Wat is er nieuw

sluierstaart - zwemblaas probbleem, help me alsjeblieft !!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zombie
  • Startdatum Startdatum
Z

Zombie

Guest
Hallo, ik heb dus sinds 4 jaar een sluiervis..
gekregen als cadeautje, had er nooit aan begonnen als ik had gelezen hoe de gezondheid van zo'n beestje is.. maar nu heb ik er dus een, en moet ik er voor zorgen.

ik heb enorm veel opzoekwerk gedaan naar zwemblaas problemen bij sluierstaarten, en al veel oplossingen gezien.. maar bij die zieke vissen gaat het meestal over een visje die Pas ziek is en vaak sterven ze ook heel snel..

mijn visje is dus al meer dan een halfjaar ziek !!
ik dacht dat ie gewoon oud was en daarom zou sterven, dus dacht ik hem rustig te laten "aftakelen", maar nu blijkt dat m'n maatje makkelijk 30 wordt ..

wat het probleem dus is ; hij is een bodemplakker en hangt vaak ondersteboven te drijven, zit in een veel te kleine kom weet ik nu (een vierkant ding, met zo'n 6 liter water - 1 voor elke cm had ik me laten vertellen?) en alleen.

had me laten vertellen dat zuurstof het probleem was, dus heeft hij nu een plantje en loste ik 1/4 "clear water" tabletje op en het leek al veel beter te gaan ! hij zwom meer, speelde en at van z'n plantje. Hij heeft nu ook geen vlokken meer maar zinkend voer.

Maar hij laat zich wel nog af en toe op de bodem hangen, heeft nog steeds een heel opgeblazen buik en als ie zich zo laat hangen lijken z'n kiewen overuren te draaien..

ik ververs z'n kom
ik weet nu dat het slecht is om hem in zo'n klein kommetje en alleen te houden ! het spijt me, als hij nog te redden valt , haal ik met veel plezier een klein aquarium dubbel zo groot en een vriendje ! maar ik ben dus 17, heb beperkt geld (een operatie of dierenarts kan er echt niet af...) en absoluut geen plaats voor een �cht groot aquarium, over een paar jaar geef ik hem met veel plezier een enorme plek, maar help me nu alsjebblieft ik vind het zo zielig voor het kleine kereltje

Als je echt begaan bent met het diertje zoek je een beter thuis voor 'm (als er �berhaupt nog wat te redden valt). Een dubbel zo groot aquarium is alsnog veel te klein en als je er nog een vis bij zet doe je die vis dus hetzelfde aan.

De vis heeft zo te lezen een zwemblaasprobleem door interne vergroeiingen. Die vergroeiingen ontstaan door ruimtegebrek. De vis groeit letterlijk kapot van binnen. Alsof je een kleuter dezelfde schoenen laat dragen tot hij volwassen is, wat gebeurt er dan met die voetjes? Die kunnen geen kant op en groeien krom. De gedane schade is onomkeerbaar.

Simpel zat,dan doe je hem weg.
Over een paar jaar?????
EEn sluierstaart hoort zo al een 80-100 cm te hebben.

Wat hij nu doet is constant in zijn eigen vuil zwemmen.
En telkens schoon water helpt niet voor een dag.
Niet een zuurstofprobleem met 1 plantje en een tabletje.

Maar hij laat zich wel nog af en toe op de bodem hangen, heeft nog steeds een heel opgeblazen buik en als ie zich zo laat hangen lijken z'n kiewen overuren te draaien..
Vind je dit gek?????

Ik zou ook echt heel snel een ander thuis voor hem gaan zoeken.
Je moet in ieder geval niet lang wachten om hem weg te doen. Ik begrijp dat je wel het beste voor hebt met je maatje. Dat is in ieder geval al prijzenswaardig.
Deze vis moet je niet langer in zo n klein bakje laten zitten en een voor hem gepastte bak kun je niet kwijt en niet betalen zeg je. Dus wees verstandig en help hem aan een goed nieuw thuis.
Succes.

ja hallo, waar moet ik er mee naartoe dan ? Hij is een best gelukkig beestje, zwemt gewoon, &z'n water is proper !
af en toe laat hij zich echter drijven of hangen, en heeft een gezwel.

Kijk, ik weet helemaal niks van vissen, zoals het merendeel van de mensen die er een in huis halen.
Ik probeer m'n best , en wil hem gewoon van dit gezwel af helpen als dit kan.

Ik zorg voor de plek die ik kan zodat hij meer beweging krijgt, een filtertje of wat dan ook ik nodig heb als je me kan vertelllen wat te doen.

Heeft geen zin om boos te worden, ik wist niet waar ik mee bezig was en zoek iemand die hier wel vanaf weet. Geef me een realiseerbare oplossing en ik doe het meteen.

Je hebt een grotere bak nodig, minimaal 10 keer zo groot.

Een goeie filter.

En om de paar dagen flink veel water verversen.

Dat kan je niet, dus is er maar 1 oplossing, weg doen.

Zoek een groter thuis voor em, als dat al niet te laat is.

Plaats em hier bij aangeboden en misschien heeft iemand er plaats voor.

Anders zelf eens rondkijken.

Misschien eens een foto, durf het bijna niet te vragen, maar dan
kunnen ze zien wat er aan is. Want het lijkt me dat ie vreselijk, en dat
is dan nog zwak uitgedrukt, vergroeid is.

Ja hallo! Jij komt hier voor advies, ga ons dan niet terechtwijzen. Als je het zelf zo goed weet heb je geen hulp nodig.

Misschien kan je een oproepje op dit forum bij aangeboden plaatsen of op een site als Marktplaats. Het is niet makkelijk om een nieuw thuis te vinden voor zo'n beestje, maar dat het niet makkelijk is wil niet zeggen dat het dan niet de moeite waard is om het te proberen.

Een filtertje gaat de vis niet helpen. Hij heeft ruimte nodig. Zoals ik het lees is dit echt geen gelukkig beestje. Dat kan ook niet, want goudvissen zijn groepsdieren. Alleen kwijnen ze weg, zeker als ze zo weinig ruimte krijgen dat ze kapot groeien en niet meer normaal kunnen zwemmen. Je kan jezelf van alles wijsmaken maar lees je berichten eens door. Dat klinkt toch niet als een gelukkig beestje?

Kijk of je een speciekuip of grote curverbox kan regelen waar de vis in kan tot je een beter thuis gevonden hebt. Dagelijks water verversen en zorg voor waterbeweging in de vorm van een luchtpompje of filter.

Heb je een foto van de vis?

Ik post zo snel mogelijk een foto. Zal mijn dierenarts vragen of ik flyertjes mag leggen.
Maar ik dan voor nu echt niks meer doen ? Kan hij misschien sneller een thuis vinden als ik nu al erwtjes ofzo geef ?

Hij is er echt niet Zo erg aan toe mensen ! hij is helemaal niet "vergroeid", en een "gezwel" is ook niet de juiste naam - val me hier nu niet op aan wil je, ik zoek een nieuw thuis voor hem - , maar hij heeft gwn van boven af gezien een opgezwollen buikje, als je hem zijlings bekijkt zie je er zelfs niks van. Het grootste deel van de dag zwemt hij ook gewoon sinds het pilletje en hij speelt vrolijk met z'n plantje? Ik was alleen ongerust omdat hij zich vroeger nauwelijks bewoog en het nog steeds niet helemaal verholpen was.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 2fe803c6cb

dit is ie nog met een plastiek dingetje, de kom is veel te klein ik weet het. Maar eventjes alleen op het visje gefocust?
Van bovenaf zie je dat hij opgeblazen is, maar zo'n monsterachtige vergroeiingen heeft ie dus niet.

Als ie al een half jaar zo zit kan het niet anders dan dat ie vergroeid is.

Ze groeien wat, 2 cm per maand?

Waarom is de bak ook niet helemaal vol?

Hier kan je zien hoe ze normaal na een half jaar en een jaar uitzien.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=804466

Vergelijk dat dan eens met die van jou.

De geposte foto is geen recente neem ik aan. Aangezien je in dezelfde post zegt
ik post zo snel mogelijk en je een link plaatst?

Zoals jones zegt misschien kijken voor een speciekuip. Dan heeft ie iig al plaats.

Misschien is zelfs het bad een optie. Das geen grapje. Ik heb
zo zelf een aantal maanden mijn goudvissen gehad voor ik ze
een ander thuis kon geven.

Een sluier van die leeftijd hoort 25-30 cm. te zijn, dat is hij niet dus hij is zeker vergroeid.

Sluierstaarten horen een dikke buik te hebben, dat is hun bouw. Het visje op de foto is juist heel mager. Hoeveel en wat voer je 'm?

Voor nu zou ik dagelijks zo'n 70% water verversen en zorgen voor voer van degelijke kwaliteit waar je meerdere keren per dag een paar korrels van geeft.

Vergelijk jouw vis met bijvoorbeeld deze vissen van Rinske:
de_blubs.jpg

Zo horen ze eruit te zien, dus jouw vis is er wel degelijk slecht aan toe.

Die foto is een week oud. Ik zei "ik post zo een link", omdat ik nu niet thuis ben, maar had deze foto nog op m'n gsm.
De bak is niet volledig vol omdat m'n zus' vis uit de kom gesprongen was toen we niet thuis was

is er nu iets wat ik kan doen tegen het drijven / hangen ?

o echt? 😱 shit, ik dacht net dat hij zo moest zijn,
ik geef hem nu korrels maar waarschijnlijk dus te weinig, - het spijt me, ik wist niet eens dat er zo'n verschil was tussen sluierstaarten en gewone goudvissen.. heb nog niet eens zo gek lang geleden ontdekt dat hij geen goudvis is.

zal hem alleszinds voor nu dus meer eten geven...dacht echt dat dat ze net niet te dik mochten zijn ...

Dat is het probleem, als je niets over een diersoort weet dan weet je ook niet hoe je deze goed moet verzorgen. Zo zien we hier tientallen gevallen per jaar. Daarom hameren we erop dat mensen zich inlezen voor ze een vis aanschaffen. Zodat je precies weet wat zo'n vis nodig heeft en 'm goed kan verzorgen. Helaas zijn goudvissen de grootste slachtoffers. Jaarlijks worden er in Nederland 10-15 miljoen verkocht. Het grootste gedeelte overlijdt binnen een paar weken, anderen worden een jaar oud en de grote ongelukkigen creperen jarenlang in een klein bakje of kommetje. Mensen schrikken echt als je ze een volgroeide goudvis laat zien, anderen nemen het totaal niet serieus. Jij gelukkig wel.

Zombie zei:
is er nu iets wat ik kan doen tegen het drijven / hangen ?
Meer ruimte geven, meer water verversen, goed voer geven en kijken hoe het dan gaat. Eventueel zou je daarna ontvelde erwtjes kunnen proberen, helpt dat niet dan kan je een anti-bioticakuur geven, als ook dat niet werkt (wat ik verwacht) het visje uit zijn lijden verlossen.

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 74123fb419

dit was het beestje toen ik hem toekreeg van een vriend die hem beu was, dacht toen dat hij een gewone dikke goudvis was, maar na even bij mij kreeg hij opeens een staart en het leek beter te gaan, het was echt m'n bedoeling nooit om hem iets mis te doen..

Je gaat er dus van uit dat je zo met het blote oog kunt zien of er wel/niet een interne vergroeiing is?

Veel mensen nemen zomaar een visje en zien dan later wel. Mijn schoonzus heeft een 25 liter bakje staan met 2 goudvissen van 15cm - ze kunnen amper draaien. Volgens haar zijn ze gelukkig want ze dobberen rond en leven nog... Volgens mij heeft Jones al veel van zulke gevallen gered door ze opvang te bieden in adequate bakken - maar er zijn niet veel mensen die zoiets doen. Niet geheel onlogisch dat men hier dan fel op reageert, toch?

Het lijkt er echter wel op dat er in de praktijk een enorm verschil zit tussen de mensen op het forum (een visje van 2cm moet met minimaal 10 stuks in een 60cm groot aquarium zitten met voldoende filtering en planten en denk ook zeker aan de juiste waterhardheid) en de gemiddelde (goud)vis bezitter (als het blijft leven - is het vast gelukkig. Gaat het dood, dan was het vast een zwak visje. En zolang er water in past, kan er een vis in!).

ik weet het, ik begrijp de reacties wel, tuurlijk.
maar ik wist helemaal niks van vissen af, een vriend bracht me
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 74123fb419

dit exemplaar omdat ie hem helemaal beu was, en omdat ik vaak zieke vogels en andere beesten in huis neem.
ik wist helemaal niks met het beestje aan te vangen, maar kreeg van dat ^ , dit
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 2fe803c6cb

en dacht dat ik het redelijk goed deed.
ik maakte me alleen zorgen omdat hij af en toe drijft/hangt,
tuurlijk weet ik niet of hij wel of niet een interne vergroeiing heeft, dat zeg ik toch ook helemaal niet.

ik ben alleen helemaal op vreemd terein en weet niet wat te doen, ik vraag hulp, dat is het.
ik snap wel dat veel mensen hier boos zijn, maar ik wist helemaal niet wat ik aan het doen was ! ik wou het beestje alleen helpen, maar blijkbaar deed ik geen goed. sorry daarvoor

Zombie zei:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/t34.0-12/10178211_561574037283301_815094906_n.jpg?oh=9cf944ab6eb6819854aeb215828a7a03&oe=5346A43C&__gda__=1397161546_689b53eac58dea250919d574123fb419

dit was het beestje toen ik hem toekreeg van een vriend die hem beu was, dacht toen dat hij een gewone dikke goudvis was, maar na even bij mij kreeg hij opeens een staart en het leek beter te gaan, het was echt m'n bedoeling nooit om hem iets mis te doen..
Jakkes, het lijkt wel alsof hij klem gezeten heeft of zo. Toch knap dat je 'm daar bovenop hebt gekregen.

Je hebt duidelijk het beste met je visje voor en je hebt een wijze les geleerd. 😉
Ik ga niet zeggen dat de vis het gaat redden, maar hij maakt een kans. Dus laten we er maar het beste van hopen.

Prima dat je met je probleem hier komt.. veruit de meeste mensen doen dat niet.. petje af. De meeste aquariumhouders (ook ik) gingen ooit op dit soort manieren de fout in, schijnt erbij te horen.
Ik kan je niet helpen.. maar wil je wel een hart onder de riem steken.. leer hier van en begin in de toekomst goed voorbereid opnieuw.

kellemes zei:
Prima dat je met je probleem hier komt.. veruit de meeste mensen doen dat niet.. petje af. De meeste aquariumhouders (ook ik) gingen ooit op dit soort manieren de fout in, schijnt erbij te horen.
Ik kan je niet helpen.. maar wil je wel een hart onder de riem steken.. leer hier van en begin in de toekomst goed voorbereid opnieuw.

Juist.
Laten we dan zorgen dat hij het nu goed kan doen.

Haal voor 8-10 euro een metsel kuip,bij een bouwmarkt.
Heeft hij 10 x meer ruimte en 10 meer water.
En een filter erbij.
Moet jij zien,hoe hij/zij opknapt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan