Wat is er nieuw

Rasbora Galaxy en Blauwe Neon Tetras gaan dood

InsaniTiny

Member
Lid geworden
20 augustus 2024
Leeftijd
29
Goedemorgen,

Ik heb sinds enkele maanden een aquarium van 70 liter. Na een maand het water op orde te hebben gekregen hebben we hier een school Galaxy Rasboras en een school Blauwe Neon Tetras ingedaan. In het begin ging dit allemaal goed, er overleed na een paar dagen 1 tetra maar dat zal door stress geweest zijn.

Nu sinds enkele weken gaat er om de paar dagen een vis dood, en ik kan niet achterhalen waardoor. De waterwaarden testen we constant en die zijn goed. We houden de temperatuur op 24 graden zonder schommelingen. We maken de bak elke week schoon (alg van de ramen, 1/3 van het water verversen) en laten de vissen zo veel mogelijk met rust om stress te voorkomen. Het filter staat constant aan en is schoon.

De vissen gaan voordat ze dood gaan steeds langzamer zwemmen, vaak met de staart omhoog aan de bovenkant van het aquarium. Uiteindelijk verliezen ze steeds meer gevoel voor richting en verzwakken ze snel. Ook worden ze bleker.

Op aanraden van de dierenwinkel hebben we afgelopen week een kuur eSHa gedaan. Tijdens die kuur gingen de vissen goed, maar 2 dagen daarna ging er weer een vis dood, en nu begint er weer een raar te zwemmen. Alsof er helemaal niks is veranderd dus.

Weet iemand hier wat er aan de hand kan zijn? Het liefst doe ik niet nog meer eSHa erin, want we hebben ook sierslakken en die gaan daar niet goed op. Maar als er een hardnekkige ziekte in de bak zit dan zal het wel moeten...

Wat zijn de waarden daadwerkelijk?
Wat is een 'schoon' filter? HOE maak je het schoon?
Wat voor filter heb je met wat voor filtermedia?
Wat voor bodem heb je?

Als eerste hulp kun je een aantal dagen achter elkaar een 80-90% waterwissel doen. Wat er ook in het water zit, dat spoel je er dan uit.
Vervolgens gaan we samen (de aquaforianen en jij) op zoek naar de oorzaak.

Dankje voor de hulp alvast! Ik dacht dat een waterwissel van meer dan 50% juist slecht is voor het aquarium, omdat alle waarden dan fout gaan en alle goede bacteriën er in 1 keer uit zijn. Is dat onjuist?

We hebben het filter wat standaard komt bij het 70liter primo aquarium. Daar zit een groene (nitraat) en blauwe spons in. Origineel zat er ook een zwart koolstof filter in, maar op aanraden van de dierenwinkel hebben we die eruit gehaald. Schoonmaken van t filter doen we max 1x per maand, niet tegelijkertijd met een waterwissel, door wat aquarium water in een emmer te scheppen en daar de sponzen in schoon te maken. Tijdens een waterwissel ga ik met een zachte tandenborstel langs de openingen naar het filter zodat niks blokkeert.

De bodem is grind van 1 tot 2mm groot, wisselend als laag van 3 tot 5 cm dik. Wanneer we een 30% waterwissel doen hebben we zo'n waterstofzuigding waarmee we ook door het grind gaan.

Wat de waarden precies zijn kan ik niet zeggen, we hebben het enkele keren laten testen bij de winkel en daar werd gezegd dat alles goed was.

De goede bacterien zitten amper in het water maar in de bodem en het filter. Heb je een video van de visjes en dit gedrag?

Wanneer we een 30% waterwissel doen hebben we zo'n waterstofzuigding waarmee we ook door het grind gaan.
In de bodem zou ik niet steeds stofzuigen en deze met rust laten want zo kunnen er ook ongewenste stoffen in het water komen. Zelf wapper ik met verversen met de hand over de bodem en los vuil zuig ik dan met het afzuigen mee.

Ik keek net en het is heel snel gegaan met de zieke vis, ga em er zo uitvissen denk ik ;-; Zo begint het uiteraard niet, maar de rest van de vissen zwemmen te ver achterin om te filmen momenteel

Oef dat kan ik echt niet zien op zo'n kleine vis, zeker aangezien de anderen zich lekker verstoppen achter de planten..

Heb wel een filmpje kunnen maken van een van de andere vissen, geen idee of jullie er meer aan kunnen zien dan ik

Hoeveel vissen heb je in het aquarium zitten en heb je er ook planten in?
Afbeelding uit je filmpje waarop de schubben uitstaan bijgevoegd.

Bijlagen

• buikwz.png
    buikwz.png
    1.2 MB · Weergaven: 56

Hoeveel vissen heb je in het aquarium zitten en heb je er ook planten in?
Afbeelding uit je filmpje waarop de schubben uitstaan bijgevoegd.
We hebben 5 planten in het aquarium, waarvan 3 relatief grote. We hebben een rode ui slak, een stekelslak, 8 garnalen, 7 rasboras en 12 tetras.

Zou persoonlijk voor iets als Colombo bactyfec gaan ALS dit doorzet naar een aantal dagen verversingen.
Lees daarbij wel goed de bijsluiter of dit samen met de garnalen en slakken kan, deze anders tijdelijk ergens anders in huisvesten.

En gooi die esha2000 ergens in een kliko, dat is troep.. je hebt er voor en tegenstanders van, maar wat mij betreft geldverspilling.

Zou persoonlijk voor iets als Colombo bactyfec gaan ALS dit doorzet naar een aantal dagen verversingen.
Lees daarbij wel goed de bijsluiter of dit samen met de garnalen en slakken kan, deze anders tijdelijk ergens anders in huisvesten.

En gooi die esha2000 ergens in een kliko, dat is troep.. je hebt er voor en tegenstanders van, maar wat mij betreft geldverspilling.
Als ik zie dat die eSHa precies niks heeft gedaan denk ik dat ik jouw mening erover deel... Toen we dat gebruikten hadden we de slakken tijdelijk in een maatbeker bij gebrek aan containers :') Mocht het nodig zijn kunnen we dat opnieuw doen maar ideaal is het natuurlijk niet voor die beestjes. (De rode ui wist zelfs het deksel eraf te duwen en was halverwege de kast toen ik hen vond, houdini slak). Ik ga na werktijd zo'n grote verversing doen, en dan blijf ik een paar dagen verversen in de hoop dat het beter met de vissen gaat.

Nogmaals dank voor het meedenken!

Wat vooral belangrijk is, klinkt gek @InsaniTiny, zoveel mogelijk het filter met rust laten, vies laten worden. Dan krijg je meer evenwicht in je filter. Een bacteriën legertje dat zorgt voor een goede waterkwaliteit.

Alleen de spons licht spoelen bij minder doorstroming. Persoonlijk zou ik je toch willen aanraden om eens aan een buitenfilter te denken wanneer mogelijk. Dan heb je veel meer opties in filtermateriaal, filter volume, meer bacteriën

Buikwaterzucht is een verstoring van de balans in de vis, ten gevolge van orgaanfalen. En dat kan door een heleboel oorzaken komen, ook besmettelijke. Vergelijk het maar met leverontsteking bij de mens: diabetes, alcoholmisbruik, hepatitis, trauma, kanker, en dat zijn maar een paar oorzaken die ik zo even uit mijn hoofd schud.
Wat altijd helpt is zorgen dat de organen zo min mogelijk te doen hebben: door voor schoon water te zorgen (waterwissels) en door een goede werking en capaciteit van het filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan