Wat is er nieuw

Stoned als 'n garnaal

Javis

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2024
Leeftijd
69
Ja, dat kon *toen* iedereen meezingen. Van Koot & Bie (Kees van Kooten en Wim de Bie). Maar in die tijd zag je volgens mij zelden of nooit garnalen in 'n aquarium. Ik ben 'n paar weken geleden weer begonnen met 'n aquarium na ongeveer 20 jaar. Het is allemaal behoorlijk veranderd ! Vooral dat 'Aquascaping' vind ik nogal verbazingwekkend, interessant en zeker ook schitterend af en toe !

Maar als ik 't zo bekijk (meeste op joetjoeb natuurlijk...;-) dan zijn vooral ook garnalen helemaal 'bon ton' geworden. Zou iemand daar misschien eens 'n dun boekje over open kunnen doen ? Vooral over het * waarom*... ?

Na 'n jammerlijk lekkage debacle van ruim 20 jaar geleden heb ik 't hele aquarium boek gesloten. Nu ik mij er weer in ben gaan verdiepen is het bijzonder leuk om alle latijnse planten en vissen namen weer voorbij te zien komen. Mijn spiksplinter nieuwe aquarium van ruim 200 liter loopt nu 'n week of 2 en ik ben er al weer helemaal verliefd op. Ik hou 't voorlopig alleen op planten, kijken of ze aanslaan en als dat blijkt te lukken komen de vissen vanzelf wel ( wellicht 2 schooltjes zalmpjes en mijn favoriete dwergchiclide Apistogramma ramirezi). Maar die garnalen hè.... Waarom zie ik die nu druk aan 't werk in bijna alle videos over aquaria. Is er tegenwoordig misschien 'n speciale reden om (ook) garnalen te houden ? Het zijn geloof ik wel heel goeie opruimers, toch ? En natuurlijk ook leuk om te zien en vaak op de bodem.

Zou het ook zo kunnen zijn dat garnalen b.v. beter bestand zijn tegen het leven in 'n nieuw opgezet aquarium, beter dan b.v. 'gewone' vissen ? Of juist niet ?

Als ik over 'n week of twee misschien wat vissen aan ga schaffen voor mijn nieuwe aquarium is het dan beter om er eerst wat garnalen in te laten rond banjeren ? (ik vind dat best wel 'n leuk idee ! ;-)

Ik ben u zeer erkentelijk als iemand 'n klein boekje open zou kunnen doen over het hoe en waarom houden van garnalen in 'n topisch zoetwater aquarium.

Bij voorbaat hartelijk dank ! 😎 👍

Met vriendelijke groet,
Jan V.

Garnalen in je bak houden heeft voordelen: goede opruimers (maar daar zijn ook zeker alternatieven voor) maar ook nadelen. Als je vissen erbij wilt houden, moet je erg goed uitkijken dat die niet je opruimploeg opvreten en dat kan je keuzevrijheid behoorlijk beperken.
Ik heb twee flinke bakken en ik houd daar dus geen garnalen in omdat die als duur voer zouden eindigen....

Mijn opruimploeg bestaat uit corydorassen (oude naam), Farlowella's, Sturisoma en Xypohophorus helleri zijn dusdanige vreetzakken dat ze ook helpen met opruimen. En in de babybak heb ik simpele slakken (puntslak, posthoorn, dat soort HTK slakken)

Garnalen zijn gevoeliger dan vissen dus die zou ik niet nemen voor de bak stabiel is. Ik denk dat de garnalen hype 15 jaar geleden nog erger was en dat het weer wat bekoeld is al zijn er nog steeds nieuwe soorten die op de markt komen.

Dank je, Lysia ! Interessant ! Dus men houdt garnalen eigenlijk voornamelijk in speciaal daarvoor bestemde aquaria ? Niet zozeer in gezelschaps aquaria ?

Maar zijn garnalen over het algemeen niet behoorlijk grote jongens, ook nog es bepantserd ? Daar kunnen 'n Kardinaal- en/of Keizertetra toch niets mee beginnen ? Of misschien wel ??...... Bijlzalmen zie ik ook niet zo gauw aan 'n broodje garnalen beginnen...toch ?

Altijd weg geweest van Corydoras, altijd gehad ook. Zouden die wèl 'n garnaaltje meepakken, denk je ?

Dank je, John ! Ook zeer interessant ! Dus het is al weer wat aan bekoelen. Eigenlijk wel jammer om te horen dat ze juist gevoeliger zijn dan 'gewone' vissen. Ik begon ze echt wel heel leuk en grappig te vinden in al die filmpjes. Ik kreeg de indruk dat garnalen juist van die rauwdouwers zijn die niet zo veel geven om waterkwaliteit e.d. Dat ze prima 'n nieuw aquarium kunnen 'inwerken'. Totaal verkeerd dus..... :oopss:

Ok, dan is voor mij het 'garnaal verhaal' al uit vóórdat 't begon....Hehe.. Toch wel jammer..

Voorheen hadden we ook hier het GEK forum maar dat is ook al ter ziele en alleen nog op FB wat actief dacht ik. Je hebt sterke en minder sterke garnalen en de neocaridina s zijn de wat sterkere maar ondanks dat kun je ze niet vergelijken met vissen in het algemeen.
Cory s gaan wel goed samen met garnalen zover ik weet hoor.

Cory s gaan wel goed samen met garnalen zover ik weet hoor.
Ja gaat prima! Behalve kleine baby garnaaltje, maar die zijn bij geen enkele vissoort veilig als ze de kans krijgen

Dank je, Lysia ! Interessant ! Dus men houdt garnalen eigenlijk voornamelijk in speciaal daarvoor bestemde aquaria ? Niet zozeer in gezelschaps aquaria ?

Maar zijn garnalen over het algemeen niet behoorlijk grote jongens, ook nog es bepantserd ? Daar kunnen 'n Kardinaal- en/of Keizertetra toch niets mee beginnen ? Of misschien wel ??...... Bijlzalmen zie ik ook niet zo gauw aan 'n broodje garnalen beginnen...toch ?

Altijd weg geweest van Corydoras, altijd gehad ook. Zouden die wèl 'n garnaaltje meepakken, denk je ?
Garnalen zijn prima geschikt in gezelschapsaquaria als je goed naar de andere vissen kijkt en ze op bekgrootte uitzoekt.
Ik heb een 2m bak met o.a. cichliden (T. elliotti's) en houd hoe dan ook wel van een vleesetende vis. Dan is de combi met garnalen niet zo'n goed idee, maar er zijn ook meer dan genoeg voorbeelden te vinden in het forum van mensen die een geslaagde combinatie van vissen en garnalen hebben. Bovendien zijn er garnalen in meerdere formaten, maar je moet wel op waterwaarden letten. (meer dan voor veel vissen noodzakelijk is, maar ook dan zijn er nog steeds mogelijkheden).

Ja gaat prima! Behalve kleine baby garnaaltje, maar die zijn bij geen enkele vissoort veilig als ze de kans krijgen
Jagen Cory s daar dan bewust op of.............................?

Hier x honderd mini-japonica’s i.c.m. maanvissen, kegelvlekken en kardinalen, wel in een zwaar beplante bak, dus volop schuilplaatsen.

Ik zie ze nauwelijks, om te kunnen overleven hebben ze enkel nachtdienst (gemeente reiniging).

Ja in een zwaar beplante bak kan het maar dan nog zullen de Manen wel wat snoepen denk ik.

Ja in een zwaar beplante bak kan het maar dan nog zullen de Manen wel wat snoepen denk ik.
Klopt als ze overdag toch de kans krijgen.
Onlangs heb ik de “kluit” van één van de vele grote Echinodorussen moeten inkorten (plant eruit en later weer terugplaatsen) en zag ik door hun schrik een invasie en was het kort feest voor de Manen, gelukkig nog steeds heel veel mini Japonica’s, ze blijven zich onder alle omstandigheden voortplanten.

Hier al jaren in de grote gezelschaps bak een groep Neocaridina garnalen samen met oa. kardinalen, en een grote groep platy's wat goed gaat.
Wel een flinke beplanting dus veel schuilplaatsen en ja er zal wel eens een jong garnaaltje worden opgepeuzeld maar de grotere worden met rust gelaten, en omdat ze goed kweken blijft de groep constant.
Heb je wel echte rovers kwa vissen die achter de grotere garnalen gaan kan je ze niet houden want dan worden ze snel opgepeuzeld....
En als de vraag komt Corry's en garnalen laat ik deze foto zien van een bak die ik vroeger had:
1a0704df-6d79-4797-9399-95d7bb2dec09.jpg

Omdat ik ze na 16 jaar nog steeds leuk vind im m'n gezelschapsaquaria met kleinere vissoorten. Ze hebben me in die jaren ook de meeste stres bezorgt als het minder ging ;))

Jagen Cory s daar dan bewust op of.............................?
Alle vissen eten hele kleine bewegende diertjes (uiteraard de zgn. rovers meer dan de andere vissen).
Zodra je kunt zien dat het een garnaaltje is zal de corydoras 'm met rust laten.

Zodra je kunt zien dat het een garnaaltje is zal de corydoras 'm met rust laten.
Ehm...zodra het uit het ei komt kun je al zien dat het een garnaal is, alleen de kleur is in het begin misschien anders.

Ehm...zodra het uit het ei komt kun je al zien dat het een garnaal is, alleen de kleur is in het begin misschien anders.
Ehm... nou zodra je zonder bril kunt zien dat het een garnaaltje is zal de corydoras 'm met rust laten.

Hartelijk dank voor de reacties, dames en heren ! 👍😎

Ja, ik denk dat het toch wel gaat lukken als ik 't zo allemaal lees. Ik ben wat gaan kijken en lezen over zoetwater garnalen en het lijkt mij toch wel erg leuk om ze erbij te hebben in 'n gezelschap aquarium. Ook in het kader van 'weer eens wat anders'. Het vis bestand zal bestaan uit zalmpjes en dwergchiclide Apistogramma Ramirezi. Dat is zo'n lieverd, die gaat toch niet aan garnalen te peuzelen zo je denken. Voor de zalmpjes heb ik schooltjes Kardinaal- en Keizer tetra in gedachten, stuk of zes/acht p.s. en wat bijlzalmpjes en Corydoras tanks. ;-) Mijn bak is 'n Aquatlantis Splendid 100.

Zou dat gaan lukken zonder 'onge' ervoor ?..

Nogmaals dank !

Voor de zalmpjes heb ik schooltjes Kardinaal- en Keizer tetra in gedachten, stuk of zes/acht p.s. en wat bijlzalmpjes en Corydoras tanks. ;-) Mijn bak is 'n Aquatlantis Splendid 100.
Ik heb de Keizertetra in de 120cm en dan 8 stuks. Hele leuke visjes maar ook best veel bovenin en ik zou zelf dan niks voor het oppervlak er nog bijnemen.

Onze poes is ook erg lief maar ook die vangt graag een muis of kikker hoor ;))

Haha ! Yep ! 😃

Ik heb de Keizertetra in de 120cm en dan 8 stuks. Hele leuke visjes maar ook best veel bovenin en ik zou zelf dan niks voor het oppervlak er nog bijnemen.

Natuurlijk, even in de gaten houden. Sowieso niet allemaal tegelijk aanschaffen. Rustig aan breekt 't lijntje niet, niewaar. Eigenlijk is wat ik op noemde precies dezelfde opstelling van vissen die ik in mijn 20 jaar geleden ter lekkage gegane prachtige 2 meter bak had. Ok, de helft groter dan wat ik nu heb maar de zilver bijlzamen die ik had (Gasteropelecus sternicla) vertoonden dermate ander gedrag, hingen b.v. echt precies onder het oppervlak, dan de Keizers die gewoon lekker de hele bak af struinden, dat ik het eigenlijk 'n hele leuke combinatie vond. Met name de Keizers voelden zich kennelijk heel lekker want ik heb 'n paar volle kleuterscholen terug naar de winkel moeten brengen. Tsonge, jonge, jongen ! 😎 Nee, ik ga het rustig bekijken hoor. Schooltje voor schooltje dan blijven we allemaal bij de les. ;-)

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan