Wat is er nieuw

Nieuwe oude hobby met zoon

Wimbuut

New member
Lid geworden
18 maart 2026
Leeftijd
39
Goede avond allen!

Mijn naam is Wim en ik heb voorheen een aquarium gehad (Juwel 60).

Gisteren met mijn enthousiaste zoon (6 jaar) een 25L startbak gekocht. Hij wilt hier over een paar weken wat kleine garnaaltjes in.

Wat plantjes gekocht, bodem erin, spiderwood op maat gemaakt en wachten maar....

Dennerle deponit mix pro als bodem onder het grind. Moet ik tijdens de opstart nu wel of niet water verversen??

Bijlagen

• IMG_20260318_223236.jpg
    IMG_20260318_223236.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 23
Leuk bakkie al. De waterwissels zijn de meningen over verdeeld. Ik die het zelf wel omdat je dan direct wat eventuele algjes en rotzooi kan wegzuigen. Ik laat de bak wel standaard 4 weken indraaien.

Welkom @Wimbuut - Wim en zoon op het forum en veel plezier gewenst met jullie prachtige aanwinst.

Vraag uit interesse, wat gebruik je als filter?

Welkom op het AF.

Welkom op het forum.
Persoonlijk doe ik geen waterwissels in het begin.
Ik gebruik geen soil waarbij dat wel moet.

Welkom en succes!

Welkom Wim

Welkom Wim en zoon! Altijd leuk als je je hobby door kunt geven.
@Cornelius weet alles van voedingsbodems en wel of niet verversen in het begin. (Overigens staat er meestal op de verpakking van de soil wel een advies over hoe je ermee moet omgaan bij het indraaien).

Dennerle deponit mix pro is een gewone voedingsbodem, dus verplichte waterwissels (zoals met een aquasoil) zijn niet aan de orde.

Maar ongeacht de bodem die er word gebruikt ben ik peroonlijk een groot voorstander van waterwissels. Zeker tijdens de opstart.
Dit in het kader van algpreventie

Welkom.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan