Wat is er nieuw

Spruitjes 60x30 bak (Spruitje)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Spruitje
  • Startdatum Startdatum
S

Spruitje

Guest
Hallo allemaal! Ik lees nu al een tijdje mee en wil hier mijn eigen bak laten zien.
Het is een Juwel Rekord 600, met een Tetra 50W verwarmingselement en het filter is een Superfish Aqua-flow 100.

De bewoners:
- 2 Appelslakken
- 5 Pangio semicincta
- 7 guppenmannen
- X Red rili garnaal

Eerste set-up in maart (en toen nog een ander aquarium):
360.jpg

Huidige set-up:
360.jpg

Pangio semicincta:
360.jpg

360.jpg

Sneaky sneaky!

360.jpg

Deze is altijd zo licht, de anderen zagen er enkel zo uit toen ik ze net had. Appelslak op achtergrond.

Red rili's:
360.jpg

360.jpg

Ik moet nodig selecteren om de Rili's mooi te houden.

360.jpg

Nergens bang voor!

En van de guppen is gewoon geen normale foto te maken 🙂

Mooi bakje en leuke diertjes.
Zou oppassen met die slakkenhuizen want kunnen vissen heel makkelijk in vast komen te zitten zo.

Bedankt beiden!

Ok�, dan zal ik die kantelen. Soms zie ik er wel een Pangio inschieten maar twee seconden later hangt ie dan al met de kop naar buiten te gluren.

Ja pangio's zijn een ander verhaal,zijn super flexibel en behendig maar een doorsnee andere vis doet dat niet na 😉

Ondertussen zijn er een paar kleine dingen veranderd;

De takken zijn eruit. Hier kwam een rare alg op die ik niet ken en niet verder in de bak wilde hebben. De vallisneria is goed aangeslagen en heb ik recentelijk allemaal geplant op de plek waar ik ze wil hebben. Ook zijn de schelpen eruit.

2 guppen zijn helaas dood gegaan en 2 Pangio Oblonga zijn erbij gekomen.
720.jpg

Nu, na 2 weken, al een stukje groter en dikker!

720.jpg

Deze Oermoeder is al meer dan een jaar in mijn bezit.

In mijn bak werk ik nog steeds niet met plantenvoeding, daarom probeer ik nu iets nieuws:

720.jpg

720.jpg

Doordat ik een grindbodem heb, duurt het nog wel even voor deze echt goed verzadigd is met vissen/garnalen/slakkenpoep en mulm van de afbraak van bladeren. De Crypto's en de Vallisneria hebben hier geen moeite mee, maar ik weet niet hoe het stekje Hydrocotyl en de Nymphoides sp Taiwan het doen. Ik heb kleine kweekpotjes gevuld met potgrond en afgedekt met grind uit het aquarium. Hierdoor (in theorie) horen de planten voldoende voedingsstoffen op te kunnen nemen.

Ik heb van een particulier de Nymphoides sp Taiwan stekken gekregen, en de stekken die niet in het potje pasten heb ik wel in het grind gezet. Ik ben benieuwd! Ook heb ik van deze man twee stekken drijfbamboe gekregen. Doordat ik geen plantenvoeding toevoeg is het nitraatgehalte in mijn bak zo goed als nul. De drijfplanten die ik eerder geprobeerd heb (limnobium laevigatum, Azolla en Salvinia natans) maakten steeds kleinere bladeren aan en stierven uiteindelijk af. Daarom heb ik 1 stek drijfbamboe in deze bak gedaan en de andere stek in een bak zonder filter.

720.jpg

E�n van de mooiste foto's van een van mijn guppen tot nu toe 🙂

Totaaltje:
720.jpg

Over de linkerkant ben ik heel tevreden met de Vallisneria en de Crypto's, de linkerkant is een zootje waar ik binnenkort eens mee aan de slag zal.

Ziet er leuk uit. Heeft de bodem geen scherpe randjes en hoeken ivm de Kuhli s??

John, het is fijn grind/zand combinatie bij de Hornbach vandaan, dus dat zit wel goed gelukkig 🙂

Niwla, dankje!

Ziet er allemaal leuk uit! Persoonlijk zou ik nog wel iets achter het aquarium plakken zodat je niet zo tegen de muur aan kijkt.

Bedankt! Over de achterwand, het javamos al is binnen, ik ben op zoek naar geschikt plastic gaas om het tussen te doen 🙂 Dus dat gaat in de toekomst ook veranderen ^^

Ik denk dat ik mij toch maar moet gaan wagen aan kleikegeltjes bij de wortels. De vallisneria werd helemaal lelijk en de nieuwe stekjes die boven kwamen waren klein en bleek.

720.jpg

Nu ziet het aquarium er zo uit, ik vind het niet mooi zo. Veelste kaal!

Voor de achterwand heb ik nu javamos in een bakje water zitten welke in de zon staat, hopen dat het zich nog wat vermeerderd zodat ik een groter oppervlakte bedekken kan.

De Hydrocotyl gaat wel prima in de potgrond afgedekt met grind;
720.jpg

Say cheeeeese!
720.jpg

Helpt het om bij vallisneria kleikegels bij de wortels te steken? Zo ja, dan durf ik ze nog wel een keer aan te schaffen. En dan koop ik gelijk meerdere nieuwe planten om de bak wat groener te maken.

Ik heb al vele bakken gezien met minder beplanting, hoor. 😉

Je kan er inderdaad misschien wel wat aan veranderen.

Ik ben benieuwd wat je van plan bent!

Ik zou zelf de plantjes uit de potjes halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan