Wat is er nieuw

Noodzakelijk om middeltjes voor water te gebruiken bij Fancy Goldfish + andere vraag over temperatuur

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Op wat voor temperatuur houden jullie Fancy Goldfish?
Ik lees op buitenlandse pagina's dat veel mensen ze rond de 23°C houden.
Dat zou goed zijn voor de gezondheid en preventief werken tegen diverse aandoeningen.
Klopt dat?

En is het noodzakelijk om bij elke waterverversing bijvoorbeeld iets te gebruiken als JBL Biotopol, of Seachem prime, of Tetra aquasafe?

Wat gebruiken jullie voor middeltjes?
(Het moet geschikt zijn voor Fancy Goldfish).

Wij hebben sluiers en die zitten rond de 22 graden en bij de zomerdag wat warmer. Verder verversen we wekelijks 50% maar voegen niks toe behalve plantenvoeding.

De door de meeste forumleden gebruikte middeltjes zijn blikjes engelengeduld.

Deze kun je bestellen bij beheer geloof ik maar kweet het niet zeker. Gelukkig zit er ook statiegeld op dus kun je ze tegen een vergoeding inleveren. :deal::juggle:

Bottom line is vergeet middeltjes, zorg voor gezond vers water en een goede filtratie.

Laatst bewerkt:
Nederlands drinkwater hoeft je niet te behandelen voor goudvissen.
wel is een grote bak, goed filter en regelmatig water verversen nodig.

goudvissen hebben in principe geen verwarming nodig

Bedankt allemaal 🙂

Ik lees veel op Facebook, in Engelse/Amerikaanse groepen over Fancy Goldfish.
En die gebruiken vrijwel allemaal middeltjes, om de vissen en het water gezond te houden.

Dus ik dacht dat het hier in Nederland ook nodig zou zijn.

Ik ben niet nieuw met aquariums of Sluiers.
Maar binnenkort voor het eerst Fancy Goldfish, zodra het aquarium volledig klaar is.
En uiteraard ingedraaid is, etc

Hij was al klaar en bijna ingedraaid.
Maar het meubel waar het aquarium op stond (dressoir), begon kuren te krijgen.
Zo nu en dan een "krak" geluidje en het aquarium stond niet meer waterpas.
Dus nu helaas aquarium leeggehaald, en wachten tot komende week het originele/bijbehorende meubel arriveert.
En dan voor alle zekerheid, volledig overnieuw beginnen.....

Maar ja, beter nu nog opnieuw beginnen, dan dat de vissen er al zijn.
Of erger,...dat het volledig te laat zou zijn met alle gevolgen van dien 🙈

Water hier in NL is prima.
Je moet dat soort info niet uit een ander land halen. Wat Amerikanen doen is niet perse goed in NL.

Vissen kunnen niet op leidingwater leven, je zal het water moeten voorbereiden.
Zelf gebruik ik enkel nog het voer van FGS, Elixer waterverbeteraar en Aquadip H20 Maker (5L kannen). Af en toe Broccoli, bloemkool en surimi maar geen rauwe dingen of levende wormjes oid ivm bacterien.
Ofschoon er geen chloor in ons leidingwater zou moeten zitten reageert mijn teststrippen er wel op maar H2O maker kan dit goed reduceren dus wellicht zijn er andere stofjes in het water welke gereduceerd worden...
Ook schijnt er geen kalmeringsmiddellen in te zitten (tropische vissen zijn vaker schichtig) wat voor sluiers een pre is. Als ze rustiger worden koelen ze af en gaat hun darmfunktie slecht. Bij mij thuis raakten 5 sluiers verstopt en dan kan je 2 weken hopen dat de darmjes niet scheuren...
Waterwissels elke 4-5 dagen tot ze net niet met de buik over de bodem schuren. Krasjes kunnen infecties geven.

Voor de temperatuur is de minimale temperatuur 19Celcius omdat je bij 18graden of lager het risico kan hebben dat hun darmen stil komen te liggen.
Bij een waterwissel moet dit het liefst binnen een halve graad blijven. Bij een verlaging van 1 graad loop je het risico dat ze stip kunnen ontwikkellen als ze niet zo veel weerstand hebben.
Temperatuurvariaties laat ik rustig met de kamertemperatuur meegaan maar wel ongeveer 1 graad per week.
Mijn Inkbird staat op plusminus 0,3Celsius ingesteld en als die warmer wordt gaat een kleine kamerventilator het oppervlak koelen. Bij een hittegolf kan ik tot 28graden drukken.
30graden schijnt voor elke vis de limiet te zijn.
Let wel op met je ruimte te ventileren als het warmer wordt. Dit doe ik alleen als de buitentemperatuur gelijk of lager wordt als de binnentemperatuur. Maar dat is voor jezelf ook fijn.

mvg,

Waarop baseer je dat vissen niet op leidingwater kunnen leven?? Wat zit daar in, of juist niet in, dat niet zou gaan?

Waarop baseer je dat vissen niet op leidingwater kunnen leven?? Wat zit daar in, of juist niet in, dat niet zou gaan?
Opzich raar heb ik dan al 40 jaar zombie vissen?

Ik lees veel op Facebook, in Engelse/Amerikaanse groepen over Fancy Goldfish.
En die gebruiken vrijwel allemaal middeltjes, om de vissen en het water gezond te houden.

In zowel de VS als Engeland zit er standaard chloor in het water en aangezien men het water niet 24 uur wil beluchten gooien ze er middeltjes in.

Ja vooral in de VS zijn ze gek op middeltjes en te kleine bakken vaak. Maar als een bak is ingedraaid dan zijn dat soort zaken in Nederland overbodig.

Nou ja ik eerder 55 😀

30graden schijnt voor elke vis de limiet te zijn.
Ik dit durf ik te betwisten. Thuis, maar ook bij de LFS tijdens een hittegolf veel hoger gezeten. Het gaat met name om de hoeveelheid zuurstof en niet om de temperatuur. Aan de hoeveelheid zuurstof is wat te doen door beluchten/oppervlakte beweging/Oxydator.

Ik hoef geen bewijs te leveren hoor. Dit is zoals ik het doe en bij mij werkt dit naar tevredenheid.
Wat ik wel graag van jou wil weten is hoe het kan dat je na 5000+ posts nog steeds vragen hebt?

Lees de beschrijving van Aquadip eens...

Ik dit durf ik te betwisten. Thuis, maar ook bij de LFS tijdens een hittegolf veel hoger gezeten. Het gaat met name om de hoeveelheid zuurstof en niet om de temperatuur. Aan de hoeveelheid zuurstof is wat te doen door beluchten/oppervlakte beweging/Oxydator.
Yep, en het risico op een bacterie explosie.

Euhm... het was weer leuk om na 2 jaar weer even terug te zijn op dit forum. Maar het was niet direct de bedoeling om weer met veel posters te gaan battelen.
Daar heb ik de tijd niet voor😢
mvg,

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan