Wat is er nieuw

Onduidelijkheid Co2 niveau

RensY

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2022
Leeftijd
34
Beste forumleden,

Ik voeg sinds een tijdje Co2 toe aan mijn aquarium en doe dit door middel van een ph-gestuurde controller. Daarnaast heb ik een dropchecker in mijn bak hangen.

Op dit moment kloppen er een aantal zaken niet met elkaar, namelijk; volgens de controller is de ph-waarde 6,62 en de druppeltest bevestigd dat het tussen 6,5 en 7 zit (blijft moeilijk exact te bepalen).
20221224_143221.jpg
De KH waarde heb ik tegelijk gemeten met een druppeltest en die is 6. Als ik deze waarden vervolgens aflees in het schema dan zou er meer Co2 in het water moeten zitten dan nodig is, en zou mijn dropchecker bijna geel moeten worden.
20221224_143214.jpg

Echter dit is niet het geval, mijn dropchecker is donkergroen, terwijl de ph al zeker 20 uur 6,6 is.
20221224_143135.jpg

Heeft er iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Mijn laatste idee was dat de dropchecker op een plek hangt waar de Co2 niet (goed) komt, dus die heb ik nu verplaatst en dat is dus even afwachten.

Een soil en een pH gestuurde CO2 regeling is in de meeste gevallen een slechte combi.
De soil heeft ph verlagende eigenschappen en laat bepaalde zuren vrij die direct reageren met je zowel de KH en pH metingen die je doet. Dus je krijgt altijd onbetrouwbare waarden te zien. Beste is om af te gaan van je dropchecker

Druppeltesten zijn een indicatie en kunnen afwijken. Vooral de kh kan worden beinvloed omdat deze test ook andere zuren meeneemt. Normaliter zou ik vertrouwen op de dc als je zeker weet dat de vloeistof goed is.

Een soil en een pH gestuurde CO2 regeling is in de meeste gevallen een slechte combi.
De soil heeft ph verlagende eigenschappen en laat bepaalde zuren vrij die direct reageren met je zowel de KH en pH metingen die je doet. Dus je krijgt altijd onbetrouwbare waarden te zien. Beste is om af te gaan van je dropchecker
Het gekke is dat, omdat ik dit weet, ik het eerst een tijd aangekeken heb, maar mijn ph was/werd niet lager. Zat constant zo rond de 8.

Hoe meet je dan je pH en KH als je een aquasoil hebt?

Ik kan dus gewoon de ph-controller naar 6,5 zetten om te kijken wat de dropchecker dan doet?

Druppeltesten zijn een indicatie en kunnen afwijken. Vooral de kh kan worden beinvloed omdat deze test ook andere zuren meeneemt. Normaliter zou ik vertrouwen op de dc als je zeker weet dat de vloeistof goed is.
Zeker weet ik het natuurlijk niet, maar ik heb net nieuwe vloeistof van Dennerle.

Hoe meet je dan je pH en KH als je een aquasoil hebt?
niet.
De pH/kH tabel gaat 'm niet worden omdat soil de KH naar beneden trekt en daarbij de zuren in de soil de pH. Met andere woorden: je hebt geen betrouwbare constante om op de tabel te vertrouwen. Daarom is het ook erg lastig om dit af te stellen met een pH controller.
Een dopchecker zou opzich prima kunnen, maar dan moet je wel een constante stabiele aanvoer in je CO2 hebben.
En dat kan je weer goed controleren met een ph meter en het maken van en pH profiel.

niet.
De pH/kH tabel gaat 'm niet worden omdat soil de KH naar beneden trekt en daarbij de zuren in de soil de pH. Met andere woorden: je hebt geen betrouwbare constante om op de tabel te vertrouwen. Daarom is het ook erg lastig om dit af te stellen met een pH controller.
Een dopchecker zou opzich prima kunnen, maar dan moet je wel een constante stabiele aanvoer in je CO2 hebben.
En dat kan je weer goed controleren met een ph meter en het maken van en pH profiel.
Okee helemaal helder! Dankjewel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan