Wat is er nieuw

Site van een Zwaarddrager kweker uit Miami

Botia

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2005
Leeftijd
125
Gisteren kwam ik een leuke site tegen van een Zwaarddrager kweker uit Miami. Ik ben erg onder de indruk van zijn dieren. En vandaar dat ik deze site hier onder de aandacht wil brengen.

http://miamiswordtails.weebly.com/

Wat een pracht vissen....

Oh god nee, doen ze dat ook bij zwaarddragers? Kunnen die vissen wel goed zwemmen met zo'n gigantische rugvin?

Als dat zo is is het sneu, maar blijft dat het echt mooie vissen zijn.

De highfin sunsets zijn geweldig om te zien!

Jones zei:
Oh god nee, doen ze dat ook bij zwaarddragers? Kunnen die vissen wel goed zwemmen met zo'n gigantische rugvin?
Dat doen ze al vanaf de vroege jaren 60. Ik heb ze ook jaren gehad en ze kunnen er perfect mee zwemmen. Veel beter dan Guppen met hun dunne lijfjes en super grote en zware staarten. Zoals je ziet heeft hij ook zwaargebouwde dieren die zo'n zware vin kunnen dragen.

Ik vind die albino choclats echt geweldig!

Prachtig, al ben ik niet zo'n fan van die hoogvinnen. Maar ze zien er inderdaad wel robuust en gezond uit.

Grappig is wel dat je zwaarddragers in Miami gewoon in de buitenlucht kan kweken, het hele jaar door waarschijnlijk. Dat gaat hier echt niet lukken.. 🙂

Bah zeg wat lelijk... wil je een hoogvin hou het dan bij de Velifera... En tja die kauwgomballen kleurtjes kan ik ook weinig positiefs over zeggen.

Nee doe mij maar de natuurlijke versies... keuze zat in kleurtjes bij de wildvormen.

Dat is helemaal niet zo vreemd , dat ze in Miami buiten gehouden en gekweekt worden.
Ze komen daar uit die omgeving. Je kan ze hier in de zomermaanden ook gemakkelijk buiten houden..

Maar waar houdt dit op; nog grotere rugvinnen, zodat ze straks alleen nog onderste boven kunnen zwemmen. Of een balloon versie, neem dan een Platy.
Laat de prachtige Zwaarddrager gewoon een Zwaarddrager zijn, en geen andere vis van maken.. 😉

Sinds de jaren 60 kweken ze, ze al met een enorme rugvinnen, de rugvinnen worden trouwens eerder kleiner dan groter gekweekt de laatste jaren.

Balloon Zwaarddragers zijn er ook al enkele jaren.

10641.jpg

10071.jpg

Ok� die zijn er dus al, dat wist ik weer niet.
Heb al Balloon-Diamantgoerami en Balloon Regenboogvissen gezien, dat is te erg misvormd.
Sorry Botia, ik vind de oorspronkelijke vorm toch het mooist, of die Lierstaart kan ook nog wel.. 😛

Als je een vis zielig moet vinden dan is het juist de lierstaart. De mannelijke dieren hebben zo'n lang gonopodium dat de mannen deze niet meer kunnen gebruiken. Ze kunnen hem niet meer naar voren klappen en het uiteinde is vaak kurker trekkervormig. Om deze vorm te kweken moet je een gewoon vinnige man katen paren mete en lierstaart vrouw en dan is 50% lierstaart.

Ook breekt het gonopodium van mannelijke lierstaarten gemakkelijk af bij het vangen met een netje.

y7MOGT7ToctNxA4iVqNQOysGiGtt2fXD.jpeg

Dat wist ik wel en is inderdaad wel triest voor ze.
Nou, ik kan me nog herinneren dat ik vroeger jarenlang een zwart/groen("hamburger") Lierstaart vrouw heb gehad. Ze was ook erg groot geworden, zo'n 20 cm lang (TL). En vele jongen gekregen.
Heb vroeger ook lang Zwaarddragers gehouden..

Lierstaarten vind ik zelf ook erg mooi en vooral de vrouwen worden onwijs mooi en groot. Ze zijn dan ware sieraden voor het aquarium. Alleen dat probleem wat de mannen hebben vind ik minder.

Wat me de laatste maanden erg opvalt in de handel is dat alle Zwaarddragers die verkocht worden zo iel zijn. Ik hoop dat, dat weer gaat veranderen.

Botia zei:
Wat me de laatste maanden erg opvalt in de handel is dat alle Zwaarddragers die verkocht worden zo iel zijn. Ik hoop dat, dat weer gaat veranderen.

Dat valt me ook op, Bart. Ik zie heel veel iele, magere en twijfelachtige zwaarddragers in de handel. Dan zie je ze al 'knijpen' met de vinnen of 'schuren' en dan weet je dat het niet goed is.. Ik ben op zoek naar goede zwaarddragers, en dan vooral naar de koi/showa of hoe je ze ook wilt noemen kweekvormen. Wie weet er een adresje?

Jacobus zei:
Botia zei:

Dat valt me ook op, Bart. Ik zie heel veel iele, magere en twijfelachtige zwaarddragers in de handel. Dan zie je ze al 'knijpen' met de vinnen of 'schuren' en dan weet je dat het niet goed is.. Ik ben op zoek naar goede zwaarddragers, en dan vooral naar de koi/showa of hoe je ze ook wilt noemen kweekvormen. Wie weet er een adresje?
Ik heb nu jonge dieren van een amateur kweker. Mooie volle dieren die veel belovend zijn. Alleen niet in de door jou gezochte kleuren.

Al die vari�teiten kunnen toch niet op tegen de natuurlijke schoonheid van een wilde zwaarddrager (Xiphophorus nezahualcoyotl) 😉

1462977_403273503108393_45797039_n.jpg

Die wildzang is erg mooi! De rest vind ik minder mooi, maar ieder zijn smaak!

Malloot zei:
Al die vari�teiten kunnen toch niet op tegen de natuurlijke schoonheid van een wilde zwaarddrager (Xiphophorus nezahualcoyotl) 😉

Helemaal mee eens 🙂 Heb deze trouwens nog niet eerder gezien in het echt... mooi soortje 😉

meksjoef zei:
Malloot zei:

Helemaal mee eens 🙂 Heb deze trouwens nog niet eerder gezien in het echt... mooi soortje 😉
Deze zijn ook alleen via liefhebbers te vinden.

Toch ga ik liever voor die choco kweekvariant van deze kweker. Ik zou er best een 8 tal van willen hebben om ermee verder te kweken.

Zo'n wildvorm is leuk maar kweekvarianten zijn leuk om te "perfectioneren" dat is ook de lol van kwekers van dergelijke varianten.

Botia zei:

Ik heb toch een andere definitie van 'rare'. Ik zie, op een paar Skiffia's na, geen zeldzame vissen. Missen zeldzame varianten, maar geen zeldzame vissen.

Verder vind ik het niet handig Goodeidae te gaan hybridiseren. Het kan goed zijn dat de hobbykwekers de enige bron zijn van die diertjes en dan is het wel belangrijk zuivere stammen te houden.

Dat hij Goodeidae hyvriden heeft had ik nog niet eens gezien. Het gaat mij om de Zwaarddragers en Platy's.

Hier een link naar de site van een Duitse Zwaarddrager kweker. http://www.platys.net/

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan