Wat is er nieuw

nitraat en fosfaat verbruik

woutDR

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
ik heb een RIO 450 Led
ik geef de aangegeven hoeveelheid Easy carbo (dagelijks) en profito (in 3x) per week
sinds vorige week geef ik ook extra NO3 en PO4 van aquariumbemesting.nl
60 ml van beide vorig wekend : beide waren zoals te verwachten 0 vooraf, de dag nadien PO4 1/NO3 10 zoals de bedoeling was
vandaag 1 week later 0.5/5

is dit een normaal verbruik, is een bak met toch veel planten, de drijvers heb ik vandaag gehalveerd want te veel gegroeid, verder echinodorus, belgisch groen, sterrenkruid, waterlelie

vandaag 40 ml van beide toegevoegd met de bedoeling terug naar 1/10 of iets hoger te gaan

Ja hoor dat is gewoon normaal. Bedenk wel dat het verschil tussen 5 en 10 mg/L No3 vrijwel niet fatsoenlijk te meten is, dus beetje voorzichtig zijn met conclusies trekken.

Dat is normaal hoor en ik zou zelf gelet op het verbruik rond de 15/1,5 gaan zitten zodat je iets meer overhoudt aan het einde van de week.

Dat is normaal hoor en ik zou zelf gelet op het verbruik rond de 15/1,5 gaan zitten zodat je iets meer overhoudt aan het einde van de week.

dat is de bedoeling

hier is de toediening n/p een 15/5 per week gemeten waarde in het aquarium is een no3 van 5-10mg/l en po4 van +-0.5mg/l

Toch nog een vraag in dit opzicht; zelf gebruik ik Kaliumnitraat en Kaliumfosfaat van aquariumbemesting.nl. Daarnaast Tenso cocktail, een gebruikte mix als op de site van aquariumbemesting.nl omschreven. Ik werk niet met EI o.i.d. maar het lijkt erop dat ik steeds minder fosfaat en nitraat toevoeg in mijn Juwel Rio 180 (één meterbak). Mijn fosfaat 1 ml. per dag, was 2 ml. per dag, en mijn Nitraat aanvulling heb ik pas even uitgeschakeld. Stond op 2 ml. per dag. Mijn fosfaat hou ik zo rond de 1 en mijn nitraat staat nu op 20 maar wil ik zo op 10 hebben. Jullie zien het toevoeginslevel is laag bij mij! Ik vraag me in dat opzicht af wat m'n Tenso cocktail precies aan invloed uitoefent. (Ter verduidelijking, ik doseer met een eigenbouw systeem)

Weet niet of je osmocote gebruikt maar deze bevatten ook N/P?
Volgens mijn voegt de tenso cocktail geen N/P toe , maar mogelijk loop je tegen een tekort van één of ander spoorelement .

Weet niet of je osmocote gebruikt maar deze bevatten ook N/P?
Volgens mijn voegt de tenso cocktail geen N/P toe , maar mogelijk loop je tegen een tekort van één of ander spoorelement .
Ben gebruikt zover ik weet geen osmocote, al zou hij dat wel gebruiken zou het niet moeten lekken naar de waterkolom.

anyhow, wat ben ondervind bemerk ik ook steeds meer.
Ook merk ik dat ik steeds minder algen heb en mijn planten steeds mooier worden sinds ik alle toevoegingen aan het afbouwen ben.
ik heb een RIO 450 Led
ik geef de aangegeven hoeveelheid Easy carbo (dagelijks) en profito (in 3x) per week
sinds vorige week geef ik ook extra NO3 en PO4 van aquariumbemesting.nl
60 ml van beide vorig wekend : beide waren zoals te verwachten 0 vooraf, de dag nadien PO4 1/NO3 10 zoals de bedoeling was
vandaag 1 week later 0.5/5

is dit een normaal verbruik, is een bak met toch veel planten, de drijvers heb ik vandaag gehalveerd want te veel gegroeid, verder echinodorus, belgisch groen, sterrenkruid, waterlelie

vandaag 40 ml van beide toegevoegd met de bedoeling terug naar 1/10 of iets hoger te gaan
Wat jouw vraag betreft, ja het is een verbruik.
En in jouw geval normaal, er is niet echt een standaard voor

Ben gebruikt zover ik weet geen osmocote, al zou hij dat wel gebruiken zou het niet moeten lekken naar de waterkolom.

anyhow, wat ben ondervind bemerk ik ook steeds meer.
Ook merk ik dat ik steeds minder algen heb en mijn planten steeds mooier worden sinds ik alle toevoegingen aan het afbouwen ben.

Wat jouw vraag betreft, ja het is een verbruik.
En in jouw geval normaal, er is niet echt een standaard voor

dat is wat ik wou weten
dus elke week meten en doseren volgens de waarden...

Ik denk dat wanneer je alles voldoende doseert dat je geen algen krijgt want anders hadden alle EI gebruikers algen. Wel is het zo dat met bv de EI de algen volop te eten hebben en ze het beter doen wellicht dan zonder veel voeding. Alhoewel ik dat ook wel betwijfel want algen doen het ook prima in een bak waar helemaal geen voeding wordt toegevoegd dus ja of meer voeding nou echt een reden voor algen is?

Ik denk dat wanneer je alles voldoende doseert dat je geen algen krijgt want anders hadden alle EI gebruikers algen. Wel is het zo dat met bv de EI de algen volop te eten hebben en ze het beter doen wellicht dan zonder veel voeding. Alhoewel ik dat ook wel betwijfel want algen doen het ook prima in een bak waar helemaal geen voeding wordt toegevoegd dus ja of meer voeding nou echt een reden voor algen is?
Denk dat je het zelf al goed heb benoemd dat algen goed groeien op de extra voeding, denk dat er altijd wel algen aanwezig zijn en als je het niet goed in de tang hebt de algen vanzelf de overhand gaan nemen

Ja dan is er inderdaad voldoende voorhanden voor de algen. Maar zolang alles voldoende voorhanden is en in balans is dan krijg je geen of amper algen. Anders was de hele EI zinloos denk ik.
Een enkel algje is bijna niet te voorkomen. Het punt is dat je met minderen moet oppassen dat je geen tekorten gaat krijgen dus dat moet je dan rustig aanpakken zeg maar. Maar vaak is een dosering zoals die bij de EI flink teveel in vergelijking met het werkelijke verbruik.

Voldoende doseren? Je hebt gelijk wat EI betreft, zo denk ik, John. De kans zal bij EI gebruikers ook kleiner zijn door de gekoppelde waterverversingen telkens. Maar je kan op zich wel overdoseren want ik weet nog maar al te goed hoe mijn planten eruit zagen toen mijn Nitraat gehalte ineens boven de 50 mg/l stond. Er wordt hierboven gesproken over osmocote iets wat ik nog nooit gebruikt heb, maar ik merk inderdaad net als @tuinkabouter dat mijn bak heel erg schoon is en de planten er ook heel mooi uitzien.

Ja bij bepaalde hoeveelheden kunnen voedingsstoffen toxisch worden inderdaad maar goed dan heb je het over hoge hoeveelheden. Met de EI is die kans niet groot door het resetten en als je niet de EI volgt dan moet je inderdaad wel goed opletten dat je niet teveel doseert ten opzichte van het verbuik en wat je ververst.

Denk dat je het zelf al goed heb benoemd dat algen goed groeien op de extra voeding, denk dat er altijd wel algen aanwezig zijn en als je het niet goed in de tang hebt de algen vanzelf de overhand gaan nemen

Ja ik zie algen als opportunisten. Ze zijn inderdaad altijd aanwezig in een soort slaapstand. Pas als 'het ecosysteem' verstoort raakt bijvoorbeeld door een tekort, is dat voor algen een trigger om 'uit te breken' (algal bloom). Dus je aquarium stabiel houden zonder tekorten zou er dan voor zorgen dat en geen alg-uitbraken zijn. Dit lijkt te kloppen aangezien EI-gebruikers vaak geen algen in hun aquarium hebben.

Klopt ongeveer 2x zo snel.
Echter is ook gezond verstand wel handig bij het gebruik ervan..
zou eerder durven 2 tot 4x zo snel zeggen zeker in het begin krijg je een piek , koop je osmocote van 6 maanden wordt dan 6 tot 12 weken in je aquarium.
Gezond verstand :juggle: of eerder onwetendheid ,verschiet er soms van hoeveel capsules men is de bodem duwt

Voldoende doseren? Je hebt gelijk wat EI betreft, zo denk ik, John. De kans zal bij EI gebruikers ook kleiner zijn door de gekoppelde waterverversingen telkens. Maar je kan op zich wel overdoseren want ik weet nog maar al te goed hoe mijn planten eruit zagen toen mijn Nitraat gehalte ineens boven de 50 mg/l stond. Er wordt hierboven gesproken over osmocote iets wat ik nog nooit gebruikt heb, maar ik merk inderdaad net als @tuinkabouter dat mijn bak heel erg schoon is en de planten er ook heel mooi uitzien.
wat gebeurde er als je no3 zo hoog stond ?
Het was ik😉 over die osmocote , enkel die vraag om mogelijk oorzaken uitsluiten net als bv veel voeren tijdens een periode.
Een goed draaien aquarium maakt zichzelf schoon ,weinig poets werk een weinig tot geen alg

wat gebeurde er als je no3 zo hoog stond ?
Het was ik😉 over die osmocote , enkel die vraag om mogelijk oorzaken uitsluiten net als bv veel voeren tijdens een periode.
Een goed draaien aquarium maakt zichzelf schoon ,weinig poets werk een weinig tot geen alg

Wat er gebeurde is tot vandaag voor mij nog steeds een raadsel maar mijn planten waren heel snel heel slecht. Ik heb nog een paar foto's die in mijn fotoboek staan waar ze eigenlijk alweer op de goede weg waren maar goed is te zien hoe slecht alles er uit zag. Als vergelijk ook een plaatje hoe het nu is.
Schermopname (32).png
Schermopname (33).png
IMG_20200222_180831.jpg

zou eerder durven 2 tot 4x zo snel zeggen zeker in het begin krijg je een piek , koop je osmocote van 6 maanden wordt dan 6 tot 12 weken in je aquarium.
Gezond verstand :juggle: of eerder onwetendheid ,verschiet er soms van hoeveel capsules men is de bodem duwt

Ik heb destijds de osmocote van Backplay gebruikt en was nogal wat slordig met het onder de bodem houden van bolletjes die op het grind lagen en zag snel algen. Biljoenblik heeft toen wat getest en kwam tot de conclusie dat ze best veel nh3/4 konden afgeven. Volgens mij meer dan die van Wouter. Ik gebruik daarom nu weer de kleibollenmix.

Ik heb destijds de osmocote van Backplay gebruikt en was nogal wat slordig met het onder de bodem houden van bolletjes die op het grind lagen en zag snel algen. Biljoenblik heeft toen wat getest en kwam tot de conclusie dat ze best veel nh3/4 konden afgeven. Volgens mij meer dan die van Wouter. Ik gebruik daarom nu weer de kleibollenmix.
Kan het bericht niet meer vinden maar dacht dat Marcel geen NH3/4 kon ontdekken in de korrels, evenals NO3

Kan het bericht niet meer vinden maar dacht dat Marcel geen NH3/4 kon ontdekken in de korrels, evenals NO3

Nou ik heb hem die opgestuurd dacht ik en volgens mij meette hij veel meer nh3/4 in die van Backplay dan bij die van jou op ik dacht 1 liter water. Nitraat is me zo niet bekend Wouter.

Wij hebben de capsules van Tuinkabouter gebruikt, in verschillende bakken, waarbij soms ook kleine bolletjes boven lagen na rommelen met planten, maar wij hebben nooit ammoniak gemeten of algen gezien.

Andere osmocote capsules hebben wij nooit geprobeerd.

Het hangt er ook vanaf denk ik hoeveel er boven de bodem liggen natuurlijk en ook welke je hebt gebruikt inderdaad. Ik zal eens kijken of ik wat info nog kan terugvinden (even Marcel contacteren dus) 😉

Nou ik heb hem die opgestuurd dacht ik en volgens mij meette hij veel meer nh3/4 in die van Backplay dan bij die van jou op ik dacht 1 liter water. Nitraat is me zo niet bekend Wouter.
Klopt ik had hem een paar gestuurd, was naar aanleiding van een discussie in het GMT.
Anyhow, ervaringen met osmocote verschillen per gebruiker en per soort.
Ik gebruik de 12-14 exact standaard die ongeveer 6 maanden actief blijft in het aquarium, meeste mensen bemerken geen verhoogde NO3 zover ik weet.
De mensen die zeiden dat ze wel last hadden van verhoogde waardes gingen niet in op de vragen wat de waardes voor en na de osmocote was en hoeveel capsules ze hebben gebruikt..

We hebben dus antwoord van Marcel en er blijkt dat bij de capsules van Backplay best wat nh3/4 vrijkomt als je teveel balletjes bovenop de bodem hebt liggen.

Klopt ik had hem een paar gestuurd, was naar aanleiding van een discussie in het GMT.
Anyhow, ervaringen met osmocote verschillen per gebruiker en per soort.
Ik gebruik de 12-14 exact standaard die ongeveer 6 maanden actief blijft in het aquarium, meeste mensen bemerken geen verhoogde NO3 zover ik weet.
De mensen die zeiden dat ze wel last hadden van verhoogde waardes gingen niet in op de vragen wat de waardes voor en na de osmocote was en hoeveel capsules ze hebben gebruikt..

Ik ben zelf eigenlijk niet zo bekend met osmocote bemesting en heb het bij mijn weten ook nooit gebruikt. Moet ik op bovenstaande discussie punten afleiden dat deze bemestingsvorm vaker tot problemen kan leiden of heeft het ook voordelen?

Zolang de korrels goed in de bodem blijven zul je volgens mij geen nadelen ondervinden. Nu had ik de capsules van Backplay en dat wil niet zeggen dat een andere capsule dezelfde inhoudt heeft.

Wat ik nog uit onze pb van destijds kan halen is dat er meldingen vanuit Amerika waren en van lid Noa over dat het dus wel nh3/4 zou kunnen aangeven. Maar ja je bent wel afhankelijk van welke stoffen/capsules men gebruikt.
Over een kam scheren kun je dus niet zover ik het kan inschatten.

Ik ben zelf eigenlijk niet zo bekend met osmocote bemesting en heb het bij mijn weten ook nooit gebruikt. Moet ik op bovenstaande discussie punten afleiden dat deze bemestingsvorm vaker tot problemen kan leiden of heeft het ook voordelen?
Beide.
Net als iedere andere vorm van bemesting heeft het voor en nadelen, en kan het verkeerd aflopen bij verkeerd gebruik.
De meeste Amerikanen die ik zag die problemen hadden waren mensen die 50 capsules in een 60L bakje stopte met het idee dat ze voor 2 jaar klaar waren.
Ff voor het idee, ik verbruik er 20-30 per half jaar
Je kan wel aanvoelen hoe het eindigt als je er meer in een kleiner bakje gebruikt

Ik denk dat het ook belangrijk is om die capsules goed diep in de bodem te drukken zodat je geen/weinig stoffen in de waterkolom krijgt.

Ik stop ze tot aan de bodem en gebruik er ongeveer 20 per 5 a 6 maanden en geen veranderingen in waarden bemerkt.

Het is juist bij werkzaamheden opletten dat er geen bolletjes bloot liggen en in dat geval is het dus zaak ze weg te halen en daar was ik destijds wat te makkelijk in.

Hoeveel osmocote balletjes zitten er in zo'n capsule?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan