Wat is er nieuw

Nieuwe vissen gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Panzerweerval fan
  • Startdatum Startdatum
P

Panzerweerval fan

Guest
Hallo.

Ik heb een paar dagen geleden 8 nieuwe panzermeervalletjes gekocht en na 3 dagen zijn er al 6 dood.
Ik erger mij er dood aan maar vraag mij af hoe dit nu kan.
Ik heb het vermoeden dat het een ph probleem is.
Alle dode visjes zijn rood achter de kiewen.
Niet op de huid maar het doorschijnt van binnen naar buiten.
Iemand ?

Zonder meer informatie kunnen we niet zo veel:

Hoe lang draait de bak al?
Heb je waterwaarden?
Waren het de eerste vissen in het aquarium?

Wat voer je ze?
Hoe groot zijn ze?

Mijn eerste gedachte is mogelijk een "ammonia burn", maar dat is op basis van slechts het rode achterde kieuwen.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Zonder meer informatie kunnen we niet zo veel:

Hoe lang draait de bak al?
Heb je waterwaarden?
Waren het de eerste vissen in het aquarium?

Wat voer je ze?
Hoe groot zijn ze?

Mijn eerste gedachte is mogelijk een "ammonia burn", maar dat is op basis van slechts het rode achterde kieuwen.

~ Ivo

Helemaal mee eens. Aanvullende vraag : welke soort praten we over?

je vermoed een ph probleem

meet die waarde ( plus de rest ) dan ook eens

verder zoals ivo zegt is het wel moeilijk met de info die je geeft
een foto mag er ook wel bij

De bak draait al een tijdje, ik had een probleem met blauwalg maar dat schijnt nu toch voorbij te zijn.
Er zat slechts nog 1 vis in van de ouden daarom heb ik die 8 nieuwen gekocht, corydoras julii
De oude vis leeft nog, alleen die nieuwen gaan op een rij dood.
De PH is 6.8 de rest van de waarden zijn ok, gemeten met die JBL strips
Ik las dat het ook kon komen door verschillende ph waarden bij het over zetten.
Ik heb ook al de helft van het water ververst en esha er bij gedaan voor de zekerheid.
Bij de bovenste vis is het het duidelijkste te zien.

FWChSgvU1gJonFzluMfs-sBu6800lQce.jpeg

Zie ik het goed dat de vinnetjes van het onderste visje ook beschadigd zijn? Dan zou het bek-en vinrot kunnen zijn, ga dit even na.

Je bodem is totaal ongeschikt voor aquaria al wordt het wel voor aquaria verkocht. Ik vermoed dat je bodemrot hebt en daar wijzen de rode kieuwen ook op (ammomiak). Die bodemrot zou ook je blauwalg verklaren.

Sowieso is deze bodem slecht voor Corydoras de buik is vrij zacht. Ik denk dat jij ook niet graag met je buik over een grindpad kruipt. Dat zal ongeveer hetzelfe voelen.

Verder heb je de corydoras trilineatus ipv de julii de eerste wordt vaak verkocht onder de naam van de 2e.

hoe kom je aan die ph waarde
co2 turf .....??

Botia zei:
Je bodem is totaal ongeschikt voor aquaria al wordt het wel voor aquaria verkocht. Ik vermoed dat je bodemrot hebt en daar wijzen de rode kieuwen ook op (ammomiak). Die bodemrot zou ook je blauwalg verklaren.

Sowieso is deze bodem slecht voor Corydoras de buik is vrij zacht. Ik denk dat jij ook niet graag met je buik over een grindpad kruipt. Dat zal ongeveer hetzelfe voelen.

Verder heb je de corydoras trilineatus ipv de julii de eerste wordt vaak verkocht onder de naam van de 2e.

Ik weet dat de bodem niet zo geschikt is, ze moeten meer in het zand.
Wat moet ik doen want ik vrees dat je wel eens gelijk kon hebben.
Bodem rot!!!!!!!!!!!
Snel vissen er uit en in een andere bak plaatsen ?
Het verklaart ook de mindere groei van de planten, dat viel mij ook al op.

roosen zei:
co2 turf .....??

Het kraan water is hier nu zo zuur, maar ik had ook wat turf in het filter gedaan omdat blauwalg ook niet zo van zuur houd.
Las ik.

Nee,?? Maar dan ga je er toch geen vissen inzetten?
Zie ook geen snorharen meer.
Hoeveel PH is het dan in Emmen?
Waterhardheid Emmen

De waterhardheid in de gemeente Emmen
bedraagt 8,3 dH.*
Dat is niet zuur.

Panzerweerval fan zei:
roosen zei:
co2 turf .....??

Het kraan water is hier nu zo zuur, maar ik had ook wat turf in het filter gedaan omdat blauwalg ook niet zo van zuur houd.
Las ik.

kraanwater zo zuur lijkt me sterk

dat meette ik wel.

Hoe dan ook jongens, wat moet ik nu doen ?
Het is alarm nu als ze zo snel dood gaan.
Voordat ik er morgen weer een paar dood in de bak vind.
Nog meer water verversen ?

Tsja, ik denk dat het best is dat je de overgebleven vissen in een andere bak doet en eerst je bak volledig in orde maakt. Bodemrot is letterlijk een rotte bedoening! Bak leeghalen en zand erin. De nodige tijd laten draaien en terug de visjes erin..

Veel meer kan je niet doen vrees'k.

Als de visjes die je nog over hebt ook aangetast zijn in de andere bak blijven verzorgen natuurlijk. Hier heb ik geen ervaring mee met medicijnen etc. Dus dat laat ik toch helemaal aan de anderen over.

Groetjes
Doppeke

Panzerweerval fan zei:
dat meette ik wel.
Dat heeft meer te maken met die strips dan met het water, ben ik bang.

Panzerweerval fan zei:
Hoe dan ook jongens, wat moet ik nu doen ?
Enige wat je kan doen is een flinke waterwissel. Of dat goed uitpakt is lastig te voorspellen.

~ Ivo

Mja, als het wel degelijk bodemrot is ga je met de waterwissels niet ver komen denk ik. 🙁

Vissen in andere bak doen en een nieuwe bodem er in doen. Je kunt ipv zand ook ander grint nemen met een ronde kant. Deze is wel geschikt is wel wat duurder als gewoon grind of zand.

Ik heb ook een lange tijd zand gebruikt nadeel vond ik dat het snel dichtslibt.

Ok,

Ik zal dit direct doen.
Nadeel is wel dat ik dat dure zand moet kopen, dit zand hadden ze ook, was goedkoper.
Wat ook zo was is dat mijn blauwalg probleem kwam door niet goed uitgedroogde verf op terpentine basis, in alle hoeken en naden.
Ik heb dit zand daarna gewassen en weer terug geplaatst nadat ik het verf verwijderd heb en de bak opnieuw gemaakt heb maar dan met verf op water basis, ik heb het ook goed laten uitdrogen.
Misschien dat er wel nog steeds verf resten in of aan zitten, en dit er ook mee te maken heeft.
De planten groeien ook te langzaam en ze zijn niet zo weelderig.
Nu eerst aan de slag.
Als dit de oorzaak is weet ik ook nu wat er mis met mijn bak, na de blauwalg bleef ik ook te lang kloten met gewone alg, ik had er al geen goed gevoel bij.
Hiervoor was mijn bak goed, ik filterde alleen met wat tegen alg, clearmec en dat fos-nogwat (dat stro spul).

Wat zeg je nu allemaal?
Filterzand is niet duur.

En,verf op Terpetine basis??????
Waar had je dat dan gedaan??
Vind het maar vreemd,wat je verteld.

He??? Heb je de binnenkant van je bak geverft?

Filterzand hoeft idd niet duur te zijn. Verschillende zaken zullen verschillende prijzen hebben. Aan jou om diegene te kiezen met de prijs die jouw aanstaat.

Als je nog eens algen krijgt denk ik niet dat je het oplost met al die flesjes en wat doen ook dat je in de bak doet. Die algen hebben een oorzaak en als je die niet aanpakt gaan die middeltjes maar helpen op korte duur en haalt het dus niets uit. Weet ook niet of dat allemaal wel zo gezond is voor de vissen...

Veel succes!

Groetjes
Doppeke

Geen filterzand !
Het goedkoopste aquarium zand wat ze hadden hier, 10 euro per zak, geel grijs spul.
Ik weet niet meer hoe ik aan dat grind kwam, maar dat had ik als extra er bij gedaan en is misschien ook de oorzaak zij men even terug.
Voor de blauwalg plaag had in mijn aquarium wanden met purschuim volgespoten, dat had ik toen geverfd met normale verf.
In de hoeken op de bodem ed was dat nooit goed droog geworden, daarna had ik de bak met water gevuld maar na 3 maand was de verf nog steeds nat in de hoeken en naden, dat veroorzaakte de blauwalg toen.
Dat zand heb ik toen herplaatst in de bak van nu (dezelfde bak)na dit verholpen te hebben.
Ik had het wel gewassen maar het kan dat er nog residu in zat.
Op die manier.

Bertus zei:
http://link.marktplaats.nl/711899782. informeer hier eens.

Emmer-Compascuum, Drenthe

Is dit ook goed voor de bodem ?
Bedank voor de tip trouwens, het lijkt op het zand wat ik had.
Met het opstarten voor de tweede keer had ik direct gedonder met zand, kwam ook vast door die verf ed.
Kiezelalg door afgifte van silicaat.
Het is nu zo een jaar later en nog steeds zit ik te kloten.
Ik hoop dat het nu toch een keer voor elkaar komt en ik weer een gezonde bak heb.

Koop je visjes en na 3 dagen is 3/4 dood.

Ja, dit is ook voor de bodem.
Een laag voor 2 cm , dan omhoog achter naar 4 cm.

Moet je zorgen dat je een Schone verfvrije bak hebt.

En beginnen met snelgroeiers in de bak.
Kiezelalg krijg je altijd. zit in het water.
Daar zijn de snelgroeiers voor.

Panzerweerval fan zei:
Geen filterzand !
Het goedkoopste aquarium zand wat ze hadden hier, 10 euro per zak, geel grijs spul.
Ik weet niet meer hoe ik aan dat grind kwam, maar dat had ik als extra er bij gedaan en is misschien ook de oorzaak zij men even terug.
Voor de blauwalg plaag had in mijn aquarium wanden met purschuim volgespoten, dat had ik toen geverfd met normale verf.
In de hoeken op de bodem ed was dat nooit goed droog geworden, daarna had ik de bak met water gevuld maar na 3 maand was de verf nog steeds nat in de hoeken en naden, dat veroorzaakte de blauwalg toen.
Dat zand heb ik toen herplaatst in de bak van nu (dezelfde bak)na dit verholpen te hebben.
Op die manier.

En dan vind jij het gek,dat de vissen dood gaan?

tja, verf gebruiken lijkt me ook niet echt slim. maar filterzand is toch niet echt duur? en al had je het tien euro gekost, So Wath?
nu zit je al tijden met problemen, dit gaat je uiteindelijk meer kosten vrees ik, plus veel stress.

ik zou een nieuwe bodem halen (filterzand) ik heb het zelf ook, zonder problemen.
en dan rustig de boel opnieuw opstarten

Bertus zei:
Panzerweerval fan zei:
Geen filterzand !
Op die manier.

En dan vind jij het gek,dat de vissen dood gaan?

De sterfte komt door die bodem rot.
Van die terpentine resten kreeg ik alleen blauwalg.

Maar het goede nieuws is dat vanmorgen alle visjes nog leefden.
Het over plaatsen heeft gewerkt.
Ik zal de bak opnieuw inrichten.
Het algen probleem is ook niet op te lossen met alg exit.
Ik was het eerst ook niet nodig, een beetje extra filteren met clearmec was genoeg om het stabiel te houden, op het laatst kocht ik het zelfs niet meer.
Ik had toen alleen penseel algen die op stenen zaten en van de ouderdom ook zwart werden.
Het gaat nu om draadalgen van al dat gedoe.

Hier nog een foto voor Sterrekind
Pur lijkt mooi vulkaan achtig, past goed bij die vissen vind ik.

xxwYTVZLMblDpyNH6kvVDWkuZZR3LnzG.jpeg

Als het kan zou ik de bak leeghalen, schoonmaken, een nieuw achterwandje kopen, en filterzand op de bodem.

Ik heb ook ooit eens een minder verstandige achterwand gebruikt, met vergiftigingsverschijnselen en veel dode vissen tot gevolg. Ik zou hier ook de achterwand verdenken... Is die er nog uit te krijgen als dat pur is?

Zand kun je gewoon bij de bouwmarkt kopen.

Succes. Laat even weten hoe het gaat.

Een nieuwe start maken is het enige goede wat je kunt doen denk ik. Anders blijf je achter de feiten aanlopen. En dat hoeft niet duur te zijn. Achterwandje euro of 25, zakkie filterzand voor een joetje en de tijd geven om in te draaien.

Een nieuwe bak maken/kopen en opnieuw starten lijkt me het verstandigste, goedkoopste en het minste miserie te geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan