Wat is er nieuw

Plantenvoeding voor makkelijke planten

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Momenteel heb ik veel "makkelijke" planten in mijn aquarium. Juist zo gekozen omdat ik niet teveel met de planten bezig wil zijn.

Ik heb al leembolletjes bij de voetjes van de moerassoorten.
Moet ik nog wat toevoegen? CO2 etc. ga ik niet aan beginnen, want ik hoef geen snelle en perfecte groei. Het gaat mij er om dat ze in leven blijven.

Dus: wat heb ik absoluut nodig?

Planten hebben nitraat en fosfaat nodig en co2 evenals plantenvoeding.
As je planten het goed doen en je belichting niet extreem is dan kan alleen plantenvoeding voldoende zijn.

Tja, wat heb je nodig alle planten hebben nodig

- Water, meestal geen probleem in een aquqarium.
- Licht, Daar kun je een beetje meesturen minder licht is minder behoefte. Te weinig licht de dood.
- C02, In sommige situaties kun je uitkomen met wat de vissen produceren.
- Macro nutrienten.
- Micro nutrienten.

Veel hangt af van WELKE planten je dan hebt �makkelijke� planten zegt helemal niets. Die bestaan ook eigenlijk niet er bestaan alleen planten (en dieren) waar je al dan niet de juiste omstandigheden voor schept.

Je zou ook kunstplantjes kunnen overwegen.

Gewoon wat weinig licht. Dan vragen de planten niets.

Ik denk dat de TS bedoeld dat hij planten heeft die minder vragen zoals bv de Crypto s.
Die zijn wel "makkelijker" dan bv een Rode Lotus.
Maar met weinig licht is de vraag naar voeding gering en heb je wellicht voldoende voeding al in je abk.
Plantenvoeding zou ik wel toevoegen gaan.

Met makkelijke planten, bedoel ik planten die niet extreem veel licht nodig hebben en redelijk sterk zijn. Zoals:

Limnophila sessiliflora (de low-light versie van cabomba)
Waterpest (die groeit altijd wel volgens mij, enorm snel ook)
Javavaren

Plantenvoeding leek mij sowieso verstandig inderdaad. Maar je hebt zoveel flesjes. Easycarbo (lijkt me CO2? Carbo...), Profito etc. Maar je kan het ook zelf maken las ik. Wat raden jullie aan? of toch via Aquariumbemesting.nl bestellen? of zelf maken?

Limnophlia is overigens GEEN Cabomba en zal dat ook nooit worden. het uiterlijk lijkt er wel op, maar ook Limnophila heeft graag veel licht en voeding.
Waterpest zal zeker niet groeien en zelfs verslijmen in een bak met water warmerdan 20*C en een PH lager dan 7.0.

Als je het voeden van planten erg eenvoudig wil maken, neem dan de volgende bemesting:
Bij waterwissel en nieuwinrichting: Tabletten DuplaPlant
Verder dagelijks: DuplaPlant24 vloeibaar.

Gebruik beide in de � van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid en geniet van je planten.

Greetzz BigSmoke

Het advies van Bigsmoke is vast ok, maar niet echt goedkoop denk ik.
Zelf gebruik ik de kant en klare voeding van aquariumbemesting.nl en die voldoet prima.
Daarnaast kleibollen bij de wortels.
Maar goed, je kan en moet zelf een keuze maken natuurlijk 😉.

Waterpest(egeria densa) gaat tot 28�C en zal er zelfs veel sneller groeien dan in kouder water.
26� en bv. pH 6,5 kan perfect

BigSmoke zei:
Limnophlia is overigens GEEN Cabomba en zal dat ook nooit worden. het uiterlijk lijkt er wel op, maar ook Limnophila heeft graag veel licht en voeding.
Cabomba vraagt net zo goed om het nodige licht. Laten we dat niet vergeten.

BigSmoke zei:
Waterpest zal zeker niet groeien en zelfs verslijmen in een bak met water warmerdan 20*C en een PH lager dan 7.0.
Veel te ongenuanceerd. Al is het maar omdat er meerdere soorten met zeer uiteenlopende eisen zijn die waterpest worden genoemd.

BigSmoke zei:
Gebruik beide in de � van de door de fabrikant voorgeschreven hoeveelheid en geniet van je planten.
Wederom veel te ongenuanceerd. Al is het maar omdat je er totaal aan voorbijgaat dat planten in eisen verschillen en aldus niet mogelijk is om een voor elke situatie juist antwoord te geven, wat je wel impliceert.

En je begon nog zo lekker met de constatering dat de ene plant de andere niet is, dan zou ik naderhand ook wat nuance verwachten.

~ Ivo

Er zijn 4 plantensoorten die waterpest genoemd worden, tropische en koudwatersoorten. De koudwatersoorten doen het helemaal niet goed in warm water, voor de tropische soorten geldt (vanzelfsprekend) het tegenovergestelde.

elodea densa/egeria densa/Argentijnse waterpest groeit in 10-28�C. Dus zowel vijver als aquarium.
Is meteen ook de meest voorkomende in de lfs.

In jouw geval zou ik gewoon beginnen met een lage dosering profito.

Prima, ga ik beginnen met een lage dosis Profito of die van Aquariumbemesting.nl en dan kijken wat de invloed daar van is na een paar weken. En Cabomba is niet hetzelfde als Limnophila, maar het lijkt er wel op natuurlijk. Ik heb een "viejita", terwijl het waarschijnlijk een Macmasterus is. Maakt mij niet uit want ze zien er vrijwel gelijk uit... en de waterwaarden zijn goed voor ze.

Eerst moet ik kijken of ik de lekkage die ik nu heb kan oplossen....

een lekkage oplossen lijkt mij idd prio nummero uno

BigSmoke zei:
Hoe gaat het met de algen en de lekkage??

Ik heb gisteren plantenvoeding besteld, en de planten doen het naar omstandigheden nog goed. Het aquarium is lek als je hem volledig vult, dus momenteel staat het aquarium op de grond half gevuld. Ik verwacht elk moment een belletje dat ik mijn nieuwe aquarium op kan halen dus dan is het verhuizen en kijken of de plantenvoeding wat wil helpen!

Ik wens je alvast veel succes! Enne, krijgen we straks wel updates van je nieuwe bak cq inrichting?

Greetzz BigSmoke

Zodra de bak er is (zou vrijdag komen, maar kwam niet...) zal ik weer een topic aanmaken! ik houd jullie natuurlijk op de hoogte 😉 Ik zal hier nog wel even een link plaatsen als het zo ver is.
De handjes jeuken!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan