Rob78
Member
- Lid geworden
- 31 maart 2024
- Leeftijd
- 46
Help! Aan de lopende band sterven er vissen in mijn aqurium en wat ik ook doe, het lukt me niet om dit te voorkomen. Heeft iemand advies?!
Aquarium:
- Juwel Lido 200
- Filter oase biomaster 600 gevuld met seachem matrix en purigen
- Co2 toevoeging
- ADA amazonia v2 voedingsbodem
- spiderwood en lavastenen hardscape
- dichtbeplant
- wekelijks 30% waterwissel met osmosewater gerealiseerd met Discus mineralen
- toevoeging van micro en macro nutrienten plantenvoeding bij waterwissels
- aquarium draait nu een jaar
- geen tot nauwelijks algen
De vissterfte begon bij een Ramirezi man, ca 2 weken na aanschaf. Hij kreeg bolle ogen, zag uiteindelijk niet meer en stierf na ca 3 weken. Ondertussen ging de ramirezi vrouw schuin / op haar zij zwemmen en stierf na een week. Amano garnalen begonnen dood te gaan, ongeveer 7 van de 15. De andere lijken gezond. Van twee koppels honinggoerami’s kregen 3 van de 4 gaten rond hun bek en kop en stierven allen. De laatste goerami lijkt gezond te blijven. Ook de guppen lijken gezond. Een schooltje van 15 roodkoopzalmen stierf in 3 dagen. Zonder dat zijn ziek oogden.
De waterwaarden zijn constant als volgt:
- KH 2
- pH 6.0
- GH 12
- NH4 < 0,05
- NO2 0,03
- Cu < 0,05
- O2 10
- NO3 < 0,5
- PO4 0,03
- SiO2 < 0,1
- Fe 0,05
Omdat ik geen bijzondere uitschieters zag in mijn waterwaarden zat ik te denken dat de sterfte door een bacterie kwam. Nadat er vissen stierven ben ik het water gaan behandelen met een kuur eSha2000 gevolgd door eShaOptima en eShaMinaroll, maar dat leek niets te doen. Het visbestand is nu weinig meer van over, maar ik durf eigenlijk geen nieuwe vissen toe te voegen omdat ik er niet zeker van ben of het probleem er nog steeds is. Heeft iemand tips of advies? 🙏🏻
Aquarium:
- Juwel Lido 200
- Filter oase biomaster 600 gevuld met seachem matrix en purigen
- Co2 toevoeging
- ADA amazonia v2 voedingsbodem
- spiderwood en lavastenen hardscape
- dichtbeplant
- wekelijks 30% waterwissel met osmosewater gerealiseerd met Discus mineralen
- toevoeging van micro en macro nutrienten plantenvoeding bij waterwissels
- aquarium draait nu een jaar
- geen tot nauwelijks algen
De vissterfte begon bij een Ramirezi man, ca 2 weken na aanschaf. Hij kreeg bolle ogen, zag uiteindelijk niet meer en stierf na ca 3 weken. Ondertussen ging de ramirezi vrouw schuin / op haar zij zwemmen en stierf na een week. Amano garnalen begonnen dood te gaan, ongeveer 7 van de 15. De andere lijken gezond. Van twee koppels honinggoerami’s kregen 3 van de 4 gaten rond hun bek en kop en stierven allen. De laatste goerami lijkt gezond te blijven. Ook de guppen lijken gezond. Een schooltje van 15 roodkoopzalmen stierf in 3 dagen. Zonder dat zijn ziek oogden.
De waterwaarden zijn constant als volgt:
- KH 2
- pH 6.0
- GH 12
- NH4 < 0,05
- NO2 0,03
- Cu < 0,05
- O2 10
- NO3 < 0,5
- PO4 0,03
- SiO2 < 0,1
- Fe 0,05
Omdat ik geen bijzondere uitschieters zag in mijn waterwaarden zat ik te denken dat de sterfte door een bacterie kwam. Nadat er vissen stierven ben ik het water gaan behandelen met een kuur eSha2000 gevolgd door eShaOptima en eShaMinaroll, maar dat leek niets te doen. Het visbestand is nu weinig meer van over, maar ik durf eigenlijk geen nieuwe vissen toe te voegen omdat ik er niet zeker van ben of het probleem er nog steeds is. Heeft iemand tips of advies? 🙏🏻