Wat is er nieuw

Ondermat bij aquatlantis splendid ultra 80?

Liekieliek

New member
AquaForum Donateur
Lid geworden
23 maart 2026
Leeftijd
56
Hallo allemaal,

Bij aankoop hebben we in de winkel nog gevraagd of er een ondemat nodig was en toen kregen we het antwoord dat het hoefde omdat de bak in een frame zit.
Wij hebben het aquarium en de bijpassende onderkast inmiddels binnen lazen in de instructie dat er een ondermat geplaatst moet worden tussen het meubel en het aquarium....
Nog een keer gebeld met de winkel...nee hoor, dat we doen we nooit bij de aquatlantis.

Nu valt ons op dat het aquarium wel erg makkelijk schuift over het oppervlak van de bijbehorende kast en toen we hem precies probeerden uit te lijnen op het bovenblad dat het zelfs over 1 punt heen lijkt te draaien. Alsof het bovenblad, of het frame, toch net niet helemaal vlak is.
Nu zitten we toch te twijfelen of het verstandig is die ondermat onder het aquarium te leggen. We willen natuurlijk niet dat het glas breekt...

Zijn er eigenaren van een aqualantis splendid ultra die dit ook gedaan hebben?
We horen heel graag wat jullie adviezen en ervaringen zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de bak in een geraamte zit is een ondermat zelfs af te raden. Alleen bij kale, rimless, bakken zijn een ondermat wenselijk.

Als het frame of het meubel niet helemaal vlak is zou ik ermee teruggaan naar de winkel. Mijn Aquatlantis destijds had geen onderlegger, was wel een ander formaat dan de jouwe, maar zat ook in een frame.

Nu valt ons op dat het aquarium wel erg makkelijk schuift over het oppervlak van de bijbehorende kast en toen we hem precies probeerden uit te lijnen op het bovenblad dat het zelfs over 1 punt heen lijkt te draaien. Alsof het bovenblad, of het frame, toch net niet helemaal vlak is.
Nu zitten we toch te twijfelen of het verstandig is die ondermat onder het aquarium te leggen. We willen natuurlijk niet dat het glas breekt...
Is het meubel wel geplaatst op een waterpas en vlakke ondergrond zodat er geen “tordatie” van meubel optreed bij belasting en het issue ontstaat die jij beschrijft?

Zelf heb ik het meubel uit de Sublime serie waarvan het bovenblad 4cm dik is en volgens mij is dat bij de overige series maar 2cm

Laatst bewerkt:
De Splendid ultra zit toch gewoon een frame onder?

Heb je foto's?

Is het meubel wel geplaatst op een waterpas en vlakke ondergrond zodat er geen “tordatie” van meubel optreed bij belasting en het issue ontstaat die jij beschrijft?
Ja, het klopt allemaal wel gelukkig. We hebben vanmiddag zowel het aquarium als het meubel nagekeken. Het blijkt dat het aquarium nu het leeg is gewoon heel gemakkelijk verschuift.
Hartelijk dank voor het meedenken!

Jazeker! Maar de verwarring ontstond bij ons omdat er in de bijbehorende gebruiksaanwijzing staat dat er een mat geplaatst moet worden. Terwijl wij op internet en in de winkel de boodschap vonden dat er geen mat nodig was. Dus toen wilde ik het hier toch even checken.☺️

Jazeker! Maar de verwarring ontstond bij ons omdat er in de bijbehorende gebruiksaanwijzing staat dat er een mat geplaatst moet worden. Terwijl wij op internet en in de winkel de boodschap vonden dat er geen mat nodig was. Dus toen wilde ik het hier toch even checken.☺️
Als het frame of het meubel niet helemaal vlak is zou ik ermee teruggaan naar de winkel. Mijn Aquatlantis destijds had geen onderlegger, was wel een ander formaat dan de jouwe, maar zat ook in een frame.
We hebben alles vanmiddag nog eens goed nagekeken en er blijken geen gekke dingen aan de hand te zijn. En we hebben besloten dat we hem gewoon zonder mat op het meubel gaan zetten. Dank voor je reactie!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan