Wat is er nieuw

Onze net opgestartte bak (HenderikaS)

• Onderwerp starter Onderwerp starter HenderikaS
  • Startdatum Startdatum
H

HenderikaS

Guest
Dit is hoe onze nieuwe bak, een Rio180, er op het moment uitziet.

img-20160124-wa0006.jpg

img-20160124-wa0001.jpg

Gisterenavond zijn de eerste bewonertjes gekomen, 5 Corydora Panda:

img-20160128-wa0003.jpg

Wat ik zelf best vreemd vond is dat ze gisteren meteen al aanvielen op het voer. Ik dacht doe er voor het geval ze toch willen eten even een tabletje in voor de nacht, maar ze hadden schijnbaar best honger.

leuke bak, maar ik hoop dat je een flinke vensterbank hebt. Ik zie Hemiographis en Ophiopogon (ander soort dan op de link hier onder, doet het zeer goed in de tuin) en die zijn niet geschikt voor aquaria. Echter worden ze al vanaf begin jaren 80 daarvoor verkocht. Vaak houden ze het niet zolang vol.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... mber=96188

De Zwaardplanten in de hoek worden 30cm breed dus zou ik minder dicht op de ruiten zetten.

De Vallisneria staan wat diep. Deze moet je zo planten dat de wortelkrans net boven de bodem uitsteekt. Doe je dit niet dan verrotten ze.

Ook vind ik je wat grind wat te scherp voorde baarddraden van de Corydoras. Dus dat zou ik even in de gaten houden. Je weet dat ze dierlijke voeding verlangen en geen algentabletje,s maar een tablet met een hoog dierlijk gehalte?

Succes!

Oke... nou ja, we gaan het zien hoe lang ze het volhouden. Wel raar dat dat als aquariumplant verkocht wordt dan..

De vallisneria zal ik zo even wat omhoogtrekken en de zwaardplant wat verschuiven, goed om te weten.

De corydora's krijgen nu TETRA Wafer mix tabletten, dat zou goed moeten zijn is mij verteld. Maar zal ook nog even kijken naar wat voor diepvriesvlees er voor ze is.

Dat de winkel je die tabletten heeft aangeraden is een fout van de winkel. Evenals dat ze je een partij kamer en tuinplanten verkopen voor in je bak.

De bruine tabletten zijn dierlijk en voor hen geschikt. Die groene zijn plantaardig en dat zullen ze wel eten maar ze kunnen niets met die stoffen, dus dat gaat er aan de achterkant weer uit. Jou Corydoras zijn al vrij dun dus ik zou ze iig flink bijvoeren met alleen die bruine tabletten en leven d of diepvriesvoer.

Welkom op het forum. Nieuwe bakken zijn altijd leuk om te volgen.

Ik zie dat je voor Panda's gekozen hebt. Dat zijn ��n van de mooiste Corydoras vind ik persoonlijk.
Zoals alle Corydoras hebben die voelsprieten waarmee ze voedsel zoeken.
Dat doen ze door te grondelen: met de kop door de bodem woelen op zoek naar eten.

Omdat ze juist met die gevoelige voelsprieten door de bodem gaan, hebben ze eigenlijk een zandbodem nodig.
Grindbodems, of kwartsbodems hebben geen ageronde korrels, maar scherpe randjes, en daar kwetsen de Cory's zich aan met tot gevolg dat de voelsprieten zullen afsterven.

Je kan dit vermijden door ofwel de hele bodem te vervangen door een zandbodem, ofwel door op z'n minst een "zandstrandje" te voorzien. Dat is dan een plek waar je het grind toch vervangt door zand. Je zal zien dat de Cory's daar hun natuurlijke gedrag zullen vertonen. Persoonlijk vind ik het mooier als de bodem 1 geheel is, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

In ieder geval veel succes en vooral plezier gewenst met de nieuwe aquarium!

Leuk begin!

tja die planten...ook ik ben er ingetrapt in het begin.

Ik heb toen ook een tijdje de planten laten staan tot ze begonnen te verslijmen.
Daarna heb ik weinig plantjes nog in de winkel gekocht maar meer hier van het forum.
Kijk maar eens wat er hier regelmatig via marktplaats langs komt.de meeste plantjes kunnen goed verstuurd worden.

Veel succes ermee! en al doende leert men!

Groetjes Ieche 😀

Otto77 zei:
Dat doen ze door te grondelen: met de kop door de bodem woelen op zoek naar eten.

Omdat ze juist met die gevoelige voelsprieten door de bodem gaan, hebben ze eigenlijk een zandbodem nodig.
Grindbodems, of kwartsbodems hebben geen ageronde korrels, maar scherpe randjes, en daar kwetsen de Cory's zich aan met tot gevolg dat de voelsprieten zullen afsterven.

Je kan dit vermijden door ofwel de hele bodem te vervangen door een zandbodem, ofwel door op z'n minst een "zandstrandje" te voorzien. Dat is dan een plek waar je het grind toch vervangt door zand. Je zal zien dat de Cory's daar hun natuurlijke gedrag zullen vertonen. Persoonlijk vind ik het mooier als de bodem 1 geheel is, maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
Ik ben het volkomen met je eens.

Ik wilde het zelf niet zo duidelijk vermelden omdat ik dan wel een erg negatief verhaal had voor een nieuw lid.

Idem dito. ik hou mij een beetje in, anders een negatieve naam. 🙁
Och waarom? heb ik toch al. 😀

Ik wil zeker niet negatief doen. Het is geen kritiek die ik geef, maar gewoon delen van kennis.

Dit is 1 van die zaken die je pas te weten komt als je op een forum komt.
In de winkel krijg je maar minimale informatie.
Pas als je op een forum komt leer je de kneepjes van het vak doordat mede-aquarianen die met je delen.

Dus nogmaals, veel aquariumplezier gewenst.

@Otto: Ik doelde op mezelf omdat dat ik al een flinke lijst met kritieken had staan in mijn reactie durfte ik het wat betreft de bodem niet specifiek te vermelden. Want ik wil geen nieuw lid afschrikken.

Het is wel duidelijk dat ze bij een Beun de Haas is geweest. Zoals de meeste winkeliers die niets weten over hetgeen ze verkopen.

Otto77 zei:
Welkom op het forum. Nieuwe bakken zijn altijd leuk om te volgen.

Ik zie dat je voor Panda's gekozen hebt. Dat zijn ��n van de mooiste Corydoras vind ik persoonlijk.

In ieder geval veel succes en vooral plezier gewenst met de nieuwe aquarium!

Inderdaad, dan kan je echt mee volgen hoe steeds de bak maar groeit en groeit, qua inrichting, vissenbestand, ... .

Bedankt voor jullie berichten.

Bij het kiezen van de bodem heb ik specifiek gevraag naar de geschiktheid voor corys...
Dit kon zeker is mij verteld, zou hun sprieten zeker niet beschadigen... het is overigens graniet dacht ik.

We gaan eerst nog eens even een week of langer kijken hoe het gaat met de vissen en de planten.
Dan misschien de volgende vissoort erin.

Ja, maar dan gebroken, met scherpe randen.
Neem wat tussen duim en wijsvinger, en even voelen.

Zou zielig zijn, als ze de sprieten kwijt raken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan