Wat is er nieuw

orando gaten in kop gebeten

Demvis

Active member
Lid geworden
5 januari 2020
Leeftijd
41
hoi

bij een vanonze orando,s zijn er gaten in de kop gebeten
is hier nog iets aan te doen of beter uit leden verlossen

en is hier iemand in de buurt van nijmegen die mijn vriend mee zou willen helpen om het aqurium goed op orde te krijgen
want hij trekt heel veel alg aan

demelza

Hai Demvis, heb je misschien wat meer informatie voor ons? Met Orando bedoel je waarschijnlijk Oranda? Heb je een foto van de vis en wond? Door wat is ie gebeten?
En je andere vraag gaat over een aquarium? Kun je daar wat meer over vertellen?

Hij is gebeten door de andere orandas en telescoop ogen die zwarte met die bolle ogen

op het aquarium zit heel veel alg op de ruiten
Hebben de filter al vervangen voor een buitenfilter

Hij is gebeten door de andere orandas en telescoop ogen die zwarte met die bolle ogen

Jeetje, hebben andere sluierstaarten m gaten in de kop gebeten? 😮
Heb je er misschien een foto van? Dat geeft ws een beter beeld, waarschijnlijk voor nu even belangrijker dan het aquarium, maar kun je daar nog wat meer over vertellen? Hoe groot is het aquarium, welk buitenfilter wordt er gebruikt, hoeveel vissen zitten erin, hoe vaak wordt het water ververst en hoeveel, welke kleur alg zit er op de ramen?

Even een vraagje van mijn kant. Ik sprak @Demvis al in de chat.
Is het niet beter om 2 afzonderlijke topics te maken. Deze van de gaten en een ander topic voor de algen. Dat lijkt me overzichtelijker.

Ik zou morgen vroeg even foto’s maken

64DEFF1C-AB17-4D24-A1E0-A94DDC49D8FA.jpeg
078A7604-F7E2-45E9-8D54-13353190AC57.jpeg
FB0923B4-9E0A-4D8C-85B9-B8F13E548BCF.jpeg
64DEFF1C-AB17-4D24-A1E0-A94DDC49D8FA.jpeg
078A7604-F7E2-45E9-8D54-13353190AC57.jpeg

Sluierstaarten bijten elkaar eigenlijk nooit, ze hebben ten eerste geen tanden waarmee dat kan ( ze hebben alleen " keeltanden") en ten tweede hebben ze er het karakter niet naar.

Het weefsel van de "wen" is een beetje gelei-achtig en kwetsbaar. Daarbij zijn Sluierstaarten meestal onhandige zwemmers. Het kan zijn dat je vis zich aan decoratie of een scherp onderdeel in je bak heeft opengehaald. Het is belangrijk dat je waterkwaliteit erg goed is ( geen ammoniak en nitriet dus meten!) zodat deze beschadiging niet gaat onsteken. Je kunt de beschadigingen behandelen met Kingyo Fin- and Woundrepair ( online, Fancy Goldfish Store) of Propolis tinctuur die ze bij Koi webshops verkopen. Het groeit dan vrij snel weer dicht.

Check je bak in ieder geval op scherpe uitsteeksels, ook in verband met je Telescoopoog.

Er zitten geen scherpe delen in de bak
Deze oranda hangt al een heletijd op zijn kop en zie gewoon dat ze aan hem trekken

Ik ben ook wel benieuwd of je ze elkaar hebt zien bijten, zoals giebeltje al aangeeft is het vergezocht dat ze elkaar dusdanig bijten, aangezien hun tanden achterin de keel zitten. Het kan wel zijn dat ze elkaar verwonden tijdens het paren. Het kan ook een reactie zijn op te kleine en/of ongezonde leefomstandigheden.

A6721A7F-1102-4B18-8243-4B713F47B810.jpeg
63F19ED7-235B-44F2-92FD-FBC7695841ED.jpeg

oei oei oei wat een volle bak...zoals je al merkt is dat niet schoon te houden, en ook niet gezond. Zo te zien is dit een 1 meter of hoogstens 1.20 meter aquarium? Het beste wat je kunt doen is het aantal vissen meteen halveren, want dit zal alleen maar van kwaad naar erger gaan...zijn de waterwaardes onlangs nog gemeten? Welk filter wordt er gebruikt? En hoevaak wordt het water ververst en hoeveel?

Ik zou bij de action een aantal grote kunststof bakken halen en dan daarmee alvast wat ruimte creëren. Zwemruimte voor de vis die apart zit.

Ik zou bij de action een aantal grote kunststof bakken halen en dan daarmee alvast wat ruimte creëren. Zwemruimte voor de vis die apart zit.

Is een idee voor nu misschien, maar tenzij ze op al die bakken filters gaan plaatsen wel een heel korte termijn oplossing. Persoonlijk zou ik zeggen, breng meteen de helft weg naar een dierenwinkel waar ze ze accepteren, of kijk of je snel andere liefhebbers kunt vinden waar ze terecht kunnen. De gewonde idd wel apart zetten en daar heel secuur mee zijn qua waterwaardes en behandeling, zoals giebeltje omschreven heeft.

De water waardes zijn goed deze worden een keer in de 2 weken getest
er zit een tetra600 filter op
de bak is een juwel300/350
Het water wordt 1 keer in de week voor de helft ver verst
Bij de aquarium zaak zijden ze dat er 10 in konden

Ik denk dat het lastige is dat de winkels niet gemakkelijk vissen terugnemen, daarom wat bakken aanschaf.

Je hebt op zich een leuke bak, maar misschien moet je even kijken naar de filter die je er op hebt staan. Voor zo veel vissen kun je beter twee grote filters gebruiken. Hoe vaak doe je waterwissels?

Sorry giebeltje, het is inderdaad een leuke bak, maar voor de helft van dit aantal vissen, dat ga je met een tweede filter ook niet oplossen. Neemt niet weg dat het aan te raden is om naar een ander
filter te kijken, gezien de tetra600 volgens internet goed is voor 60-120 liter water, en in deze situatie dus lang niet toereikend.

De water waardes zijn goed deze worden een keer in de 2 weken getest
er zit een tetra600 filter op
de bak is een juwel300/350
Het water wordt 1 keer in de week voor de helft ver verst
Bij de aquarium zaak zijden ze dat er 10 in konden
Meestal willen ze in een aquariumzaak erg graag verkopen, en dus zitten er vaak teveel vissen in bakken. Ik doe iedere 3 dagen een waterwissel van 60 %.

Oké ik dacht dus dat je niet te veel waterwissel mocht doen

Oké ik dacht dus dat je niet te veel waterwissel mocht doen

In principe als je beschikt over een juist aantal vissen en goede filtering zou 1 keer per week de helft helemaal prima zijn. Het probleem hier is dat je juist te veel vissen hebt, en te weinig filtercapaciteit. Dat kun je voor een deel opvangen door meer te gaan verversen, maar ook qua formaat aquarium zul je met dit aantal vissen uiteindelijk problemen gaan krijgen.

Ik zou er nog een filter bij op kunnen zetten
Om te kijken wat die doet
Wat kan ik het beste doen met die oranda

Ik zou er nog een filter bij op kunnen zetten
Om te kijken wat die doet
Wat kan ik het beste doen met die oranda

Dat zou ik sowieso doen, want ook al ga je terug naar 5-6 vissen, zal je huidige filter alsnog niet voldoende zijn.
De gewonde oranda apart zetten, zorgen voor optimale omstandigheden, en behandelen zoals giebeltje omschreven heeft hierboven. Vooral zaak nu om ervoor te zorgen dat ze geen infectie oploopt. Of eventueel door een arts laten doen.

Is er een arts die aan huis komt in de buurt van Nijmegen

https://aquaforum.nl/threads/het-is-bijna-zover-aquarium-inrichten-en-vissen-kopen.170834/page-9
Zelfde euvel en wat @aquabelg heeft gedaan.

Zie ook eentje op de rug liggen in dat kleine bakje? De algenexplosie geeft al aan dat je watertje echt niet op orde is. Verversen, verversen en verversen. Mag grote hoeveelheden zodat vissen net nog onder water liggen. Vers water tempraturen en dezelfde temperatuur als je aquarium toevoegen.

De zieke vis grote curver, speciekuip of wat je heb (50 liter of meer) en heel schoon houden als je nog geen behandeling heb. Zout toevoegen is ook nog een optie. Niet icm medicatie!! Sommige combi s kunnen niet.

Kan het zijn dat de bak te veel in de zon staat en te veel licht krijgt

Lees nog eens even door wat er gezegd wordt. Het ligt niet aan de zon, maar je hebt teveel vissen in je aquarium. Zorg voor extra ruimte door bijvoorbeeld curverboxen. Zet de gewonde vis apart, Michelle legt hierboven heel goed uit wat je moet doen. Veel verversen ook.

Je hebt ook nogal last van zweefalg, en dat kan soms te maken hebben met teveel invallend licht. Maar zoals hierboven aangegeven, ook met overbevolking in je bak en te grote belasting van je water.Voor de rest: lees onderstaande link even door, hopelijk heb je er wat aan…

https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/

Dat helpt niet mee wat betreft alg, maar ook al zet je je aquarium in een ruimte waar 0 daglicht binnen komt, dat verandert niets aan je aantal vissen en kwaliteit filtering. Het heeft niet zoveel zin om daarnaast nog naar andere oorzaken als zonlicht te zoeken op dit moment.

Maak je verder niet druk om de algen. Dit is een 24 uurs snoepwinkel voor je vissen dus totaal geen gevaar.

Het is niet mooi en kan verscheidende oorzaken hebben maar gezien de situatie ga ik uit van je watertje. Zieke vissen met infecties kunnen zaken verspreiden daarom dus geheel apart zetten.

Prioriteiten stellen en algen is geen prioriteit. Sluiers en algen is niet raar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan