Voor veel (bodem)vissen is een zandbodem plezieriger dan een grindbodem. Als je denkt misschien ooit iets als Corydoras of Pangio's in deze bak te willen is het misschien het makkelijkste de bodem nu al te vervangen, nu je nog geen vissen hebt. Er bestaat ook heel fraai zwart aquariumzand. Met de L010a voor zie echter weinig tot geen problemen.
Dat roofzuchtige van de dageti moet ik nog meemaken. Ja tuurlijk, happen op de kleinste mini-visjes (de kleinste vissoort ter wereld is kleiner dan een cm.) of garnalen die zo dom zijn om voorbij te zwemmen kan ik mee voorstellen, maar vanaf half de grootte van de dageti verwacht ik geen problemen. Sparren, dat doen de mannen wel onder elkaar, maar zelfs met twee mannen hebben wij geen zware verwondingen. Ze te warm houden (deze vissen kunnen prima op kamertemperatuur namelijk) daar verwacht ik meer problemen van. Ervanaf zien om een andere reden - je vindt ze niet zo mooi - vind ik wel overtuigend.
Terugkomend op de garnalen. Met wat vissen hoef je echt niet bang te zijn dat een 80cm aquarium al snel overvol met garnalen zit. Wij hebben waarschijnlijk (het telt zo lastig) tegen de 200 mini-japonica's in een 80cm bak, maar dat stoort niet. Maar nog belangrijker, als het naar je smaak te vol wordt kom je altijd wel groepjes kwijt via het forum of marktplaats. Wil je de Japinca's of een van die andere niet in zoetwater kwekende soorten omdat je ze zo mooi vindt, prima, dat vind ik een betere reden dan bang zijn voor overschotten.
~ Ivo
PS: als je al dit over je visbestand liever niet in je foto-topic hebt (de info waardeer je duidelijk wel) kan altijd aan beheer gevraagd worden dit even af te splitsen naar een apart topic, naar daar waar de samenstelling van een visbestand doorgaans besproken wordt.