Wat is er nieuw

rio 180 van Jamie

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jamie
  • Startdatum Startdatum
J

Jamie

Guest
Hallo allemaal,

Na een aantal weken leeg in de kamer staan is mijn rio 180 eindelijk ingericht en gevuld.
Het is de bedoeling dat dit een gezelschapsbak word met leuke beplanting en 3 vissoorten.
Op de volgende foto draait het aquarium 3 dagen.

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie er allemaal van vinden.

20151220_102738-800x450.jpg

Mooi begin.
Zou zelf wel het verwarmingselement wat naar achteren doen en dan bv die hoge plant ervoor zetten.

Bedankt voor de reactie seabait!
Hier had ik zelf nog niet bij stilgestaan, de eerstvolgende keer dat ik bezig ben in de bak zal ik het zeker doen.

Super!

De plant rechtsachter wordt wel 25cm breed. Het spreekt voor zich dat hij meer naar voren wil. Hetzelfde geld voor het plantje schuin (rechts) achter het rode plantje.

Okee, zijn er nog meer planten die zouden moeten verhuizen ivm het formaat?
De planten komen allemaal uit een samengesteld pakket met plattegrond.
Ik heb zelf eigenlijk niet echt een idee wat ze precies doen....

Knappe bak, zal erg mooi zijn binnen een paar maand wanneer he planten groeter zijn. Welke vissen ga je voor?

Op de bodem komt een schooltje corydoras van +/- 10 (nog niet echt een besluit gemaakt welke soort),
In het midden ben ik helemaal nog niet uit... waarschijnlijk hockeysticks of een zalm soort.
Bovenin worden potloodvisjes of bijlzalmen.
Al met al is het in grove lijnen wel bedacht maar ook nog wel een raadsel wat precies.

20151230_184319_001-800x450.jpg

Zo even een kleine update.
Alles groeit lekker, het staat op de planning om zondag wat planten te verplaatsen.

Het enige dat mij op dit moment stoort is het sterrenkruid.
Ik vind het nogal een wildernis...

Goedenavond allemaal,

Ik heb vanavond wat planten verhuist en een aantal planten weg gehaald omdat het toch wel wat aan de volle kant werd.
20160106_211733-800x450.jpg

Misschien dat iemand nog idee�n of tips heeft?

De eerste bewoners zijn gearriveerd.
9x corydoras aeneus

20160109_174634-800x450.jpg

Beetje te scherp grind voor een Corydoras. En dit is denk ik de Corydoras schultzei. Iig is het geen aeneus.

Botia, mag ik vragen hoe je het verschil ziet tussen een schultzei en een aeneus?

Leuk begin hoor. Jij hebt zo te zien ook last van die vreselijke schimmel op het spiderwood? Ik heb het er uit gehaald en ga nu op zoek naar iets om het 6 tot 8 weken onder water in te bewaren, als het goed is, is het dan weg. Ben heel benieuwd...

Dankjewel! Dat klopt ja, ik heb hem 3 weken in de bak laten staan tot de schimmel los begon te laten.
Nu vandeweek heb ik hem eruit gehaald en afgespoeld.
Tot nu toe is de schimmel bijna helemaal weg.

Hoe kreeg je die schimmel uit je bak dan nadat hij was losgelaten? Dat is snel na 3 weken al! En het komt ook niet meer terug?

Die schimmel verdwijnt in de regel vanzelf heb ik ervaren en daar hoef je niks aan te doen.

Bij het tuincentrum waar ik het hout gekocht heb zeggen ze dat ik het ondanks de schimmel gewoon in het aquarium kan doen, maar dat vind ik toch geen fijn idee. Ten eerste vind ik het er erg lelijk uit zien en ten tweede vind ik die schimmel in mijn bak geen fijn idee. Het filter kan dat vast niet allemaal opnemen, zeker niet met de panty ervoor vanwege de garnalen. Het was bij mij echt veel en slijmerig. Zoek nou iemand die een Aqua 60 voor me te leen heeft of ik koop zo'n curverbak waar ik het hout dan in kan doen totdat de schimmel weg is.

Borstel het er af.

Dat blijf je houden tot er genoeg bacterie in de bak zit, die eten het op.

Het is bij mij nog niet terug gekomen.
En waar het is gebleven zou ik niet weten, het zwerft in ieder geval niet door de bak.

Bij zweefde het echt door de bak als ik het er af haalde en dat zag er echt heel lelijk uit.

Ik heb het idee dat het dan toch gewoon aeneus is.
Ze lijken namelijk meer op de onderste.
Zou het kunnen dat het verschil door de leeftijd onduidelijk is? (Ze zijn een cm of 2, dus ik neem aan dat ze relatief jong zijn...)

@suzanne, ik heb het er in de bak gewoon op laten zitten. De laatste resten die erop zaten heb ik ook niet meer gevonden.
Ik denk dat het gewoon een soort verteerd als je het laat zitten.

Maar ik vind het er zo lelijk uit zien en het schijnt wel 6 tot 8 weken te kunnen duren voordat het weg is... Bij jou ging het niet door de bak zweven, ook niet toen het op zn ergst was?

Bertus zei:
Borstel het er af.

Dat blijf je houden tot er genoeg bacterie in de bak zit, die eten het op.

Maar dan gaat de schimmel toch door de bak zweven en/of op de bodem blijven liggen?

Als je hem borstelt zou ik het onder de kraan doen, dan heb je het zeker niet in je bak.
Toen het op z'n ergst was ging het ook niet zweven.

Stonk het bij jou ook zo trouwens? Was hier echt een rotte eierlucht. Kan het echt geen kwaad voor de vissen?

Nee ik heb niets geroken.
Het hout ligt er nu bijna 4 weken in en de schimmel is zo goed als weg. Zie geen problemen met de vissen, ook de waterwaardes zijn niet echt vreemd geweest met de schimmel.

Jamie zei:
Ik heb het idee dat het dan toch gewoon aeneus is.
Ze lijken namelijk meer op de onderste.
Zou het kunnen dat het verschil door de leeftijd onduidelijk is? (Ze zijn een cm of 2, dus ik neem aan dat ze relatief jong zijn...)
De foto's die je laat zien laten dieren zien die gelijkenis vertonen met de schultzei. Vergelijk de blauwachtige kleur eens.

Dit heeft niets met leeftijd te maken. De schultzei is wel zeer nauw verwant met de aeneus.

Ik heb nog eens even zitten kijken, ze zijn allemaal nog erg licht van kleur maar sommige lijken wel een groenige schittering te krijgen.
Ik hoop dat de verschillen in de loop van de tijd iets duidelijker worden.
Het maakt me wel nieuwsgierig...

Ik geef wekelijks hs flora carbon en sinds vorige week heb ik bij de planten met wortels terracaps in de bodem gestoken.

Susanne zei:
Stonk het bij jou ook zo trouwens? Was hier echt een rotte eierlucht. Kan het echt geen kwaad voor de vissen?

Weet je zeker dat dit veroorzaakt werd door de "houtschimmel"?
Er is toch niet iets anders aan de hand? Een rottende plant o.i.d.? Ook blauwalg kan erg stinken....

Hopelijk is er van het bovenstaande geen sprake maar het kan geen kwaad dit eens goed te bezien.

Groet,
Ben

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan