Wat is er nieuw

Staghorn algen - Hoe bestrijden?

aqua-life

Well-known member
Lid geworden
24 augustus 2007
Beste hobbygenoten,

Sinds ons weekje vakantie afgelopen September heb ik in ons aquarium last gekregen van (ik vermoed) staghorn algen. En ik kom er niet meer vanaf.
Kunnen jullie misschien helpen met tips wat ik zou kunnen doen om hier vanaf te komen?

Het groeit vooral op de stenen en niet op de planten. Ik haal het elke week zoveel mogelijk weg met een tandenborstel, maar het groeit zo weer terug.

Gegevens
Netto inhoud: +/- 65 liter
Filter: Fzone 15L Astra-Stream
Verlichting: Chihiros Universal 550 - 10 uur per dag, incl. 2 uur opbouw en 2 uur afbouw. LED setting: 65% rood, 53% groen, 72% blauw, 54% wit.
Ik voeg actief CO2 toe.

Temp: 23 - 25
PH: 6,90 - 7,00
GH: 8
KH: 9
No3: 1,0
Po4: 0,1
Co2: +/- 27 mg/l
No2: 0,0
NH4: 0,0

Onderhoud:
1x per week 50% waterwissel
1x per dag plantenvoeding: 2ml ADA Nitrogen + 2ml ADA Mineral + 5ml ijzer van aquariumbemesting.nl
1x per per week plantenvoeding: 1ml MasterLine Phosphate

Een aantal foto's:
1734972835109.jpeg

1734972859084.jpeg

1734972880482.jpeg

Alvast bedankt voor jullie hulp & tips.

heb je speciale voedingsbodem? Zo nee, dan vind ik de NO3 en fosfaatwaarden aan de lage kant.
(Het is natuurlijk altijd de vraag of je gemeten hebt vlak voor toediening of er vlak na...).

Hallo Lysia,

Ja achterin waar de planten staan heb ik een klein laagje ADA Power Sand Advance en daar bovenop aqua soil.
Aangezien ik elke dag plantenvoeding toevoeg in kleine hoeveelheden is het een bewuste keuze om de waardes laag te houden. Ik probeer hier de lean dosing methode toe te passen, wat behalve de staghorn tot op heden erg goed bevalt.

Tegen Staghorn werkt een carbo stootkuur ook maar dat zou ik niet doen met garnalen.

Je zou ook het waterniveau kunnen verlagen (onder de hardscape) en de staghorn selectief behandelen met waterstofperoxide bijvoorbeeld met een verstuiver flesje (zoals van een leeg bril reiniger flacon) of gewoon met een kwastje.
De volgende dag zal de staghorn al donkerder worden en uiteindelijk afsterven.

(Insprayen met Carbo werkt natuurlijk goed of zelfs beter, met sprayen gebruik je echt maar weinig, met 1ml kan je een heel groot oppervlakte behandelen)

Citaat uit https://aquariumopstarten.nl/blog/staghorn-alg/

WATERSTOFPEROXIDE

Met het gericht toedienen van waterstofperoxide 3% leg je onze ongewilde gast ook direct om. Door de oxiderende werking van waterstofperoxide wordt de Staghorn alg aangetast en gaat dood. Deze zal verkleuren. Waterstofperoxide valt uiteen in zuurstof dus blijft niet achter in je bak. Gebruik niet meer dan 5 mililiter per 100 Liter per keer! Dit is een veilige dosis, Zorg ook met waterstofperoxide dat er geen vis in de buurt is! Dan zit je veilig. Gebruik je teveel waterstofperoxide dan kan het namelijk schadelijk zijn voor je bacteriën en deze moet je koesteren. Waterstofperoxide 3% is verkrijgbaar bij de plaatselijke drogist.

Zelf zag ik de staghorn (in beginstadium) ook wel eens in mijn bak op enkele bladeren maar enkel vlak onder de oppervlakte met 34lm/L verlichting, ondanks dat CO2/bemesting/stroming/waterwaarde goed zijn, voor mij was het verwijderen van de aangetaste bladeren eenvoudigst, nooit op hardscape gehad.
Preventief doseer ik tegenwoordig dagelijks (in de nacht) Carbo in laagste dosering sinds ik het aantal lumen heb opgevoerd.

Algen kunnen eenmaal voorkomen ondanks goede voorzorgsmaatregelen.

Waarschuwing: denk bij sprayen van Carbo/waterstofperoxide aan persoonlijk veiligheid, vooral ogen en luchtwegen (ondanks lage percentage van 3%)

Laatst bewerkt:
Ik zou ook water laten zakken tot onder hardscape. Met kwastje insmeren met Eaaycarbo en uurtje in laten trekken.

Bedankt voor de reacties. Ik ga het proberen met de middelen die jullie suggereren. Ik hoop dat als ik ze dood krijg dat het ook weg blijft. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan