Wat is er nieuw

stip..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sharon_xx
  • Startdatum Startdatum
S

Sharon_xx

Guest
Hallo ,

Ik heb mijn oude aquarium aan een goede vriend gegeven , hij stuurde mij gisteren een apje dat hij waarschijnlijk stip had en of ik even wou komen kijken , ik heb een vermoeden dat het inderdaad stip is. Hij had al medicijnen gehaalt tegen stip , maar ik vOnd het ook op schurft lijken ofzo omdat sommige witte dinbetjes loslieten en dat leken wel schilfertjes. Ik heb alles wat erin zat uit laten koken en goed laten schoonmaken. Heb bij mij thuis een quarantaine bak gehaald waar de vissen de komende dagen in kunnen met de medicijnen. Om weer op , kracht te komen.

Waterwaardes en ph waardes weet ik niet. De bewoners zijn : albino ancistrus , 2x clownbotia (die hadden het heel erg) , 1x zwaarddrager man (was alleen op de staart te zien) , en een tornado visje (die begon het ook te krijgen) , de bak is 60 liter. In het aquarium staan 1 plant met redelijk grote bladeren en twee zuurstofplanten. Maar wat ik nu wil weten of het wel e ht stip is en niet wat anders ? Wat denken jullie. Foto's heb ik niet kunnen maken.

Tja zonder een foto zal het moeilijk zijn dat te beoordelen.
Kijk anders eens op de site: Bassleer.com.

Daar staan van heel veel ziekten duidelijke foto s en dan herken je het vast wel.

Nouja ik had ook stip vroeger toen ik nog een vierkante vaas had met vissen , alleen leken dat niet op schilfertjes

Deze vissen zitten ook veel te klein, en daarom krijg je snel met ziekten te maken..... Stip is duidelijk te herkennen, foto zou handig zijn.

Als ik zo kijk is het wel witte stip , maar de clownbotia's zitten er van top tot teen onder , iemand nog idee�n over hoe of wat ?

Clownbotias zijn heel gevoelig voor stip, dus dat zou kunnen. De parasiet kan daarbij de slijmhuid dusdanig beschadigen dat het schurft lijkt.
Het kan natuurlijk ook een andere aandoening zijn.

Pas op met medicijnen. Clownbotias hebben vaak een halve dosering nodig / zijn gevoelig voor veel medicijnen.

Okee ik zou het tegen hem zeggen

Hij zou de temperatuur omhoog kunnen brengen,naar 30-31 graden.
Daar gaat stip van dood.

Aquavo zegt.
Bij een goede verzorging van vissen heeft u hier gelukkig weinig of geen last van. Als het onverhoopt toch mocht gebeuren is het meestal witte stip. Zoals de naam al aangeeft is de ziekte te herkennen aan de witte stippen welke zich op de vishuid vormen. Het eerst op de delen van de vis welke het meest bloeddoorlopen zijn zoals de kieuwen. Later op de vinnen en dan op de gehele vis. Witte stip treedt vaak op als men te koud water tijdens het water -verversen heeft gebruikt.

Bij grote temperatuur schommelingen als er nieuwe vissen in het aquarium worden gedaan. Daarom altijd de nieuwe vis voorzichtig aan de nieuwe behuizing laten wennen.

Door de vissen te laten schrikken, bijvoorbeeld tikken tegen de ruiten kan bij verzwakte vissen de witte stip doen ontstaan.

Een temperatuur verhoging naar 30 graden gedurende twee weken is hiertegen een uitstekend middel. Een flesje antistip van de aquarium winkel doet ook wonderen.

Maar chemische middelen, zoals elk middel tegen visziekten is, moeten we proberen zoveel mogelijk vermijden. Ook leveren de anti alg middelen een hoop chemische rommel in het water op. Deze middelen kunnen zelfs visziekten veroorzaken.

Ben het met Bertus eens, maar dan moet je wel 100% zeker zijn dat het stip is. Als het een bacteriele infectie is, is die blij met een temperatuursverhoging. Dan zijn (andere) medicijnen zeker nodig.

Toch is het handig als je een foto kan posten hoor Sharon. Dan doe je geen dingen die achteraf toch niet goed zijn.
Maar ja het is niet thuis bij je dus ik begrijp dat dit nu lastiger is.

Er is nu 1 vis dood , ik denk door medicatie teveel , ik kreeg gister een apje , 'is het erg als je teveel medicatie erin hebt gegooid' , ik heb gezegd dat het niet goed zal zijn voor sommige vissen , ik deed altijd vaker op een dag 1 druppel van de medicatie tegen witte stip en dat werkte prima. Foto is lastig. Maar ik ga kijken wat ik kan doen.

Tja er staat toch wel duidelijk op hoeveel je hoort te doseren denk ik zo.
teveel zal nooit niet goed zijn voor ze denk ik.
En wat is teveel??
Dat zijn factoren waar het denk ik ook vanaf hangt.

Er stond dat er 15 druppels de eerste dag in moesten , ik deed er maar 5/6. En dan savonds deed ik er nog 1 druppel in. Hij zei dat hij er teveel in had gegooit dus ik denk sowieso meer dan 15 druppels :O

Tja dat is niet echt handig he.
De dosering staat er niet voor niets op toch 😉 . Maar ja dit is gebeurt. Ik hou zelf altijd de dosering aan die men aangeeft bij de medicatie.
Ik denk dat wanneer je te weinig doseert dat het resultaat ook niet goed zal zijn.

Ik vraag het vaak eerst en ga eerst even googlen. Maar ik kan er ook niets meer aan doen nu. Had het wel aangegeven.

678857_0_82_sharon_1_1128.jpg

721455_0_82_sharon_1_1123.jpg

275133_0_82_sharon_1_1121.jpg

Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien , Het zijn een beetje vage foto's

Ik kan niks zien op deze foto's, maar goed, ALS je medicijnen gebruikt, gewoon de gebruiksaanwijzing volgen zoals John zegt, anders heeft het geen zin.
Stip is iets waar je tijdig bij moet zijn, maar je heb nu handvaten gekregen om te handelen..
Temperatuur omhoog, dood ook de stip zoals eerder hier in dit topic is aangegeven.
Als je al verkeerd doceer met medicijnen kan het fout gaan, dus dat is de volgende tip al gekregen.
Succes!

Op de staart van de clownbotia is wel iets te zien , en ook op het hout zit wat witte stippen , het water werd ook troebel na een tijdje. Werd mij vertelt.

Stip zit alleen op de vissen, zichtbaar, niet op planten en ornamenten .

Ik zie idd wat ongeregeldheden in de bak zelf, maar dat is geen witte stip, en je zei dat de bak troebel is, misschien moet je de slangen en pomp eens nakijken of er geen troep in zit.

Oh dus het is wat anders ?? Ik heb de pomp en de slangen helemaal schoongemaakt voor hem , hij was bezig met andere dingen , dus deed ik het maar voordat alle vissies dood waren. Wat zou het dan kunnen zijn , schimmel ?? Als je naar de staart van de clownbotia kijkt zitten er wel witte stippen op /

Iemand een idee wat het wel kan zijn

Een troebele bak, losse dingetjes die rondzweven, vissen met stip, ik weet het niet hoor.
Stip zijn hele kleine speldeknopjes witte stipjes die over het hele lichaam van de vis zitten.
Is dat niet zo, is het geen stip.
Slechte waterkwaliteit kan tot vinrot of schimmel lijden, maar schimmel zit niet zo door de bak als wat ik hier zie.
Wel ziet schimmel er op de vinnen wit uit,pluizig.
Vinrot is te herkennen aan rafelige vinnen met wit op de uiteinde en bloederige draden die door de vinnen lopen, maar ook dat zit niet door de hele bak.
Wat de bak betreft, er werkt iets toch niet goed waardoor deze troebele dingetjes neerslaan op alles, dus dat weet ik niet.

ik ben het met Astrid eens dat ik ok geen witte stip zie. wel ongeregeldheden die ook op het hout en volgens mij ook op het grind zitten. Wat dat is zou ik niet weten.
Het grind is ook heel groot en daar zal ook veel vuil onder en tussen blijven zitten denk ik.
Ik betwijfel of de Botia s zo n bodem wel fijn vinden met al die hoeken en stukken.
Ik denk dat dit de vis ook geen goed doet omdat de Botia veelal op de bodem vertoeft.

Of dat witte op de staart wel stip is durf ik niet te zeggen want het lichaam vertoont zo te zien geen stip.

Ik denk dat je ook in deze bodem een mindere hechting van de bacteri�n zult hebben.
Althans dat verwacht ik maar heb geen ervaring met zo n grove bodem.
Je hebt niet een totaaltje van de bak zeker?????

Op de foto niet goed te zien , maar heel de vis zat er onder maar op de vis zat het zelfde als op het hout , ik dacht ook al dat het geen stip was , de bodem is ook heel dik vond ik zelf , ik had eerst ook een dikke bodem , en uit ervaring weet ik dat het gee succes is. En stip blijft ook op de vis zitten toch ? Dit laat ook los... misschien toch maar zeggen dat hij zn bodem moet uitdunnen.. ik dacht zelf aan een schimmel infectie of ook vinrot , maar dat zit toch niet over de hele vis ..?

Nee ik kan de bak wel zo goed mogelijk omschrijven denk ik

Als het zomaar loslaat van de vis dan is dat geen stip of schimmel ofzo.
Dan is het eerder vuil uit de bak. Waar dan ook maar vandaan.
Gelet op het type grind zou ik de bodem eruit halen want dat is denk ik niet geschikt voor bodembewoners zoals de Botia.
Hier kan de vis door beschadigen verwacht ik. Ik heb bij mn Cory s ook heel fijn grind met een doorsnee van 0,4-0,8mm.
Dit lijken op de foto vrij grote stukken die veelal hoekig zijn en dus scherp.

Maar als dat witte loslaat van de vis dan is het geen ziekte denk ik hoor. je ziet dat witte ook verder door de bak heen zitten.
Zijn de filterslangen goed schoon en komt het niet uit de filter??
Tja ik bedenk maar wat maar het moet ergens wegkomen.

Kijk maar eens op deze site voor de ziekten die jij noemt. Dat ziet er anders uit denk ik:
http://www.bassleer.com/diagnose_visziekten

Helaas zijn de clownbotia's ook allebei overleden , ik weet niet waarom , en hoe , nu leeft alleen de zwaarddrager en de algeneter nog

Jammer om te horen. Clownbotias horen overigens in een bak die 5 a 6 keer zo groot is.
Wat voor algeneter praten we over?

Albino ancistrus , deze heeft geen witte schilfers op zijn huid..

Ahhhh ok. Ook een vis, die ik persoonlijk niet in een 60 cm bak zou houden en een grote vervuiler. Ik blijf toch denken aan een bacterieel verhaal, waardoor de slijmhuid van de vissen loslaat.

Tsja ik hb mn best gedaan , ik weet verder ook niet wat ik moet doen , het is natuurlijk niet meer mijn eigen bak , dus zit er niet gelijk boven op.

Met zo'n visbestand kan je medicatie toevoegen wat je wil, dat komt nooit goed. Alle vissen die ik hier voorbij heb zien komen hebben een bak van +100 cm. nodig. Sommigen zelfs +200. Hij moet zich kapot schamen.

Dat hoeft nou ook weer niet zo gezegt te worden. Ik vroeg namelijk wat over ziektes en niet over wat anders. Die discussie ga ik niet eens voeren..

Waarom zijn die vissen ziek geworden dan? Dit is gewoon wat er gebeurt als je vissen die 15+ cm. en zelfs +30 cm. kunnen worden in zo'n bakje zet. Dan zijn het ook nog scholenvissen die alleen of met twee�n worden gehouden. Een zeer stressvolle situatie voor de vissen. Stress leidt tot ziekte en dat had in dit geval makkelijk voorkomen kunnen worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan