Wat is er nieuw

Rio Xingu (NickM)

• Onderwerp starter Onderwerp starter NickM
  • Startdatum Startdatum

NickM

Well-known member
Lid geworden
9 juli 2014
150 cm Z.A. Plezier

Zoals sommige van jullie weten ben ik vandaag naar Verduijn geweest. 'S Ochtends mooi op tijd vertrokken omdat het toch 1,5 uur rijden was vanaf hier. Gelukkig was het iedere seconde waard. Prachtige zaak. Iets vergelijkbaars ga je bij lange na niet vinden hier in de omgeving. Mooie vissen, mooi grote aquariums. Prachtige showbakken, mooie roggen, mooie cichliden. Goede service en vriendelijke mensen die echt de tijd voor je nemen. Genoeg lofende woorden.

Heb er ongeveer 10 rondjes gelopen en een goed gesprek gehad met Catharine. Over een kopje koffie toch besloten om voor de hecklii's te gaan. Heb er 4 gekocht om uiteindelijk een koppel over te houden.

Maar dan zit je daar naast een prachtig aquarium vol grote z.a. cichliden je koffie te drinken en zwemmen er prachtige 2 heros voorbij.. Mag jij 3 keer raden wat er daar en op dat moment besloten werd.. De heros zijn uit de Rio Atabapo of uit de Inirida, maar dat zien we pas wanneer ze iets groter zijn.

Om het compleet te maken wilde ik graag een schooltje. Het liefst uit dezelfde streek als de Heckelii en wat anders dan een kardinaal tetra. Dus pakte ze het grote boek erbij en na wat zoeken en mogelijkheden bekeken te hebben werd het een groep hyphessobrycon pyrrhonotus. Spreek dat maar eens in 1 keer fatsoenlijk uit..

Eenmaal thuis begon het druppelen en rustig overwennen. Iets wat tergend langzaam gaat voor iemand als ik.. Maar ze zwemmen lekker rond nu. Moeten nog op kleur komen, maar ik ben er dol gelukkig mee...

Mijn aquarium:

Aquarium
150*60*70

Filtratie
Eheim 2217
Sunsun 404B

Verlichting
Dennerle Amazon Day 80w
Dennetje Color plus 80w

Bodem
Filterzand 0,71 - 1,25 mm

Decoratie
Kienhout

Flora
Pistia stratoites
Limnobium Laevigatum
Echinodorus

Fauna
4x Acarichthys heckelii
2x Heros Severum
31x hyphessobrycon pyrrhonotus
1x L114
1x L191
2x Farlowella

image.jpg1_zpsovbmuekd.gif

image.jpg5_zpsj7kq5vuq.gif

image.jpg6_zpssihyvbfq.gif

image.jpg4_zpscdgdisri.gif

image.jpg12_zps56ozbpnt.gif

image.jpg11_zpsyuazb0zr.gif

image.jpg8_zpsttv95wd9.gif

image.jpg14_zpsosj0vvrg.gif

Betere foto's volgen nog wanneer ze beter op kleur zijn en het donkerder in huis is..

Met vriendelijke groet,

Nick

De foto's zien er nu al goed uit, dus ben benieuwd naar de betere foto's.

Haha Nick toch besloten voor je eerste idee 🙂 ben benieuwd hoe ze uiteindelijk opgroeien en kleuren 🙂 Heros zijn erg leuk om te zien.

Mooi NickM.Foto's en visjes zien er al goed uit hoor.
Toch gevallen voor de Heckeliis dus!
Mooi bestandje zo.Begrijp alleen niet waarom je maar 2 herossen hebt of het moet al een koppeltje wezen.Meestal neem je er een stuk of 6 hopende dat er iets moois ontstaat. 😀

By the way,nog achterin geweest bij de Satanoperca's Lllith en Daemon?? ;(

Dank jullie wel voor jullie reacties.

@mss Eerste idee�n zijn meestal de beste. Met sites als seriously fish en zaken als Utaka en Verduijn en die zeggen dat een koppel makkelijk kan, dan ga ik ervoor.
Heb nog rustig staan kijken daar. Ze had nog 5 Pindare zitten, wat ik dan sowieso te weinig zou vinden. Wanneer je de Pindare en de Heckelii naast elkaar zet is de keus heel makkelijk voor me.
Het Heros koppeltje wat ik heb is een kleiner blijvende soort vergelijken met zijn neefjes. Moet wel zeggen dat dit koppeltje op het moment nog dominanter zijn dan de Heckelii's.

@uaruman ben als een blok gevallen voor de Heckelii. Heb ze nog vergeleken met de Pindare en heb het met die vrouw het er nog over gehad. Maar de keus was snel gemaakt. Ik geloof dat ik 2 uur heb rond gelopen daar om er zeker van te zijn dat ik alles gezien had en alle opties afgewogen had.

Dit koppeltje heros is officieel geen bewezen koppel, maar ze waren met zijn 2en dominant in de bak waar ze zaten. Plus het is een mannetje en vrouwtje. Dus hoop op het beste. Tot nu toe kunnen ze het erg goed met elkaar vinden.

De Satanoperca's waren prachtig, maar daar is mijn bak toch echt te klein voor.

Dat ziet er veelbelovend uit. Ik ben ook benieuwd naar het opgroeien van de Heros.

@NickM:Ja ja Heckeliis zijn prachtjuweeltjes.Kunnen weinig vissen tegen op.Dat je herossen goed met elkaar overweg kunnen en beetje dominant waren is een goed teken.Ook dat je een stel hebt te pakken.Zolang de vissen goed met elkaar overweg kunnen is het al mooi hoor.Soms kan je beter geen koppel hebben.Heb hiervoor een koppel Red Bellys gehad maar zo klein als ze waren was het in de hele bak TERROR.Klapten zelfs op andere vissen helemaal aan de andere kant van de 220 cm.Moet je niet willen.

We hadden eerst een andere Heros op het oog maar die bleken aggresiever te zijn dan het huidige stelletje. Dit is een wat meer verlegen soort die voornamelijk schijn aanvallen doet mochten er eitjes komen. Op papier zou het geen problemen mogen geven. In praktijk is het altijd meer even afwachten..

@NickM: Altijd afwachten hoe het een en ander zich ontwikkeld.Bij mij sjansten de Heckeliis ook voor geen meter.Tot vannacht!!!
Ben er zo blij mee.

Mooi dat je je keuze hebt kunnen maken. Weet je ook welk soort Heros het zijn?

@uaruman daar willen wij een filmpje van! :foto: heb je een 'hol' waar ze kunnen afzetten?

@cowboy Het zijn 2 heros severum. Alleen de herkomst is nog niet zeker. Ze komen of uit de Rio Atabapo of uit Inirida. Dat ze we pas wanneer ze volwassen zijn.

@NickM;Had een voorziene geest en had er al 2 'holen' in gedaan.Een aardewerken en een glazen pot.Volgens info op internet prefereren ze een glazen huisje.Kan wel kloppen want de man heeft al als een vogeltje die een vogelhuiske inspecteert vaak de glazen pot ingezwommen.Nu moet ie moeders de vrouw nog zover zien te krijgen!! :deal:

Kleine foto update na de eerste 4 dagen. De Heckelii's en zalmpjes doen het goed. Alleen de 2 heros zijn waarschijnlijk 2 mannen en jagen veel achter elkaar. Ze zorgen met zijn 2en voor veel onrust. Ben al bezig met Verduijn om ze te ruilen voor iets anders dan heros. Wil rust in mijn bak.

De Pistia stratoites lijkt goed aan te slaan. Mocht die echt goed aanslaan dan gaat de Limnobium Laevigatum eruit en laat ik de oppervlakte vol groeien door de Pistia.

Mooie bijkomstigheid is wel dat mijn L191 en L114 zich veel meer laten zien. Betrap ze beide regelmatig op het rondstruinen over de bodem terwijl ze zich voorheen altijd maar verstopte. Vooral de L191 ziet er machtig mooi uit.

Enjoy..

image.jpg5_zpsv4wggi8f.gif

image.jpg3_zpsbr0rpdsj.gif

image.jpg1_zps8sq1twba.gif

image.jpg1_zpsfbaybuab.gif

image.jpg4_zpshovpgri1.gif

image.jpg5_zpsqqbzigq1.gif

image.jpg9_zpsvidhw1ek.gif

image.jpg3_zpsyxikkxve.gif

image.jpg7_zps40fnhpgy.gif

Totaal plaatje:

image.jpg2_zpsotp3muso.gif

Mooi bakkie! Heckelli's zijn echt prachtig man. Ik zou alleen de stukken hout omdraaien 😉

Hartelijk dank iedereen. ��n van de heros heeft een ander huis gevonden. Hij joeg zijn partner (en de rest) de dood in. Dus we zijn vlug op zoek gegaan naar een andere huis en heel vlot gelukkig een mooie gevonden. De rust is gelijk weer wedergekeerd.

Roy_c: hoe zou jij het hout doen?

Ja het scheelt dat je hier in de omgeving bijzonder weinig fatsoenlijke zaken hebt voor mooie vissen. Terwijl er wel vrij veel aquarium bezitters zijn met echt wel mooie en bijzondere bakken. Dus voor zo'n mooi visje zijn al snel ge�nteresseerde.

Het hout staat niet verkeerd zo hoor. Alleen lijken een paar van die recht opstaande stukken 'op zijn kop' staan. Die zou ik dus omdraaien, met de smalle kant naar beneden ipv van andersom.

@NickM😛rachtfoto's hoor Nick en dan wel van een van mijn lievelingsvissen!!
Had je al gewaarschuwd voor de herossen.Dat het geen koppel is maar waarschijnlijk twee mannen?? ;(

Had je toch beter voor de Krobias kunnen gaan denk ik!
Maar ja smaken verschillen.

Dit is toch ook een schitterende bak zeg, zulke mooie kleurrijke vissen, die bloedvlektetra's zijn mooi, heb ik ook, erg leuke vissen zijn dat.

@Roy_c Heb vanmiddag die ene heros moeten vangen. Dat ging gepaard met het verwijderen van enkele stukken hout. Heb het gelijk maar ander neer gezet. Was nog niet tevreden. Zal binnenkort een nieuw totaaltje plaatsen.

@uaruman dankjewel. Je hebt helaas gelijk. Het leek zo goed te gaan daar. Heb nog samen met haar gekeken of het een dame en heer was. Daar leek het wel op. Maar eenmaal nadat ze hun plekje hier hadden gevonden begon het gejaag. 1 Werd hard handig aangepakt, de andere heb ik vandaag weg gedaan.
Over 2 weken ga ik langs mijn zusje in Rotterdam. Die is samen met haar vriend een 200cm bak aan het opzetten. Kunnen we gelijk even langs Verduijn rijden...

@astrid j Dankjewel. Het zijn ook hele leuke vissen. Heb een groep van 31 stuks, ze had niet meer. Ze scholen hier erg mooi en zwemmen lekker de bak door. Ze zijn nog wel erg schrikachtig, maar ze wennen vanzelf. Ben blij dat ik ze gekocht heb.

Het vangen van de heros ging niet geheel zonder schade. Het hout lag her en der niet helemaal meer zoals ik het bedacht had. Dus gelijk maar de kans aangegrepen om het hout anders neer te leggen en hangen zodat de Heckelii's wat meer ruimte hebben om te happen...
Links een hoekje gecre�erd voor de L114 en L191. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. De L114 verstopte zich graag tussen de zijkant van mijn achterwand en de verwarming. Nu ligt hij graag tussen het hout daar.

image.jpg3_zpshnoigpsp.gif

Net mogen aanschouwen hoe de Heckelii's met de takjes bezig waren. Hoe ze de takjes in hun bek nemen om het dan een stukje verder weer neer te leggen. Leuk tafereel om waar te nemen. Was helaas net te laat om het op te nemen.

image.jpg2_zpsaw8aro63.gif

image.jpg4_zpsneq3awiy.gif

image.jpg1_zps9qk16dgw.gif

Gr. Nick

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan