Wat is er nieuw

Ramirezi lijkt wat apatisch

• Onderwerp starter Onderwerp starter Pla
  • Startdatum Startdatum

Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Bij thuiskomst vandaag zat mijn Ramirezi mannetje wat apathisch in een van de bovenhoeken. Wat later zat hij half verstopt in een beneden hoekje.

Gisteren was hij er als de kippen bij om te eten. Nu net tijdens etenstijd was hij niet vooruit te branden, maar at wel wat en ik zie hem af en toe wat op de bodem pakken.
Ik kan niet echt bijzonders ontdekken. Ook geen witte stip of zo, wat ik vroeger wel eens heb gehad. Hij is ook niet dikker dan normaal.
Alle andere bewoners zien er prima uit, vertonen hun normale gedrag en zij lekker levendig.

De waterwaardes zijn prima en eigenlijk zijn deze sinds het begin erg constant. De temperatuur stond zojuist op 26.5 C.

Iemand een idee wat dit zou kunnen betekenen?

Temp. verhogen naar 28 graden, pH naar 6.
Al denk ik dat het al te laat is.
Wat zijn volgens jou ideale waterwaarden voor een ramirezi (positief bedoeld)?
Water verversen is ook erg belangrijk. Liefst wekelijks 50%. Ramirezi's zijn bijzonder gevoelig voor vervuild water.

Recent een nestje (eitjes) gehad dat mislukt is?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Recent een nestje (eitjes) gehad dat mislukt is?

~ Ivo

Niet dat ik weet, Ivo.
Eerlijk gezegd, kan ik geen enkele aanwijzing verzinnen, waarom dat hij ineens zo is.

En de vraag van Harry over waterwaarden?
Recent ververst? (met toevallig een stukje koeler water?)

Hi Ivo,

Inderdaad had ik het weekend ververst, maar ik let er erg op, dat ik geen hele grote schommelingen krijg. Toen we klaar waren met het onderhoud was de temperatuur ongeveer 1 graad gedaald. Dat valt wel mee toch? We verversen gemiddeld 25-30% per week.

De waterwaardes blijven grofweg hetzelfde sinds April:
pH: 7.5
kH: 6dh
gH: 10dh
NO2: 0 mg/l
NO3: 10 mg/l
Fe: 0.1 mg/l
NH3: 0.0 mg/l
NH4: 0.0 mg/l
PO4: 1.0 mg/l
Cu: 0.0 mg/l

Alles gemeten met de Sera koffer spullen.

De waterwaarden zouden het probleem wel eens kunnen zijn. Een ph van 7.5 is te hoog voor ramirezi. Om ze mooi en gezond te houden moet je niet boven de 6.5 uitkomen.

Was dit niet al jullie tweede koppeltje ramirezi's sinds december? Of ben ik in de war met de lalius? In dat laatste geval excuus!

Een graadje verschil met water verversen moet het probleem niet zijn, maar met ramirezi's is het wel een kwestie van heel goed opletten.
Het water is ook aan de harde kant (ook niet te onderschatten qua belang en misschien wel belangrijker dan de pH).

Hoe doet meneer het nu?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Hoe doet meneer het nu?

~ Ivo

May he rest in peace...

Die andere setjes waren de Lalius.
Er was wel een Ramirezi overleden, maar dat was een vrouwtje en aan de witte stip.

Jammer voor je ramirezi en voor jou uiteraard ook.

Moeilijk te achterhalen wat het precies de oorzaak is geweest. Hard(er)water is vaak helaas niet bevorderlijk voor de gezondheid van ramirezi's. Misschien dat de weerstand daardoor wat minder geworden is en daardoor vatbaar voor wormen/ziektes (die je niet altijd meteen hoeft op te wormen).

Volgens mij was de kwaliteit van je ramirezi ook niet echt heel goed. Tja, we zullen het nooit weten.

Nou ja. Het is jammer natuurlijk.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Topic kan op slot, wat mij betreft.

Wat ben je van plan met/voor het achtergebleven vrouwtje? Misschien dat anderen ook nog wel een gedachte hebben wat daar nu het beste voor/mee is.

~ Ivo

Ik weet het nog niet Ivo. Ik twijfel nog om er weer een mannetje bij te doen en het zo nog eens te proberen of het vrouwtje als weduwe te laten voort leven.
Even over nadenken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan