Een dwergkogelvis vind ik erg leuke visjes. We hebben er zelf 1 gehad.
Wat ik hierna ga zeggen weet je misschien /waarschijnlijk al, wanneer je je hebt voorbereid, maar ik gooi het er maar in 🙂
Dwergkogels hebben geen slakken nodig om hun tanden te slijpen itt andere kogelvissen.
Dwergkogelvissen die je koopt hebben vaak parasieten en moeten ontwormd worden tegen verschillende soorten wormen/parasieten. Bij aanschaf is het goed om te checken of dat is gebeurd. Let goed op of de vis mager is, dat kan een teken van parasieten zijn.
Veel slakken ineens in de bak doen heeft geen zin. De dwergkogelvis zal de slakken allemaal verwonden tot ze sterven, of nog net niet, niet om te eten.
Een dwergkogelvis is niet geschikt om te combineren met andere bewoners, tenzij die bedoeld zijn als voedsel. Misschien zal het een korte tijd goed gaan, maar zodra hij volwassen wordt zal hij zijn territorium gaan verdedigen en/of uit verveling andere bewoners ernstig gaan verwonden.
Tenzij je een echt grote bak hebt met veel aandacht voor de beplanting (verstoorde zichtlijnen) is het niet verstandig meer dan 1 dwergkogel in je aquarium te houden.
Ik vind zelf 40ltr erg klein voor een kogelvis. Ook wanneer deze alleen in de bak zit vind ik het op de grens. Heb je de maat van je aquarium gecheckt bij het kogelvisforum?
Dwergkogels moeten wat uitdaging hebben in de bak, liefst behoorlijk wat beplanting die ze geregeld moeten onderzoeken tegen verveling.
Het kunnen lastige eters zijn, vlokken en granulaat wordt niet geaccepteerd. Diepvriesvoer en levend voer is een aardige belasting op je water. Het kan een uitdaging zijn de waterkwaliteit op orde te houden, zeker omdat het gebruik van opruimers zoals slakken, garnalen etc niet (goed) mogelijk is.
Daarnaast heeft de dwergkogelvis erg schoon water nodig, dus dat is een extra uitdaging.
Wij vonden het een erg leuke vis, maar beslist ook wel lastig om goed te houden.
Veel plezier en succes met je keuzes en je aquarium.