Wat is er nieuw

Sascha's speciekuip vijvertje (SaschaR)

• Onderwerp starter Onderwerp starter SaschaR
  • Startdatum Startdatum
S

SaschaR

Guest
Op het balkon heb ik een speciekuip van 90 liter neergezet als mini-vijvertje. Er zitten alleen nog planten in en wat garnalen. Volgend voorjaar komen er visjes in, waarschijnlijk Chinese danio's. Daar was ik dit jaar helaas te laat mee.

264481_0_82_img_3527.jpg

654321_0_82_img_3529.jpg

De hond vindt het een mooie grote drinkbak
483369_0_82_img_3526.jpg

Leuk idee... Veel te leuk idee hihi...
Heb gelijk zin om mijn 70 liter curverbox buiten op te zetten.
Zit er een filter in? Andere techniek?
Zou dit ook alleen met een bruissteentje kunnen werken?
Welke garnalen heb je erin?
Die kunnen er in de winter toch niet in blijven?

Er zit helemaal niets aan techniek in. Ik doe gewoon elke week even wat water verwisselen. Er zitten vuurgarnaaltjes in, wat ik gelezen heb kunnen die de winter prima doorkomen zolang niet het hele bakje tot op de bodem dicht vriest. En omdat de bak vlak tegen het huis staat, denk ik dat er hooguit een laagje ijs op zal komen. We zullen het zien!

Nou ik ga dit topic volgen hoor...
Als het succesvol is, dan zet ik er wellicht eentje in het voorjaar op.
Echt een super leuk idee!

Ja ik had een cadeaubon van een tuincentrum gekregen om m'n balkonnetje leuk te maken. Ik liep daar rond te bedenken wat leuk zou zijn en toen zag ik die speciebakken staan. Hopelijk blijft het goed gaan, ik houd je op de hoogte!

En die Chinese danio's? komen die de winter door?
Hier wellicht ook een idee....

Als het niet een hele strenge winter is zou het ook moeten kunnen..

Heb hem aan mijn favorieten toegevoegd...

Vijvertje gaat erg goed! Bijna het hele oppervlak al vol met drijfplantjes. Er zitten drie verdwaalde garnalen in die ik uit de vision 450 heb gevist toen deze leeg ging. Ze hebben ongeveer twee weken in een heeel klein laagje water geleefd dat er nog instond. Toen ik de bodem eruit ging halen, zag ik ineens wat bewegen. Deze garnalen heb ik in het vijvertje gezet. Verder nog geen bewoners, behalve wat slakjes natuurlijk. Er zit iets alg in, maar dat is te verwaarlozen eigenlijk.

Leuk vijvertje 🙂
Beetje alg is niet erg, maar bij teveel licht of te weinig planten kan er ineens een explosie ontstaan. Dat heb ik meestal hier in het voorjaar, en dat verdwijnt wel als de planten aan slaan.
Het is jammer dat het nu wat kouder begint te worden en langzaam de plantjes gaan verpieteren, maar dat zou op je balkon best wel eens mee kunnen vallen.

Wat leuk zeg, eigenlijk een super simpele huis, tuin en keuken oplossing om een vijvertje op te zetten. Denk dat je velen op een idee brengt hiermee!

Leuk hoor.

Gaat de temperatuur niet teveel schommelen als je de zijkanten niet isoleert?
Wat zijn de afmetingen van het bakje eigenlijk?

Dargine zei:
Gaat de temperatuur niet teveel schommelen als je de zijkanten niet isoleert?
Wanneer zou het teveel schommeling worden? Is dat nog afhankelijk van de soort die gehouden gaat worden? Wel een goede tip om erop te letten 🙂

En aangezien de planning van Sascha is er in het voorjaar wat in te gaan houden tijd genoeg in ieder geval om goed te monitoren wat de temperatuur in de bak doet bij welke buitentemperaturen
Misschien verstandig Sascha dat alvast eens te gaan bijhouden in excel bestandtje o.i.d.?

Zal ik eens kijken in het boek van Kasselman welke plantjes zij als winterhard aanmerkt? 🙂

~ Ivo

Dat wil ik ook! Dit ga ik volgen.

Mvg Jorrit

Goed idee inderdaad, kan ik best af en toe eens meten de temperatuur. Graag, Ivo! Wel zo leuk als er in de winter ook een aantal plantjes overleeft 🙂
Ik zal de bak morgen opmeten, weet de afmetingen zo niet uit mijn hoofd, alleen dat het bruto 90 liter is.

Kijk eens:

"voorw. winterhard" (erachter waar die "voorw." voor staat ben ik nog niet)
Acorus gramineus
Aegagropila linaei
Bacopa australis
Cabomba aquatica
Cabomba caroliniana
Didiplis diandra
Echinodorus uruguayensis
Egeria densa
Glossostigma spilanthoides
Hedyotis salzmanni
Juncus repens
Lilaeopsis brasiliensis
Lindernia parviflora
Lobelia cardinalis
Myriophyllum pinnatum
Myriophyllum simulans
Potamogeton gayi
Rorippa aquatica

"winterhard"
Cardamine lyrata
Crassula helmsii
Eleocharis acicularis
Elodea canadensis
Hottonia palustris
Hydrocotyle verticalata
Hydrocotyle vulgaris
Lagarosiphon major
Limnobium sppongia
Ludwigia palustris
Lysimachia nummularia
Myriophyllum aquaticum
Nuphar japonica
Physostegia purpurea
Riccia fluitans
Sagittaria platyphylla
Sagittaria subulata
Samolus valerani
Saururus cernuus
Spirodela polyrhiza
Stratiotes aloides
Utricularia gibba

Minstens de helft ken ik niet eens :stars:

Ik ook niet haha 😀 Bedankt!

Even een reactie om dit ook makkelijk te kunnen blijven volgen. 🙂 Ziet er leuk uit!

Klein updateje: vijvertje is prima de winter doorgekomen. Er zitten wat plukken alg in, maar vrij weinig. Als het warmer wordt, komen er chinese danio's in! Heb wel besloten om ze dan in het najaar naar binnen te halen om te overwinteren. Even kijken hoe het gaat zonder techniek anders kan er altijd nog een luchtpompje met bruissteen in.

haha leuk!

Hoe is het met de rest van al je bakken ?

Nou, op het moment staat alleen de 80cm nog. Net een paar dagen terug de 2m leeggehaald. We gaan in september trouwen en kunnen het geld daarom goed gebruiken nu! Er komt vast nog wel weer eens een mooie grote bak hoor! Maar moeten nu even keuzes maken. De bak is ook al verkocht, wordt binnenkort opgehaald.

kiezen tussen 2 liefdes? Altijd lastig...... 😉

Maar van harte !!!!!!!

Haha ja he 😉 Dankje!!

Congrats! Trouwen geeft je de dag van je leven. :thumbs:

Ben benieuwd hoe die speciekuip gaat worden uiteindelijk, wat er allemaal in komt.

Bedankt nog!
Gisteren hebben we 15 Chinese danio's in de bak gedaan! Het water was 18 graden. Tot mijn verbazing zitten er best een aantal garnalen in ook nog. Dat had ik echt niet verwacht omdat het nog zo koud is geweest. Maar ik heb zelfs een aantal garnalen vol eitjes gezien. Vandaag komt er een stromingspompje in omdat ik had gelezen dat de visjes wel van wat stroming houden. Ook wel goed voor wat zuurstof, helemaal nu het zo warm wordt. ☀️

wat leuk dat de garnalen het overleefd hebben!
ja beetje extra zuurstof kan geen kwaad met de aankomende hittegolf

E�n danio heeft de hitte niet overleefd, de rest doet het heel goed 🙂 Echt leuk dat er nu eindelijk visjes inzitten. Het stromingspompje vinden ze fantastisch volgens mij, gaan er lekker voorhangen en in de stroming 'spelen'. In de ochtend, als de zon op ons balkon staat, heb ik op warme dagen een theedoek over het aquarium gespannen zodat het bakkie niet in de volle zon staat.

Filmen met zoveel weerspiegeling is niet heel handig, maar voor het idee:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=hkwGwnFp5MU&feature=youtu.be[/video]

leuk filmpje, die zien er vrolijk uit 🙂
mooi dat alles goed gaat!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan