Wat is er nieuw

planten doen het slecht!

• Onderwerp starter Onderwerp starter sebas12345678910
  • Startdatum Startdatum
S

sebas12345678910

Guest
hallo,
ik heb een 200l aquarium. ik voeg co2 toe(ongevver 25 bellen per minuut) ik heb een diffusor aan de zijkant van mijn bak hangen. ik denk dat de co2 niet goed word verspreid door de bak. iemand nog tips daarvoor?
. mijn planten doen het slecht, groeien slecht.

mijn waterwaardes:
ph:6,5/7
Kh:4
NH4/NH3:0 mg/l
No2:<0,3 mg/l
No3: 20 mg/l
Fe: 0,1 mg/l
po4: 0,1 mg/l
Cu: 0,0 mg/l

ik heb een 2x 45w erboven hangen.
de no3 komt denk ik omdat ik teveel vissen had, ik heb er al een paar weg gedaan. ik weet mijn planten bestand niet, behalve de utricularia graminifolia. maar het is een aardig beplante bak ik voeg wekelijks 20 ml profito toe, die bijna op is. ik doe elke week 25 procent waterwissel. ik heb naar de EI methode gekeken maar dat lijkt mij teveel moeite en teveel stres voor de vissen om elke week 50 procent aan water te wisselen. weet iemand een goed idee wat ik nu ook met de plant bemesting moet doen?
mvg,
sebas

ik moet ook toevoegen dat ik ook een beetje last heb van draad en baard alg.

Je no3 is prima hoor en mag zeker zo zijn maar je po4 is laag. Die mag wel 2.0 zijn met dat licht en co2. Ik volg ook de EI en de stress daar merk ik niks van hoor. Daar wennen ze snel aan denk ik.
Je kan ook voor de csm+b poeders kiezen als bemesting van aquariumbemesting.nl
Bij een kh van 4 en een ph van 7 is je co2 net 11mg en dus niet veel. Je test met strips denk ik en die zijn niet erg nauwkeurig hoor.
Als de ph 6.5 is dan heb je voldoende co2. Je moet wel een goede stroming ook hebben en als alle plantjes een beetje bewegen dan zit je goed.
Ik kan niet oordelen voor je maar 25% of 50% verversen is niet zo n groot verschil dus wellicht is de EI toch iets voor je.
Ik heb hier in de meterbak gemiddeld 30mg nitraat en 3mg fosfaat bij de EI.Co2 ligt rond de 30mg.
Daarbij gebruik ik buizen van 39W.

sebas12345678910 zei:
ik moet ook toevoegen dat ik ook een beetje last heb van draad en baard alg.

Dat geeft al een tekort aan en bij draadalg is dat de co2 dus.
Als de stroming goed is dan heb je denk ik toch een co2 tekort. Jammer dat je de ph niet beter kan meten op het moment.

Nee ik gebruik druppeltest van sera. Maar de kleur van ph was echt er tussen in.ik had me al ingelezen over de EI, dus toch maar proberen denk ik. Ik heb daar nog een vraagje over. Hoe weet je hoeveel van een bepaalde stof je moet toevoegen?

Met je verlichting en co2 kan je dan wekelijks 20mg no3 en 2 mg po4 gaan doseren.
Dat staat gelijk aan 20ml nitraat en 40ml fosfaat per 100 liter water.
Dat kun je toevoegen met de poeders die je kan kopen bij aquariumbemesting.nl.
Dan neem je kaliumnitraat en kaliumfosfaat hiervoor. verder de csm+b voor de bemesting.
Je kunt het daar ook kant en klaar kopen overigens.
Als je vragen hebt dan hoor ik het wel of stuur me maar een pb hoor.

Kan ik gewoon beginnen met de toevoegingen die op de calculater staan van die site?

Als je de vloeibare neemt wel ja. Bij de poeders zou ik de hoeveelheden gebruiken die ik noemde en daarvoor los je in 500ml water 4 gram fosfaat op en 83 gram nitraat. Wel in aparte flesjes hoor.

Waarom is het als ik de calculator gebruik op aquariumbemesting.nl en daarna plaats in winkel wagen doe, bij poedervorm meer dan de helft scheelt? En heb je als je poedervorm neemt de doseerflessen nodig?
Mvg

Die doseer flessen gebruik ik ook niet. Gewoon drinkfles van AH van 500ml die 0,25ct kosten.
De poeder is anders geconcentreerd denk ik. In de kant en klare zit ook geen kalium wat je bij de poeders wel direct doseerd.

Ik heb de poeders binnen gekregen. Kan ik ook de poeders direct aan het aquarium toevoegen zonder deze eerst apart op te lossen

Enkelen doen dat wel ja maar dan moet je met hele kleine hoeveelheden werken denk ik en dus een weger hebben die dat kan afwegen. Normaal los je 4gr fosfaat op en daar doe je vrij lang mee dus je kan wel nagaan hoe weinig je voor 1x moet hebben dan.
Volgens mij geeft de calculator ook wel in grammen aan.

Dan moet je op 200 liter dit doen dus (sulfaten zul je niet gebruiken denk ik):

Onderstaand weekschema is voor een aquarium van 200 liter
Weekdag Te ondernemen actie
Maandag
Voeg 2.45 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
Voeg 0.19 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
Voeg 1.11 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
Voeg 3.32 gram magnesiumsulfaat (MgSO4) toe
Dinsdag
Voeg 0.62 gram sporenelementen (CSM+B) toe
Woensdag
Voeg 2.45 gram kaliumnitraat (KNO3) toe