Wat is er nieuw

sluierstaart : set up?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zombie
  • Startdatum Startdatum
Z

Zombie

Guest
Ik heb dus al 4 jaar een sluierstaart in een kleine kom, maar sinds een maand of 6 - 7 laat ie zich soms drijven als een dode vis, ik had hier gevraagd hoe dit kwam en nu weet ik dus dat hij een groter aquarium nodig heeft, na lang argumenteren mag ik nu een gepast aquarium in huis halen 😛 - tot dan ververs ik de helft van zijn water dagelijks.

maar ik heb dus niks van ervaring met sluierstaarten, en nu is mijn vraag : wat moet ik allemaal weten/hebben voor het opzetten van een gepast aquarium ?

1) Ik zou er een van zo'n 70-80 cm lang nemen, maar wat komt er nog allemaal bij ? Zoiezo heb ik een filter nodig, enkele plantjes, ... ? ++Hoe vaak moet een aquarium gepoetst worden met een filter ??

2) Best ook een nieuw visje om m gezelschap te houden? wat voor soort neem ik best ? Moet dat per s� een sluierstaart of goudvis zijn ? of zijn er ook andere -mss wat kleinere?- vissen die kunnen ?

3) -want m'n zus vindt dit zo mooi- mogen knikkers op de bodem van zo'n aquarium ? En een drijvend badeendje , want heb ooit es gehoord dat dit niet goed is ?

Zo,dat is mooi.

Als het 80 cm wordt ,zou ik het eerst aankijken,voor je er een tweede bij doet.(50l/vis.)
Dus kom je weer tekort.
Maar, wordt nou niet gelijk over entoesiast,met knikkers op de bodem.(zijn geen zalmpjes,he)
Daar help je de vis niet mee.
Kijk hier bij de goudvis topics, zand op de bodem,plantjes erin.

En een badeendje,hoort in bad.(moet niet gekker worden,straks een kreukelding.)

Ja, ik weet het 😛 maar krijg het aquarium nu alleen omdat we alle 2 onze verjaardags en 1 feestdag naar keuze opofferden 😛 dus wil ze het mooi maken, maar knikkers kunnen dus ook geen kwaad?

maar voor de rest ; filter en plantjes ? hoevaak moet het ververst ?
en daarmee dat ik het vroeg, is er een kleiner visje dat er bij zou kunnen ? Dacht ook dat een extra sluiervis niet ging lukken, maar alleen is ook maar alleen ?

Bertus zei:
Zo,dat is mooi.

Als het 80 cm wordt ,zou ik het eerst aankijken,voor je er een tweede bij doet.(50l/vis.)
Dus kom je weer tekort.
Maar, wordt nou niet gelijk over entoesiast,met knikkers op de bodem.(zijn geen zalmpjes,he)
Daar help je de vis niet mee.
Kijk hier bij de goudvis topics, zand op de bodem,plantjes erin.

En een badeendje,hoort in bad.(moet niet gekker worden,straks een kreukelding.)

een tweede zou op termijn wel kunnen.. 80 cm = vaak ca 120 litertjes.

KNIKKERS horen er nit in.
Daar zakt het vuil tussen.
Zuig je dat elke keer weg,krijg je ook geen bacterie in de bodem.
Als het filter het een keer begeeft, zeg dan maar dag met je handje.

Verversen doe je 1 x in de week,gelijk met poep opruiming.= 1/3 water.

Kijk en s op het goudvis gedeelte.

Ik zou geen knikkers op de bodem doen. Daar zakt al het vuil tussen en er ontwikkelen geen nuttige bacteri�n op. Filterzand vind ik het beste voor sluiers. Een dun laagje zodat er zoveel mogelijk liters voor de vissen overblijven.

Probeer of je een Rio 125 of vergelijkbare bak kan krijgen. Die is net wat hoger en dieper dan de meeste 80 cm. bakken. Beter is nog als je het erdoor krijgt om een meterbak te nemen.

Sluiers hebben soortgenoten nodig. Gewone goudvissen worden veel te groot. Kijk of je een komsluiertje op Marktplaats o.i.d. kan vinden. Doordat ze vergroeid zijn blijven ze kleiner. Dit is verre van positief, maar in jouw situatie de beste optie om je vis een maatje te kunnen geven.

Met 2 vissen zou ik wekelijks 2x 50% verversen. 70% mag ook.

Hij zal vast groeien, maar niet groter dan 10 a 15 cm. Het ligt er helemaal aan hoe lang de vis in zo'n situatie gezeten heeft. Hoe langer (en dus hoe vergroeider), hoe minder groot het visje uiteindelijk wordt.

Wat voorbeeldjes uit mijn ervaring:

- Telescoopoog, ongeveer een jaar in een Aqua 40 (27 liter) met 2 andere sluiers en 3 gewone goudvissen. Toen ze bij mij kwam groeide ze in 8 maanden van 6 naar 18 cm. Momenteel is ze 22 cm.

- Ryukin, 3,5 jaar in een 30l. bakje met 2 andere sluiers. Toen hij bij mij kwam was hij 13 cm (vooral door de hele lange vinnen). Overleed toen hij 17 cm. was en toen groeide hij al niet meer. Zijn 2 maatjes zijn niet groter dan 15 cm.

Verder heb ik er nog een aantal die een paar maanden tot een jaar veel te klein behuisd zaten (<30l.). Sommigen groeien gestaag en kunnen de 20 cm. halen of daaroverheen. Bij anderen zie ik dat niet gebeuren. Dit heeft ook te maken met hoeveel waterverversingen en hoeveel voer ze destijds gekregen hebben. Er zijn heel veel factoren.

Dan heb ik het flink verprutst denk ik ... 4 jaar in een vierkant van 5 liter..
Spijt me enorm voor kleine zombie.. een fout die ik nooit meer zal maken.

Hoe dan ook, dat nieuwe aquarium zal em goed doen, ik zie dan wel hoe groot hij wordt,

heel erg bedankt voor de hulp !

Je pakt het in ieder geval sportief op 🙂 :thumbs:

In tegenstelling tot anderen :stom:

Nou inderdaad, mijn complimenten hoor. Je bent nu in ieder geval goed bezig en hopelijk kan je het beestje nog een paar mooie jaren geven. Hij gaat echt nog wel groeien. Let maar op. 😉

Ik weet niet waar je woont, maar misschien heb ik nog een leuk visje voor je. Al m'n opgevangen goudvissen moeten namelijk herplaatst worden en ik heb nog een 10-tal sluiers waarvan er enkele geschikt zouden zijn voor jou.

Voor een 80cm met nog wat meer inhoud dan een Rio 125: Trofis Colisa 800, 5cm dieper en 10cm hoger. Als ik in mijn snelheid goed heb gerekend zo'n 50 liter extra.

~ Ivo

Ik woon in Belgi�, Oost-Vlaanderen 🙂 maar is alleszinds enorm vriendelijk 🙂

hey ! wou nog even laten weten hoe het is afgelopen met mijn sluierstaart !

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 32495fbecd

Dit is zombie vandaag ! Heeft helemaal geen last meer van drijven !
En ziet er veel gelukkiger uit ook...
Volgens de mevrouw in de winkel is het aquarium goed voor 7 sluiers.. wel , nooit meer.
Liever 1 vis met genoeg ruimte !

Allemaal, enorm bedankt voor de hulp !
De aankoop was het helemaal waard, geweldig gewoon om mijn Zombie zo rond te zien zwemmen !

Dat is heel goed nieuws! Ik zou wel op zoek gaan naar een vriendje voor Zombie.

Leuk om te lezen dat het zo goed is gekomen. Het ziet er ook mooi uit, gelukkig heb je geen knikkers genomen.
Veel plezier nog met Zombie!

heb er ondertussen een kleintje bijgedaan 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan