Wat is er nieuw

Rio125 - Hans (Vriesha)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vriesha
  • Startdatum Startdatum
V

Vriesha

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb mezelf al een tijdje terug voorgesteld en vond het nu wel tijd worden om wat foto's van mijn Rio te laten zien.

De bak draait nu zo'n 7 tot 8 weken. Hiervoor had ik een BiOrb 30L en dit is voor mij dus wel een hele vooruitgang. Ik heb gelukkig momenteel geen last van alg. Hoogstens wat penseel alg op de achterwand, maar deze verwijder ik 2-wekelijks met een pincet.

Zo zag de bak er 7 � 8 weken geleden uit:
898875vriesha_0_82_rio125_begin.jpg

Inmiddels wat weken en co2 met profito afgifte verder ziet de bak er zo uit:
455399vriesha_0_82_rio125_nu.jpg

821512vriesha_0_82_rio125_nu2.jpg

Ik heb een co2 fles en magneetventiel van Dennerle welke me goed bevallen. Het geheel is aangesloten op een Dennerle Mini Flipper, welke bij mij pas na 7 dagen was ingelopen... :
843398vriesha_0_82_co2_setup.jpg

En dit is de baas van de bak:
896656vriesha_0_82_dwergkreeft.jpg

Oh ja, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor vis dit is, dan doel ik op de oranje vissen onder elkaar. Het valt me op dat overdag zitten ze verscholen tussen de planten. Wanneer de nachtverlichting aangaat, gaan ze meteen in het midden/bovenste gedeelte van de bak zwemmen. Is dat normaal?:
956562vriesha_0_82_vis.jpg

Dit was het even voor nu, ik ben benieuwd wat jullie van mijn bak(je) vinden.

Groeten Hans 😉

leuke bak, ziet er goed uit.
wat ik wel wat vreemd vind, is dat je �n co2 toevoegd maar ook een luchtpomp erop hebt?

Ziet er gezond uit 🙂

En ik vind het ook vreemd die Co� set en die bellen pomp. Het ene brengt Co� in de bak en het tweede drijft het uit je bak. Dit is dus een beetje water naar de zee dragen.

De Oranje zijn de Xanthoristische variant van de Puntius tetrazona. Ook wel ten onrechte Albino Sumatraan genoemd. Albino's zijn het dus niet want een albino heeft rode pupillen.. Heb je er maar 3?

Normaal heb je in een bak 3 lagen.
laag 1 de oppervlakte daar laat je een schooltje of stelletje oppervlakte visjes wonen.
laag 2 de middenlaag daar laat je een schooltje middenbewoners zwemmen met eventueel nog een koppeltje van het een of ander.
Laag 3 de Bodem daar laat je een groepje bodembewoners scharrelen.

Zo is elke laag goed benut. Bij jou zie ik 3 middenlaag bewoners in zo te zien erg kleine groepjes. Waarvan de Sumatranen en Neons liever iets koeler zitten dan de Roodneuzen.

Maar de kans is groot dat de kreeft die Neons en Roodneuzen wel op eet dus dan ben je van dat probleem af...

Erg mooie bak!

Dat de Sumatranen zo schuw zijn komt omdat ze met te weinig zitten. Etteren ze niet naar andere vissen? Ze worden wel erg fors en zijn daardoor meer geschikt voor bakken vanaf 100 cm.

Dank voor jullie reacties!

Als ik een ph test uitvoer zit ik op 6.8 wat mij een mooie waarde lijkt. Nu moet ik wel bekennen dat ik deze test nog niet 's ochtends heb uitgevoerd. Als ik jullie begrijp kan ik dus beter mijn luchttoevoer afsluiten. Ik was namelijk in de veronderstelling dat zuurstofrijk water fijn is voor de vissen en dat de zuurstofpomp daarbij een goede bijdrage is. Maar daar tegenover staat dan wel weer dat de planten o2 afscheiden als afvalstof van de co2 opname dus ik zal binnenkort eens kijken hoe het gaat zonder de actieve zuurstoftoevoer.

Voor wat betreft de vissen, ik heb dit bestand tweedehands overgenomen. Destijds toen ik de bak overnam zaten er welgeteld 3 kleine plantjes in, ik vermoed dat de vissen het huidige plantenbestand wel fijner vinden. De sumatranen laten trouwens de overige vissen wel met rust, al moet ik wel zeggen dat onlangs 1 sumatraan het kreeftje aan het "etteren" was en dat heeft die wel afgeleerd. Die kreeg toch wel een pak voor zijn broek dus dat is nu wel afgelopen. De betreffende vis heeft er geen schade van opgelopen maar was wel erg geschrokken.

Verder gebruik ik het interne filter van de Rio. Deze bevalt me tot nu toe wel goed, alleen ik ben benieuwd of jullie ook tips hebben om de uitstroom wat minder te krijgen.

Groeten Hans.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan