Wat is er nieuw

Rode kieuw maanvis

• Onderwerp starter Onderwerp starter jennk
  • Startdatum Startdatum
J

jennk

Guest
Dag iedereen

Ik heb vandaag gemerkt dat mijn maanvis langs de ene kant een rode kieuw heeft. Het lijkt er op dat het vliesje dat er over zit wat teruggetrokken is. Aan de ene kant heeft hij dit, maar aan de andere kant niet (zie foto's).
Hij is erg actief, eet goed en wordt niet aangevallen (toch niet voor zover ik al gezien heb).

168824jennk_0_82_wp_20140605_001.jpg

183578jennk_0_82_wp_20140605_002.jpg

723256jennk_0_82_wp_20140605_003.jpg

Iemand een idee of dit aangeboren is of of dit een of andere ziekte is? Voor zover ik zie, heeft nog geen enkele vis er last van.

Zo te zien is het kieuwdeksel eraf.
Ik weet niet hoe dat bij maanvissen zit, maar ik heb het al vaker gezien bij sluierstaarten, en die konden er gewoon mee leven, is niks aan te doen.
Zolang ze vrolijk rond zwemt, goed eet, en geen verschijnselen vertoont niks aan doen, want je kan er niks aan doen. 😉

Kieuwdeksel is iets waar Jos Hut (de bekende maanvissenkweker) van vermeldt daar goed op te letten bij aankoop. Ik meen inderdaad dat er op zich aardig mee te leven valt, maar dat het wel zou/kan wijzen op kweek van mindere kwaliteit.

Ik vraag me wel af: hoe lang heb je deze maanvis en valt dit nu pas op?

~ Ivo

Wel, ik heb hem ondertussen een half jaar denk ik. Hij is flink gegroeid de laatste tijd, miss daarom dat het nu pas begint op te vallen?

Ook bij jonge maanvissen is een onvolledig kieuwdeksel goed te zien/iets dat normaliter opvalt.

~ Ivo

Ook is aan de andere kant iets of wat rode verkleuring te zien. Het kan inderdaad een vorm van vergroeien zijn of slechte kweek. Ik heb voordat ik mijn maanvissen kocht eerst heel veel artikelen gelezen waar op te letten en daar kwam dit kwaaltje ook vaak in terug.
De vissen kunnen er mee leven maar zijn natuurlijk wel kwetsbaarder. Hij/zij hoeft maar ruzie te krijgen en de andere maanvis haalt uit naar de blootliggende kieuwbogen en je kunt de poppen aan het dansen hebben.
Alleen maar een goed teken dat de vis flink aan het groeien is zo hoort het namelijk ook 🙂

Heb je misschien ook wat meer info over het aquarium (LxBxH) en de medebewoners?
Ik zie namelijk neontetra's en volgens mij worden die toch liever iets koeler gehouden dan maanvissen 🙂
Ook zie ik volgens mij keizertetra's op de 2de foto 🙂

Hoi Khoppie

Dat is inderdaad nog een overblijfsel van een onbekwame verkoper in de aquariumwinkel.
Ik heb hem toen meerdere keren gevraagd of de combinatie vissen wel goed was om samen te houden, maar volgens hem was dat allemaal geen probleem.
Mijn bakje is 60L. Idd te weinig om een maanvis in te houden. Gelukkig is het maar ��n exemplaar...

Toch zou ik proberen een beter thuis voor de maanvis te vinden. Het zijn scholenvissen die zich alleen niet prettig voelen + dat hij ontzettend gaat vergroeien in zo'n klein bakje.

Tja Jones, dat ben ik met je eens..maar wie wil zo'n " beschadigd" exemplaar in zijn bestand opnemen?

Vind trouwens voor de twee tetrasoorten 60 liter ook weinig. Ze zwemmen graag!

Nogmaals, de keuze van de vis was inderdaad een fout. Ik had geen informatie opgezocht op voorhand en vertrouwde op de verkoper. Dat is dan ook de reden dat ik mijn botia's onlangs heb weggegeven aan iemand met een groter aquarium.

De maanvis doet het goed, is actief en verstopt zich niet. Ik ben blij dat het waarschijnlijk geen ziekte is, maar een aangeboren afwijking.
Voorlopig mag hij dus blijven zitten, tenzij ik merk dat het niet goed met hem gaat en dan ga ik op zoek naar een ander plekje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan