Wat is er nieuw

Rekord 600 van Evertje

• Onderwerp starter Onderwerp starter Evertje
  • Startdatum Startdatum
E

Evertje

Guest
Gisteren druk in de weer geweest om de bak draaiend te krijgen.
Het was nog even een opgave om het grind te krijgen dat ik wilde. Het mag voor de vissen niet te scherp zijn en ik wilde 1-2 mm qua grootte. Maar ook dat is gelukt, uiteindelijk gewoon bij de Intratuin haha.

De bak neergezet en het filter en de verwarming geinstalleerd. Daarna voedingsbodem en grind erin gedaan:
4etVn33i7ORQskF9pXWmlZ4mU0vs7UXc.jpeg

Begonnen met vullen:

Had wat handigs bedacht om te vullen met een slang, maar de kraan werkte helaas niet mee. Dus maar met de maatbeker gedaan, maar dan is 60 liter best veel ;-)

Toen de planten er in gedaan. Netjes het wol van de wortels gepeuterd en het wat verspreid door de bak erin gezet.
Achterin staat Gymnocoronis spilanthoides, midden in Hemiographis exotica en voorin Cryptocoryne costata en de mosbollen.
Het stuk hout heeft ook een dag in het water gelegen en dat was maar goed ook, anders was het aquarium nu bruin geweest ;-)Op de foto staat het nog niet, maar dat ligt achter de mosbollen.

Vandaag is het water al weer een stuk helderder. Van het weekend komt er nog een zwarte achterkant bij en de zijkant waar het filter staat. De bak zal een maand zonder vissen staan, omdat ik die laatste week weg ben voor het werk een paar dagen. Als de vissen er net zijn, wil ik het liefst wel bij zijn.

Mochten jullie nog tips hebben, geef ze graag!

Lijkt leuk , ik zou als ik jou was de linker hoek iets meer verdelen .

Het is nu beetje een twee deling als t ware ,

Nog even een foto van vandaag met het stuk hout. Dan is de verdeling al beter toch?

pfphhdBFEzZlRjO3KSqNTc60LsXa6i3K.jpeg

Al een stuk beter 😉 Nu rustig alles laten aanslaan en indraaien!

Ziet er leuk uit! Wat voor bewoners wil je er in?

Goede vraag Prisci, daar heb ik de komende 4 weken nog voor haha.

Wat ik leuk vind zijn corydoras, black molly's, neon tetra's en guppy's. Maar ik ben nog druk aan het rondneuzen hier en zo leer ik een hoop bij. Als ik wat meer een idee heb, leg ik het hier wel voor aan de kenners of alles wat ik wil en bedacht heb in de praktijk ook goed werkt.

Nog wel een vraagje. Hoe goed werken algeneters tegen algen? Wat zou een goede soort zijn, of kan ik beter zelf de bak schoonhouden ;-)

Hier gaat het goed! Ik heb vandaag de lange planten achter in een aantal getopt. Deze groeiden serieus al de bak uit... Had gelezen dat je ze gewoon kunt afknippen en de toppen weer kunt planten. Ik wacht rustig af
De roodachtige groeien ook als kool!
Het is nu 25 graden in ff bak en de verwarming staat nog niet aan. Lijkt mij een goede temperatuur voor nou toch?
Mijn mopani hout had ik overgoten met kokend water en een middag in een emmer laten staan om warmte ontkleuren. Blijkbaar was het nog niet genoeg en het water is iets wat bruin haha. Ook zit er op sommige stukken een klein slijmlaagje, maar dat is ook niet abnormaal las ik.
De studie in de vissen gaat ook goed en morgen is kijken in bij de Discus in Dieren wat ze daar hebben qua vissen wat in mijn bak past. Hopelijk wordt de keuze dan weer iets kleiner.

Je kan beter zelf je bak netjes 'schoon' houden. Ik doe ��n keer per twee weken met filterwatten de ruiten even schoonpoetsen en zuig de bodem netjes schoon met een hevelklok (wekelijks). Heb verder wel veel garnalen in de bak zitten (100+, eergisteren was ik aan het tellen) en die poetsen aardig door. Heb weinig last van algen.

Dat slijmlaagje is inderdaad normaal, je kunt ervoor kiezen om het af te zuigen met een slangetje.
Maponi hout blijft altijd wel afgeven, na bijna een jaar geeft het bij mij nog steeds iets af, maar door water verversen wordt de bruinere kleur minder in de bak.

Ik zou als ik jou was straks een topic openen bij samenstelling visbestand, dit voorkomt probleempjes voor in de toekomst 😉

Ben benieuwd naar een foto update 🙂

We zijn al weer 2 weken verder en vandaag nog wat andere planten erbij gezet. Ik heb aan de achterkant wat Cabomba aquatica en voorin een holle (nep)steen met daarop een Anubis. Links van het midden zit achterin de beplanting nu nog een beetje een gat, maar die plantjes heb ik even gesnoeid. Man wat groeit dat spul snel.

En de eerste 2 bewoners hebben zichzelf ook al gemeld, meneer en mevrouw slak. Sinds een paar dagen laten ze zich zien. Zullen wel bij de plantjes hebben gezeten en heel klein geweest.

De waardes zijn ook in beweging. Heb even een sneltest gedaan met zo'n sera stripje en er kwam het volgende uit:
NO3 10
NO2 1
GH 10d
KH 3d
PH 6.8

Hieronder nog wat foto's van nu. Water is nog wat troebel van het planten
KLs3rGHWduHDh6yhS2NVyYB3M-5POvi7.jpeg

En de anubis steen:
KLs3rGHWduHDh6yhS2NVyYB3M-5POvi7.jpeg

En het echtpaar slak kreeg ik maar niet scherpgesteld. Maar het is een klein slakje met een klein huisje erop.

Je bak ziet er al mooi uit, maar ik wou nog even zeggen dat zo'n striptest echt niet nauwkeurig is. Je kan beter een "testdoos" kopen of de testen apart.

Zwart grijs=poelslak. Rood huisje -posthoornslakje.

Heb ik hoor Jos, maar ik moet nog even lezen hoe de spy-kit precies werkt. Nog even geen tijd voor gehad/gegund ;-)
Bertus, dan is het een Poelslak!

Na 4 weken alleen maar kijken en wat onderhoud is de tijd dan eindelijk daar! De waterwaarden blijven stabiel genoeg om morgen de corydoras panda's te verwelkomen! Gisteren nog wat aan het snoeien geweest want de nieuwe snelgroeiers groeien ook erg snel haha. Vandaag ook visvoer besteld, tabletten en allerlei gevriesdroogd 'levend' voer. Ik kijk eerst even aan hoe de bak houdt met de cory's en als dat allemaal goed gaat komt deel twee van de vissenfamilie, de rasbora's.

Morgen zal ik ook even foto's plaatsen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan