Wat is er nieuw

PH bufferend (CEC) substraat

MariusH

Member
Lid geworden
8 december 2025
Leeftijd
41
Hallo allemaal,

Allereerst even voorstellen. Ik ben Marius uit Haarlem en nieuw op dit forum.

Ik ben zelf bezig met het inrichten van een nieuw aquarium voor een klein groepje Betta Channoides. Ik ga veel botanicals gebruiken (ook enkele die de PH kunnen verlagen) en wil gaan voor volledig RO-water (klein beetje remineraliseren). Verder ga ik, buiten enkele epifyten op hout, geen bodemplanten plaatsen.

Ik breek m’n hoofd nog een beetje over het substraat. Ik wil graag een voedingsarme bodem. Ook zou ik graag iets willen toevoegen aan de bodem dat via CEC (kationen uitwisseling) kan helpen om de PH te stabiliseren. Ik worstel nog even met de beste methode.

Ik heb in een opwelling wat gedroogd spaghnum (veenmos) besteld. Maar nu heb ik vernomen dat dit vrij snel uitwerkt. Aquasoils klinken leuk, maar bevatten te veel voedingsstoffen. Klei soorten vind ik online niet specifiek aangeboden als aquarium substraat. Dus wat ik dan precies moet kopen (en welk percentage van m’n ondergrond) is me even niet duidelijk.

Toplaag wordt 1,5cm fijn zand. Maar wat moet eronder? Wie helpt me aan specifieke producten die geschikt zijn voor aquariums en langdurig kunnen helpen bij het stabiel bufferen van een relatief laag ph (tussen grofweg 5,0 en 5.7).

Ik heb er al een week op zitten broeden, maar kom er zelf nog niet helemaal uit. Tips zijn zeer welkom! Alvast enorm bedankt.

Welkom Marius. Heb je al bij aquariumbemesting.nl gekeken? Daar kun je zakjes leem en lateriet vinden om onder je zand te gebruiken. Kun je die Betta’s in een groepje houden? Hoe groot is je aquarium dan?
Is wel een zeldzaam soortje geloof ik.

Welkom Marius. Heb je al bij aquariumbemesting.nl gekeken? Daar kun je zakjes leem en lateriet vinden om onder je zand te gebruiken. Kun je die Betta’s in een groepje houden? Hoe groot is je aquarium dan?
Is wel een zeldzaam soortje geloof ik.
Betta Channoides zijn zo ongeveer de meest vreedzame betta die er bestaan. Ze zijn licht territoriaal, maar amper echt agressief.

Ik ga zo even op de site kijken. Dank voor de tip!

Laatst bewerkt:
Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft @nilo1804 ook da soort vissen gehad.
Dan heeft u zich vergist John! :pp

Maar ik kan wel een poginkje wagen, Marius, onderstaande is 100% bedacht en geen ervaring mee, maar waarom zou je niet voor "gewoon" een inerte zandbodem gaan? Zou 50/50 kraanwater/osmosewater (of een andere verhouding), inerte zandbodem + filteren over turf en wat catappabladeren bijvoorbeeld een optie zijn?

Sad Forgive Me GIF by Pudgy Penguins

Maar ik kan wel een poginkje wagen, Marius, onderstaande is 100% bedacht en geen ervaring mee, maar waarom zou je niet voor "gewoon" een inerte zandbodem gaan? Zou 50/50 kraanwater/osmosewater (of een andere verhouding), inerte zandbodem + filteren over turf en wat catappabladeren bijvoorbeeld een optie zijn?
Of een bodem die ze wel bij garnalen gebruiken zoals de Enviroment en die verlaagd de ph al snel naar 5,5-6 ph en kh 0-1.

Het idee is zeker een optie. Idealiter had ik het mooi gevonden om iets in de bodem te doen dat langdurig helpt d.m.v. ionenwisseling. Turf lijkt wel redelijk snel uit te werken, van wat ik uit online bronnen heb begrepen. En als ik geen turf hoef te gebruiken houd ik meer ruimte over voor sponzen in m’n filter. Maar als mijn idee te ingewikkeld blijkt ga ik dit gewoon doen.

Of een bodem die ze wel bij garnalen gebruiken zoals de Enviroment en die verlaagd de ph al snel naar 5,5-6 ph en kh 0-1.
Wil m’n ph wel echt graag onder de 6 houden omdat ammoniak en nitriet dan aanmerkelijk minder schadelijk schijnen te zijn voor m’n vissen. Maar mogelijk is het een mooi startpunt, en dan kan ik indien nodig met bladeren de ph nog iets verder verlagen indien nodig. Dus ik ga het zeker overwegen.

In ieder geval bedankt voor de tips.

Ik heb bij de garnalen zo n 3 cm Enviroment liggen en ik denk dat als je bv 4-5 cm zou gebruiken dat de ph genoeg daalt met die bodem. Ook gaat hij vrij lang mee en je kan in de loop van de tijd altijd een deel vervangen.
Volgens mij gebruikt @BlupGup deze ook en kan die wel zeggen wat die voor ph krijgt.

Hier ook GlasGarten environment soil, pH in de aquaria zit allemaal tussen de 5,4 en 6,5
Als je niet te grootte waterwissels uitvoert kan het tussen de 1 - 2 jaar mee.

Evt. kun je het water waar je mee ververst in een emmer ook nog aanzuren met eikenextract ( https://zeeaquarium-winkel.nl/aquaholland-eikenextract ), doen sommigen bij caridina garnalen.

Hier ook GlasGarten environment soil, pH in de aquaria zit allemaal tussen de 5,4 en 6,5
Als je niet te grootte waterwissels uitvoert kan het tussen de 1 - 2 jaar mee.

Evt. kun je het water waar je mee ververst in een emmer ook nog aanzuren met eikenextract ( https://zeeaquarium-winkel.nl/aquaholland-eikenextract ), doen sommigen bij caridina garnalen.
Dank. Hoe houd jij je aquarium mooi op ph5.4? Ligt dat hoofdzakelijk aan de hoeveelheid soil? Ben benieuwd naar de verhoudingen.

Ik streef geen vaste pH waarde na, tussen 5 en 6,5 is prima voor mij. Kleine waterwissels werken dan het beste om optimaal van je bodem gebruik te kunnen maken.

Met behulp van ChatGPT heb ik een ander ideetje opgedaan:

Mengen van 25% (zuiver) bentoniet / montmorriloniet poeder met 75% tetra active substraat (voor porositeit) en eventueel een beetje lateriet. Daar een onderlaag van 3 cm mee leggen. Dan een klein laagje osmose water in de bak. Wanneer het kleipoeder tussen het substraat is uitgezet gaat de toplaag er op. Omdat ik geen bodemplanten heb voorzie ik dat ik de onderlaag niet ga verstoren tijdens de looptijd van mijn aquarium.

In theorie zou dit een voedingsarme bodem met hoge CEC moeten geven. Door het toevoegen van bladmateriaal (botanicals) moet er dan een stabiele toevoer van humuszuren komen, waardoor het water wat zuurder wordt.

Of voorzien jullie problemen met deze aanpak?

Laatst bewerkt:
Met behulp van ChatGPT heb ik een ander ideetje opgedaan:

Mengen van 25% (zuiver) bentoniet / montmorriloniet poeder met 75% tetra active substraat (voor porositeit) en eventueel een beetje lateriet. Daar een onderlaag van 3 cm mee leggen. Dan een klein laagje osmose water in de bak. Wanneer het kleipoeder tussen het substraat is uitgezet gaat de toplaag er op. Omdat ik geen bodemplanten heb voorzie ik dat ik de onderlaag niet ga verstoren tijdens de looptijd van mijn aquarium.

In theorie zou dit een voedingsarme bodem met hoge CEC moeten geven. Door het toevoegen van bladmateriaal (botanicals) moet er dan een stabiele toevoer van humuszuren komen, waardoor het water wat zuurder wordt.

Of voorzien jullie problemen met deze aanpak?
Is dat niet veel werk als je ook met een ph verlagende bodem kan werken?

Turf, maar daar is moeilijk aan te komen. Verwacht niet teveel van catapabladeren om de pH te verlagen. Ze zullen wel iets meehelpen, maar verwacht geen drastische dalingen. Ik verlaag de pH met eikenbladextract. De pH zit bij mij op 4-4,5.
Ik heb Betta channoides gehad (heb nu nog een vrouw), bij voldoende schuilmogelijkheden zijn ze zeker in een groep te houden.

Turf, maar daar is moeilijk aan te komen. Verwacht niet teveel van catapabladeren om de pH te verlagen. Ze zullen wel iets meehelpen, maar verwacht geen drastische dalingen. Ik verlaag de pH met eikenbladextract. De pH zit bij mij op 4-4,5.
Ik heb Betta channoides gehad (heb nu nog een vrouw), bij voldoende schuilmogelijkheden zijn ze zeker in een groep te houden.
Bedankt @Stijn S

Aquarium is 50x50x50 cm buitenmaat

Ik ben nu een beetje aan het stoeien met m’n hout opstelling. Dit is m’n ruwe opzet tot nu toe. Heb het idee om op enkele plekken wat Java varen neer te zetten (al is het maar om de ‘lijmstukken’ weg te werken) om wat extra beschutting te creëren.

Ik wil met een ‘palm flower pot’ van Betta Botanicals nog een extra ‘grot’ creëren in de open zone rechts voor. De hele bodem moet een laag bladeren krijgen.

Denk je dat ik zo al in de goede richting zit voor een kleine groep channoides (3M 2F of 4M 3F)? Of moet er meer beschutting bij? Ik heb sowieso nog een stapel kleine takken uit het bos die er ook nog in zouden kunnen.

Het schijnt dat je met Macaranga bladeren de PH behoorlijk kunt verlagen. Binnenkort maar eens testen tijdens het indraaien

Bijlagen

• IMG_0571.jpeg
    IMG_0571.jpeg
    5 MB · Weergaven: 11
  • IMG_0570.jpeg
    IMG_0570.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 9
Is dat niet veel werk als je ook met een ph verlagende bodem kan werken?
Misschien wel. Maar die klei schijnt minder makkelijk te verzadigen. Dus dan kan de bodem langer blijven liggen.

Wil de onderlaag zo min mogelijk verstoren. Wil namelijk veel vergane bladeren laten liggen, zodat zich dasr een soort van natuurlijk substraat gaat vormen. Daar zouden dan weer nuttigen microfauna kunnen gaan groeien. Of dat in de praktijk ook gaat lukken blijft natuurlijk de vraag. Het wordt voor mij wat experimenten.

Bedankt @Stijn S

Aquarium is 50x50x50 cm buitenmaat

Ik ben nu een beetje aan het stoeien met m’n hout opstelling. Dit is m’n ruwe opzet tot nu toe. Heb het idee om op enkele plekken wat Java varen neer te zetten (al is het maar om de ‘lijmstukken’ weg te werken) om wat extra beschutting te creëren.

Ik wil met een ‘palm flower pot’ van Betta Botanicals nog een extra ‘grot’ creëren in de open zone rechts voor. De hele bodem moet een laag bladeren krijgen.

Denk je dat ik zo al in de goede richting zit voor een kleine groep channoides (3M 2F of 4M 3F)? Of moet er meer beschutting bij? Ik heb sowieso nog een stapel kleine takken uit het bos die er ook nog in zouden kunnen.

Het schijnt dat je met Macaranga bladeren de PH behoorlijk kunt verlagen. Binnenkort maar eens testen tijdens het indraaien
Macaranga bladeren ken ik niet, dat heeft mijn lfs niet. Zou best kunnen dat die de pH meer verlagen dan catapa.
Mijn Betta’s verstoppen zich graag tussen de planten of blad op de bodem. Het kan ook zijn dat ze het te druk met andere vissen vinden waardoor ze zich meer verstoppen. Ik vind het gave vissen, zie ook mijn onderwerp over deze vissoort.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan