Wat is er nieuw

Sluierstaarten

• Onderwerp starter Onderwerp starter I.C.M.
  • Startdatum Startdatum
I

I.C.M.

Guest
Welke vissen kunnen samen met de sluierstaarten

Wat voor aquarium heb je en hoeveel vissen zitten er al in?

Zoals hierboven al aangegeven: wat is de maat van je bak, en hoe veel sluierstaarten heb je er in?

Sluierstaarten hebben per vis 50 l nodig minimaal. Ideaal is een bak van 120 cm breed, inhoud 240 l. Daarin zou je 4 sluierstaarten kunnen houden, afhankelijk van de soort. Ryukins en oranda's worden doorgaans groter dan fantails, ranchu's zitten er tussenin. Pearlscales zijn wat kleiner, maar hun schubben zijn erg kwetsbaar. Eenmaal beschadigd, groeit er een gewone schub voor in de plaats.

Afhankelijk van de soort sluiers ( liefst vissen die een beetje dezelfde zwemeigenschappen hebben) kun je zand op de bodem of bare bottom. Temperatuur is kamertemperatuur, tussen de 15 en 25 graden.

Ik heb een ancistrus cf. cirrhosus bij mijn sluiers zitten en dat gaat goed. Er zijn meer sluierhouders met ancistrussen, ook kweekvormen van de cf. cirrhosus met lange vinnen. Deze ancistrussen kunnen op dezelfde temperatuur gehouden worden. De andere soorten moeten warmer gehouden worden. Pleco's zijn ongeschikt, want dat zijn opruimers van zieke dieren, en sommige sluiers slapen op de bodem, zodat het soms gebeurt dat een pleco zich er op vastzuigt. Bovendien worden pleco's veel te groot.

Eigenlijk houdt het verder zo'n beetje op. Sluiers zijn vaak lompe zwemmers die alles onderzoeken of het eetbaar is, dus kleinere vissen worden ondergeschoffeld of zelfs opgegeten. Dus ook geen cory's, want die hebben een gifstekel die dan in de keel van een sluier kan blijven steken.

Ik denk dat de ancistrus zo'n beetje de enige vis is die goed samen met sluiers kan. Wat vervuiling betreft telt hij net zo zwaar mee als een sluier. Daarnaast is alleen een appelslak, of misschien een helenaslak( als je last van poelslakken hebt) een mogelijkheid.

Ik wou eigenlijk neon tetra erbij doen.

Neontetras zitten liever warmer dan sluierstaarten een ik gok dat de sluierstaarten ze als een lekker hapje gaan zien

Wat ontzettend jammer. Ik heb nu een heel groot aquarium met 3 vissen en planten maar het oogt nog zo kaal

Dat is een beetje de keus die je hebt gemaakt met sluierstaarten, dat wordt automatisch een 'speciaal aquarium' met eigenlijk alleen sluierstaarten. En het is ook nog best een bewerkelijk aquarium i.v.m. schoonmaken, water verversen en een goed filter aanbieden. Een sluieraquarium is zoals vaak wel gedacht wordt zeker geen simpel beginnersaquarium. Ook het houden van planten i.c.m. sluiers kan een echte uitdaging zijn. Sluiers zijn dan wel weer vissen met een echte persoonlijkheid en waar je dus waarschijnlijk meer me zult hebben dan een neontetra en dat is denk ik ook wat vele sluierstaarthouders doet kiezen voor deze vissen.

Wat ontzettend jammer. Ik heb nu een heel groot aquarium met 3 vissen en planten maar het oogt nog zo kaal
Wat is jouw definitie van groot?

Als ze straks zo groot zijn als een Grapefruit zal je bak best gevuld zijn hoor. Ik heb er nu ook 3 (1 medium en 2 kleinere) op 270L en ze vermaken zich prima samen, maar gaan ook lekker alleen op verkenning.
NIks mis mee en vooral het onderhoud is nog acceptabel. Weinig vis in een grote bak belast je waterwaarden ook minder.

Je moet eerder denken "hoe weinig"kan er in ipv "hoeveel". De rest eromheen aanpassen en later overwegen iets meer erbij te zetten.
Ben er voor mezelf ook wel achter gekomen als je enkele vissen hebben met een WOW factor dat een groot bestand niet relevant is hoor 😉

Ik had eerst in mijn 100 x 60 x 40 cm bak 3 sluiers en een ancistrus, maar daar ben ik toch van teruggekomen vanwege de grotere vatbaarheid van sluiers voor bacteriele infecties en de grote vervuiling door deze vissen. Ik heb 200l bruto, dat is dus 176l netto( decoratie en bodem), 50l per vis dan kom je in totaal op 3 vissen. Dus 2 sluiers en 1 ancistrus zoals bij mij, of 3 sluiers en verder niks, hoogstens een appelslak. Hoe groot is jouw bak?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan