Wat is er nieuw

Popols Aqau 80cm

• Onderwerp starter Onderwerp starter popol
  • Startdatum Startdatum
P

popol

Guest
Hoi allemaal

Ik vind dat het tijd is voor wat foto's te plaatsen.
Dit hebben jullie wel verdiend om wille van jullie hulp.
Ik ben verhuisd en zit in de opstartfase, bakt draait nog maar net.

Als jullie tips hebben, laat me weten. Sorry voor de slechte kwaliteit, foto's zijn getrokken met smartphone.

Bak leeg -> droogoefenen
popol01.jpg

Bak vullen
popol02.jpg

Bak gevuld met planten
popol03.jpg

Ziet er goed uit waar filter je mee en wat gaat het bestand worden?

De filter is een simpele externe eheim classic 150. Bij de bak zat een grote binnenfilter, maar die nam veel plaats in.

Voor het bestand ben ik er nog niet helemaal uit.
Maar ik was aan het denken aan;
Een schooltje aplocheilichtys normanni - afrikaans blauwoogje
Een paar otocinclussen
Een paar farlowella acus - naaldmeerval
Een paar garnalen, maar ik ben er nog niet goed uit welke... Gewoon japonica of toch vuurgarnalen?
En voor de bovenlaag ben ik er ook nog niet goed uit... Ofwel de dermogenys pusillus - halfsnavelbekje. Ofwel de pseudepiplatys annulatus - ringbandsnoekje.

Nog tijd zat dus je kan er goed over nadenken :! .
Hoe zijn japonica's met voortplanten had wat gehoord dat dat alleen op brakwater lukt?
Weet t zelf ook niet maar heb ik gelezen.

Ja, japonicas jongen kunnen niet overleven in zoetwater en hebben brakwater nodig.
Maar mijn bedoeling is helemaal niet om te kweken met garnalen. Anders heb ik na een tijd zeer veel garnalen in mijn bakkie zitten. En ik heb niet echt bepaalde vissen die wel eens graag een garnaaltje eten denk ik...?

Leuke bak al! Mooi hout heb je gescoord! 🙂

Een leuk alternatief voor de Farlowella is misschien de L010a:
http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... edbe7a.jpg
Robuust visje, kan onder veel omstandigheden prima uit de voeten en is geen lastige eter.
De man bewaakt de eitjes in een langwerpig holletje, als het daarvan komt.

Een andere optie in plaats van de halfsnavelbekjes of Epiplatys annulatus is de Epiplatys dageti:
http://i1358.photobucket.com/albums/q78 ... b71f7b.jpg
Die snackt wel wat jonge garnalen weg, als je bang bent voor een te explosieve stijging van de garnalen.

~ Ivo

Ziet er leuk uit, ik ben benieuwd naar je uiteindelijke bestand!

Dankjewel allemaal al

Ivo wat denk je van de caridina propinqua - oranje dwerggarnaal?
Deze garnaal zijn jongen kunnen ook alleen maar in brakwater overleven...

En de caridina gracilirostris - roodneusgarnaal? Deze jongen overleven ook alleen maar in brakwater. Maar ik lees op sommige sites dat deze garnaal planten durft eten... Klopt dit?

Hey Ivo

De farlowella zit dan idd te klein. Dit had ik over het hoofd gezien. Wel spijtig, want ik vind deze zeer mooi. De L010a heeft het liefste een zandbodem heb ik ergens gelezen. Ik zit met een grindbodem... Kan dit veel kwaad of niet?

De epilaties dageti vind ik persoonlijk niet zo mooi. Heb ook gelezen dat volwassen exemplaren zeer roofzuchtig kunnen zijn. Tegenover alle medebewoners..

Voor veel (bodem)vissen is een zandbodem plezieriger dan een grindbodem. Als je denkt misschien ooit iets als Corydoras of Pangio's in deze bak te willen is het misschien het makkelijkste de bodem nu al te vervangen, nu je nog geen vissen hebt. Er bestaat ook heel fraai zwart aquariumzand. Met de L010a voor zie echter weinig tot geen problemen.

Dat roofzuchtige van de dageti moet ik nog meemaken. Ja tuurlijk, happen op de kleinste mini-visjes (de kleinste vissoort ter wereld is kleiner dan een cm.) of garnalen die zo dom zijn om voorbij te zwemmen kan ik mee voorstellen, maar vanaf half de grootte van de dageti verwacht ik geen problemen. Sparren, dat doen de mannen wel onder elkaar, maar zelfs met twee mannen hebben wij geen zware verwondingen. Ze te warm houden (deze vissen kunnen prima op kamertemperatuur namelijk) daar verwacht ik meer problemen van. Ervanaf zien om een andere reden - je vindt ze niet zo mooi - vind ik wel overtuigend.

Terugkomend op de garnalen. Met wat vissen hoef je echt niet bang te zijn dat een 80cm aquarium al snel overvol met garnalen zit. Wij hebben waarschijnlijk (het telt zo lastig) tegen de 200 mini-japonica's in een 80cm bak, maar dat stoort niet. Maar nog belangrijker, als het naar je smaak te vol wordt kom je altijd wel groepjes kwijt via het forum of marktplaats. Wil je de Japinca's of een van die andere niet in zoetwater kwekende soorten omdat je ze zo mooi vindt, prima, dat vind ik een betere reden dan bang zijn voor overschotten.

~ Ivo

PS: als je al dit over je visbestand liever niet in je foto-topic hebt (de info waardeer je duidelijk wel) kan altijd aan beheer gevraagd worden dit even af te splitsen naar een apart topic, naar daar waar de samenstelling van een visbestand doorgaans besproken wordt.

Ivo

Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik zal er nog eens goed over moeten nadenken vrees ik.

Maar ik heb nog een paar weken tijd...

Binnen een paar weken zal ik een update plaatsen en dan zie je voor welke garnalen ik heb gekozen.

Dikke miserie!
Ik zit met een slakkenplaag...
Deze zijn waarschijnlijk meegekomen met de planten.
Althans heb ik de planten afgespoeld.
Dit had ik niet voorzien, de bak moet nog 2 weken indraaien voor er vis in kan...
Anatome Helena erin zetten?

Als je er de Anatome Helena gaat inzetten gaat deze de slakken opeten maar deze gaat zichzelf ook vermenigvuldigen. Dus dan neem je een plaag weg en zet je er eigenlijk 1 terug bij. Wat je kan doen is een stuk komkommer 's avonds op de bodem leggen en deze er in de ochtend terug uithalen. De slakken gaan zich dan op deze komkommer vestigen en zo kan je ze weghalen. Ik hoop dat je hier iets mee bent 🙂 Zou je een foto kunnen maken van de slakken?

Bedankt voor de tip. Ik ga deze zeker toepassen.
Ik zal een foto's trekken als ik ze eruit haal want ze zijn zeer klein.
Maar ze vermenigvuldigen zich zo snel!

Voor het visbestand... Wat denken jullie hiervan?

- 6x otocinclus
- 20x vuurgarnaal
- 8x Japonica garnaal (amano)
- 15 � 20x aplocheilichtys normanni

De bovenlaag ga ik nog wat mee wachten. Ik ben er nog niet helemaal uit...

Laat maar horen wat jullie ervan vinden..

De laatst genoemde wordt rond de 4 cm las ik en als je dan 20 zou nemen dan is de bak vrij snel vol denk ik.
Dit omdat je misschien ook nog iets voor de bovenlaag wilt hebben.
Verder vind ik dat een leuk visje die ik zo nog niet kon.

Dat is waar, dan hou ik het op 15 stuks van de normanni.

Update 10-11-14

Voor de slakkenplaag heb ik even de botia striata erin gezet 2x, van een vriend.
botia01.jpg

botia02.jpg

Na 2 dagen waren alle slakjes weg. Heb dus geen foto's kunnen trekken van de slakjes, maar ik vermoed dat het poelslakjes waren.

Hier nog een totaaltje.

aqua07.jpg

Volgende week gaan de vissen erin.

Handig dat je wat vissen kon 'lenen' van vrienden. Is dat probleem opgelost!

Ik hoop dat dat probleem is opgelost! Want ik wil dit geen 2de keer. De botias zijn ondertussen al terug verhuisd naar hun oude huis. Ik hoop dat ze geen slakjes hebben gemist..

Update 19-11-2014

Vissen zitten er in.
Voorlopige visbestand telt: 13x aplocheilichtys normanni
7x otocinclus
13x vuurgarnalen die je nauwelijks ziet. Zitten altijd verstopt...

Enkele plaatjes

872325popol_0_82_aquar01.jpg

599777popol_0_82_aquar02.jpg

715479popol_0_82_aquar03.jpg

811583popol_0_82_aquar04.jpg

257111popol_0_82_aquar05.jpg

Ik zoek nog een blikvanger voor mijn aqua.
Ik dacht aan een harem goerami's.
Geef zeker een paar goede voorbeelden, liefst vissen die tussen 24 en 26 graden graag zitten.
Misschien ook iets voor de bovenlaag?
Ideetjes zijn zeer welkom!

No ideas?

mooie bak! die aplocheilichtys normanni vind ik altijd zo bijzonder mooi er uit zien. en ach, die poelslakjes.. ze zijn wel schattig toch? 😉
hier betekenen ze in ieder geval veel voor de bak!

persoonlijk zou ik niet gaan voor gourami's. of misschien dwerggourami's? maar het zou naar mijn idee zonde zijn om er grotere vissen in te zetten. dan vallen de aplocheilichtys normanni misschien heel erg naar de achtergrond.

Leuk geworden zo 🙂

Maar waarom tussen de 24 en 26 graden? Is voor Poropanchax (nieuwe naam) normani en Otocinclus niet nodig. Graadje of 20-22 met in onze zomermaanden een opwarming is prima. Voor boven kan je ook denken aan een klein groepje Epiplatys annulatus of Epiplatys dageti.

~ Ivo

Ja, ik vind ze ook supermooi. Maar mss heb je gelijk. Ik zou echt niet willen dat ze zich opstellen op de achtergrond of zich gaan verstoppen door een gotere vis.

En als ik voor een aantal epiplatys annulatus - ringbandsnoekjes ga in de bovenlaag?
Zouden ze zich dan nog opstellen in de achtergrond?

Ik was ook aan het denken aan een groepje epiplatys annulatus.
Met hoeveel kan ik deze het beste houden? En kunnen deze ook tussen de 20en 22 graden?

Van die temperatuur lees ik dat de poropanchax normani tussen de 22 en de 26 graden kunnen. Mijn temperatuur staat voorlopig op 24 graden. En de otos dacht ik dat ze altijd rond de 25 moesten. Maar eigenlijk is een temperatuur van 20 tot 22'graden dus beter?

En de benaming, dat wist ik niet, de japonicas zijn ook al veranderd in amanos. Waarom is dit?

Veel van de aangeboden otocinclus kunnen prima wat koeler.
Japonica's veranderd in amano's? De wetenschappelijke naam is al tijdenlang Caridina multidentata.

Wat Lis trouwens bedoelt met naar de achtergrond vallen heeft volgens mij niets met schuwheid te maken, maar met het feit dat als je een blikvanger introduceert de andere visjes wat minder opvallen in de bak (wat niet erg hoeft te zijn).

Apiplatys annulatus moet 3 mannen met 5 vrouwen volgens mij prima kunnen 🙂
(wel zorgen voor drijfplanten of andere lange planten die wat over het oppervlak hangen)

~ Ivo

Dan ga ik de temperatuur verlagen naar 22a23 graden.

En dan neem ik geen blikvanger. Ik wil dat de normanis opvallen.

Voor de epiplatys anulatus is 2man en 4 vrouw ook goed?

Apart bakje ik mis alleen wat optische diepte in de inrichting. Wel begrijpelijk zo te zien heb je dezelfde als ik hier binnen maats nog geen 30 CM ?

Ik heb jou bak nog niet gezien denk ik, stuur me een link.
Ja, capri 80cm, is inderdaad maats nog geen 30cm. Wat eigenlijk nogal krap is.
Dieptezicht is hierin moeilijk te cre�ren, maar ik blijf me informeren.

Als je tips hebt, laat me maar weten!

Update 22-11-2014

Vandaag ringbandsnoekjes gaan halen 3man en 5vrouw. Ze zijn nog wat schuw, maar dat betert wel.
Zoals de garnalen, zij laten zich nu ook meer zien.

321153popol_0_82_aquar06.jpg

513634popol_0_82_aquar07.jpg

332541popol_0_82_aquar08.jpg

295671popol_0_82_aquar10.jpg

674468popol_0_82_aquar11.jpg

zwemmende garnaal
321831popol_0_82_aquar13.jpg

428653popol_0_82_aquar09.jpg

de ringbandsnoekjes, ik zit momenteel wel met een kaamlaag....
525773popol_0_82_aquar12.jpg

643799popol_0_82_aquar14.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan