte is er straks zat binnen om alles langs een muur te zetten, het grote aquarium scheid een deel van de woonkamer af zodat je er van alle kanten in kunt kijken op een van de zijkantjes na die tegen een deel muur / oude schoorsteen vd onderbuurman aan komt, dat deel steekt een 30-50cm uit van de rest van de muur en zit midden-rechts in de kamer om het zo te zeggen.

Ik zou eigenlijk gisteren alvast beginnen met de 80x40x40 bak inrichten voor de guppies en garnalen maar mn maatje is door zn knie gegaan, dus dat ging nog even niet door, aangezien ik geen auto heb en 15km lopen met een aquarium in de handen mij iets te gek is. Wordt vervolgd dus.

• Leuk
Bedankt daar heb ik zeker iets aan, ik ga zo maar even een bak vullen met aarde en op zoek naar wormen 👍🏻

Mijn vlindervis voer ik krekels. Een bakje kost rond de €2,50. Ze eten vlokvoer voor vissen en een paar keer per week doe ik wat druppels water in het bakje of je maakt een stukje wat nat en legt dat in het bakje. Zo hou ik ze behoorlijk lang in leven. Zelf krekels kweken is ook een optie, maar lijkt mij wel bewerkelijk.

• Leuk
Bedankt voor de info, ik ben bang dat als ik krekels ga kweken dat mijn buren er gauw klaar mee zijn haha, en ik zelf ook overigens 🤣 maar af en toe een klein bakje halen om bij te voeren is geen slecht idee hoor maar ben bang voor de herrie, ik denk dat sprinkhanen dan een beter idee zijn, misschien af en toe een huisspin die me iets te dichtbij mn bed wilt hangen? Haha

Inmiddels een mooie opbergbak (of 2) gevonden, ik ga zo nog eens op zoek naar een schep(je) en wormen

Volwassen krekels tsjirpen inderdaad, dan kun je beter sprinkhanen nemen en die wat (onbespoten) gras voeren om meer voedingswaarde te krijgen.

• Leuk
@M075 update?
Zou wel een foto willen zien van de bak als dat kan. Ben erg benieuwd

• Leuk
Nog geen echte update helaas, rond de 23e ga ik kijken bij een 2m bak, maar ik heb ook een 1.60 bak op het oog die ik voor €60,- kan meenemen, probleem is alleen vervoer omdat ik zelf geen auto heb.

Wel heb ik nu een 80x40x40 bak staan waar nog geen pomp/filter/verwarming voor is, ook dat zal even een weekje moeten wachten tot het geld schip weer arriveert hahaha

Zodra ik een bak draaiende heb komen er zeker foto's hoor 🙂

Toch even een kleine (voor mij grote) update, ik heb een bak aangeschaft van 160x50x50. Dit vanwege de prijs, gemak met vervoeren (paste in de Mitsubishi Colt) en het gewicht. De bak zou groot genoeg moeten zijn voor het visbestand wat ik wilde en zouden de hujeta's toch te groot worden / de bak te vol kan ik ze doneren aan de lokale aquariumboer die een goed thuisje voor ze heeft en vind.

de bak is in vrij nette staat en gaat zondag naar boven, dan is het tijd om 2 scherpe plekjes op te schuren en een frame te bouwen waar alles op kan staan. Waarschijnlijk stalen poten, stalen frame met een houten keukenblad als bodemplaat en een rubberen mat tussen aquarium en bidemplaat. Alle tips zijn welkom, mijn opa kan goed lassen en is bereid mij ermee te helpen.

2 daagjes onder een oud tapijt op een oude bank moet wel kunnen dacht ik zo.
De bak is prima met 2 man te tillen maar de trap op heb ik er liever iemand bij voor de zekerheid.

En nu snel op zoek naar een betaalbare (2ehands) pomp / bioloog / verwarming.

De indeling zal een kleine toevoeging krijgen dmv een tak die op een omgevallen boom moet lijken, die zaag ik doormidden en plak ik aan de stabilisatie strip vast over de (50cm) breedte van de bak, zo hoop ik dat de hujeta's niet tegen de glasstrip aan springen en ziet het er van alle kanten "natuurlijk" uit.

Bijlagen

• IMG_20250418_205351_523.jpg
    IMG_20250418_205351_523.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 20
Het kostte een litertje zweet (of 2) en wat pijn en moeite + een trapleuning die eruit moest maar de bak staat inmiddels in huis op de vloer, nu gauw op zoek naar een onderstel of materialen om er een te bouwen!

Ik had niet verwacht dat ie zo zwaar zou zijn, de laatste paar treden hebben we de bak rechtop moeten zetten om de hoek om te kunnen dat hebben we zo voorzichtig mogelijk gedaan en is gelukt zonder schade en voor zover ik kan zien zonder krasjes, al maak ik me daar niet zo heel druk om.

Ik heb nu totaal €60,- uitgegeven aan de aanschaf van de bak, en mn maat ook een kleinigheidje voor het helpen sjouwen, dinsdag of woensdag ga ik alle benodigde apparatuur halen voor +-€60,- en dan moet ik de verlichting kopen/ophangen samen met een onderstel.

ik hoop straks voor minder dan €200,- compleet te zijn exclusief vissen/planten. Lavastenen kan ik hier in de buurt ophalen die moet ik zelf nog wel koken of behandelen want die komen bij iemand uit de tuin vandaan.

Zand moet ik ook nog zien te vinden, zo fijn mogelijk en het liefst bruin/modder kleurig. Liever niet zwart maar wel zo donker mogelijk. Als iemand iets kan aanbevelen wat niet al te duur is zou dat top zijn.

Dat was het wel weer voor vandaag denk ik, tot de volgende update

Laatst bewerkt:
Alvast even een stuk hout opgehaald en een (nep) mangrove waar ik net zand in heb gedaan en een stekkie van een plantje die ik van mn maatje kreeg wat uit het gat bovenop komt.

Let niet op de bende op de achtergrond en lelijke tafel, het is allemaal nog work in progress. (De hele kamer eigenlijk, kan beter zeggen de halve woning haha)

De bedoeling was vandaag 2 filterpompen met verwarming op te halen + evt extra luchtpompjes maar zoals altijd met dat heerlijke marktplaats krijg ik geen reacties meer terug.
ik vermoed dat als straks het geld weer op is voor deze week de berichtjes ineens weer binnenstromen...

Dus ik ben ondertussen alvast weer verder zoeken want ik wilde vandaag wel echt de kleinere bak draaiende hebben.

Bijlagen

• IMG_20250422_125523_414.jpg
    IMG_20250422_125523_414.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 23
  • IMG_20250422_125529_647.jpg
    IMG_20250422_125529_647.jpg
  • IMG_20250422_125506_495.jpg
    IMG_20250422_125506_495.jpg
Vandaag even langs de Welkoop en Hornbach geweest, Welkoop Zaandam had voor zover ik zag niks voor vissen behalve voer.

Hornbach had helaas niet veel soeps maar wel wat 0,4/0,8mm zwart zand, daar heb ik 3x5kg van meegenomen voor +-€27,- of het genoeg is gaan we zien, ik vermoed dat ik wel ietsjes tekort ga komen maar dat zien we dan wel, voor deze week was het budget er al snel doorheen en een onderstel is er toch nog niet.

Ook even 2 grote filterpompen gehaald en 2 verwarmings elementen, kreeg er gratis een autofeeder bij wat misschien nog wel van pas komt met de guppies als ik eens een dagje weg ben.

Al met al totaal alweer €90,- uitgegeven, morgen nog even filter watten halen bij de aquariumzaak in de buurt en dan hopelijk meteen het eerste aquarium klaar maken voor de guppen (eerst even indraaien, nog even geduld)

Altijd een heel gedoe, spullen inkopen, inrichten en dan indraaien.

• Leuk
Zeg dat wel, maar er zit eindelijk een beetje gang achter dus ik mag niet klagen.

En vooral als je vrijwel alles 2ehands koopt of met minimaal budget blijf je zoeken, elke dag nieuwe kansen op marktplaats he haha

Net "even" wat lavasteen opgehaald, 4 dikke stukken.

Ik moest ze wel eerst uitgraven / los wrikken maar het is dan toch aardig gelukt.

En het allermooiste van alles is de prijs: gratis en voor niks.

Van de week even een grote heksenketel zoeken om ze in uit te koken.

ik kan niet wachten tot ik een onderstel/meubel heb en de bak kan gaan inrichten, vrijwel alles is aanwezig op wat kleine dingetjes na die achteraf toegevoegd kunnen worden dus het feest kan bijna beginnen.

Bijlagen

• IMG_20250425_133101_687.jpg
    IMG_20250425_133101_687.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 8
Als je in de buurt van Amersfoort woont, ik heb nog een paar lavastenen, gratis af te halen.

Bijlagen

• C4174BF3-2058-46A3-906E-AB22E08DC89B.jpeg
    C4174BF3-2058-46A3-906E-AB22E08DC89B.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 11
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan