Wat is er nieuw

Steeds terugkerende bacteriële infecties... de wanhoop nabij :-(

2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Ik ben al meer dan 15 jaar succesvol bezig met aquariums, maar het laatste anderhalf jaar sukkel ik met steeds terugkerende visziektes.

Meestal hadden/hebben de vissen een dikke buik (buikwaterzucht?) en dan gaf ik medicatie en dan lijkt het meestal opgelost te zijn, maar na een tijdje (1 a 2 maanden) wordt er toch weer andere visjes ziek. Op dit moment is er een neon tetra ziek (weinig kleur, staart deels weggerot, dikke ogen, zwemt raar) en enkele weken geleden is er ook al een neon op soortgelijke manier gestorven (had die te laat opgemerkt)

Mijn vragen:
- Welke medicatie kan ik best geven om er definitief van af te geraken? Op dit moment ben ik een kuur gestart met JBL Furanol. Maar ik heb ook al eerder en JBL Ektol Fluid geprobeerd.
- Is er iets anders wat ik fout kan doen waardoor er terug een ziekte in mijn bak uitbreekt? Ik denk dan even:
1) Ik heb een 3d Back-to-nature achterwand, het water achter deze wand heeft zeer weinig beweging en er hoopt zich vuil in op, dat ik niet kan weghalen aangezien de aquarium in de muur is ingebouwd. Heb gewoon weinig zicht op wat er achter deze achterwand afspeelt 🙂
2) Ik moet een zwaardere dosis, misschien dubbele dosis medicatie geven?
3) Water is te zeer vervuild? Ik maak mijn Eheim buitenfilter maar 3/4 keer paar jaar schoon.
4) ...

Even ter info de water waarden:
KH:4/5 Ph:7 GH:12 NO2:0 NO3:25
Geleidbaarheid: +- 700ms (is volgens mij vrij hoog, maar heb die nog nooit echt lager gekregen)

Dus even concreet samengevat... hoe los ik het probleem nu op (m.a.w. welke medicatie) en hoe blijf ik er in de toekomst van verlost?

Hoeveel en hoe vaak ververs je water? Wat is de bezetting? Wat is de bakmaat? Als vissen ziek blijven worden zou daar ergens een probleem kunnen zitten.

Ik ververs ongeveer 1 keer om de 2weken ongeveer 1/3 van het water

De aquarium heeft als afmeting: 1m x 0,5m x 0,5m

De bezetting is: 6 corydoras, 15 neon tetra, 4 dwergoeramies, 4 pauwooggrondels, 4 algeneters

Kan het zijn dat de ziekte nooit echt helemaal is opgelost geweest waardoor ik blijf sukkelen? Of dat er bijv ziektekiemen achter mijn achterwand of in mijn filter zijn blijven zitren?

kan het water niet ontsnappen dan bij de achterwand? bedoel dus enigste stroming daar ?

Ziektes zijn vervelend , weet er alles van .

om te beginnen zou ik zeker met ziekte in je bak, beginnen iedere week 1/3 te verversen.

Straatklinkerfm zei:
kan het water niet ontsnappen dan bij de achterwand? bedoel dus enigste stroming daar ?

Ziektes zijn vervelend , weet er alles van .

Jawel... heb zelfs een intern opvoerpompje die het water naar achterwand pompt . Heb daar ook wat filtermateriaal en drijfplanten gestoken...

Om de hoeveel tijd maken jullie je externe filter schoon?

opvoer pompje... en dan zeg je filtermateriaal gestoken ? neem aan in het pompje dan ?

Wat je kan doen , is eenmalig nog een x de geschikte medicatie...

En dan over kool filteren..dat je zeker weet dat alles er uit is qua rest medicatie{?

extern filter ns goed schoonmaken, evt nieuw filtermateriaal erin, en UV-C erbij zetten en veel zuurstof om de goede bacterien te boosten, evt de juiste uit n potje erbij doen (zie dat topic ergens bij experts dacht ik).

Dat zou ik doen, sterkte en succes.

Filter 3-4 x per jaar?????
Man,dan moet er toch bagger inzitten?
En niet meer doorstromen?

Wat denk je waar die waterzucht vandaan komt.
Ik kijk elke 14 dagen de filters na.
En of de uitstroom nog goed is.

Eergisteravond, werd de bak bij mij wit, uitstroom verstopt.
Kon er geljk een ingedraaide Eheim bijzetten,om het op te lossen.

Doe dat nou gewoon vaker,dan kom je niet in de narigheid.

@ bertus , ik wist ook niet dat je het zovaaaaak moet doen hoor?

ik let enkel en alleen op de uitstroom..hoe die nog is.

Ik vind dat ook wel erg vaak. Hier worden de filters max. 2x per jaar schoongemaakt en geen waterzucht.

Ik KIJK ze NA!!!,maak ze niet sCHOON.
Vervang wel het witte vlies.
Als daar regelmaat inzit,kan ik nooit vergeten.

Daarnet WEL naar de Ecco 2032 gekeken,weinig uitstroom.
Was het vlies vol gezogen,dus liet geen water door.
Vervangen,door laag watten, en Gaan ,met die banaan.

Als de pomp gaat vervuilen,slibben de slangen ook sneller dicht.

Bertus zei:
Filter 3-4 x per jaar?????
Man,dan moet er toch bagger inzitten?
En niet meer doorstromen?

Wat denk je waar die waterzucht vandaan komt.
Ik kijk elke 14 dagen de filters na.
En of de uitstroom nog goed is.

Eergisteravond, werd de bak bij mij wit, uitstroom verstopt.
Kon er geljk een ingedraaide Eheim bijzetten,om het op te lossen.

Doe dat nou gewoon vaker,dan kom je niet in de narigheid.

Misschien overdrijf ik met 3/4 keer maar veel vaker zal het niet zijn... ik dacht dat ooit eens gelezen te hebben dat het beter is om die filter niet te vaak schoon te maken. Ook in in de winkel hebben ze mij al gezegd dat je dit maar 1 keer per kwartaal moest doen.

Net wat jij wilt.
Met kleine bezetting kan dat best.
Maar,ik neem het risico niet,dat ik een bak met doie vis heb,omdat ik te beroerd was om het filter na te zien.

Om de 14 dagen kijk ik,en elke maand gaan de bakken er even uit.
Dan zit de onderste bak,siporax en grove schuim toch bijna dicht.

En ,aangezien ik de hele dag thuis bent,kijk ik op 1 alles na.

Goed... gezien de reacties denk ik dat de meningen een beetje verdeeld zijn.

maar welke medicatie kan ik best gebruiken om het probleem op dit moment op te lossen, zie eerst post ivm zieke neon.

Zou die met staartrot er uit halen.

En de bak schoon maken,OOK je filter.

En kijk het dan eerst eens aan.

Eruit halen... en wat doe ik dan met die vis?

Zoals ik zei sukkel ik al lang met ziektes... heb ik niet kans dat er binnekort weer een vis ziek is?
Twee weken geleden is ook een neon aan soortgelijke symptomen gesneuveld...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan