Wat is er nieuw

Te veel voer 7 vissen dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter dubbeltje
  • Startdatum Startdatum
D

dubbeltje

Guest
Beste allemaal,

Afgelopen vrijdag hebben we vlak voordat we weg gingen per ongeluk veel te veel voer in het aquarium te doen. Bij het voeden kwam bijna het hele potje mee.

Na het weekend vonden we 7 dode vissen en een enorm stinkende vervuilde bak. We hebben snel een nood aquarium opgezet. Waarschijnlijk hebben we een nitriet piek te pakken.

Wat we gedaan hebben is ruim 30 procent van het water vervangen en de vissen die we eruit konden krijgen eruit gehaald.

We zijn van plan om deze week elke dag minimaal 20 procent van het water te verversen.

Vanavond wil ik ook nog nieuwe filterwatten in het filter doen.

Wat kan ik er nog meer aan doen om de bak back to normal te krijgen?

Alvast dank,
Dubbeltje

Ik zou eerder 50% vervangen.. Minstens.. Als je water zo giftig is dat alles sterft.. Alle restjes natuurlijk ook verwijderen. Daarna even testen en kijken hoeveel water verversingen er nog nodig zijn.

Overigens altijd wel de norm, bij calamiteiten eerste wat je doet is de helft van je water vervangen.

Waarom heb je niet meteen het voer verwijderd toen het gebeurde?

WAs dus Geen dubbeltje op zijn kant.
Wel dom om dan weg te gaan.
Zwaar zuurstof tekort,geen Nitrietpiek.

Of was de bak nog niet ingedraait?

Als die dode vissen er al een tijd in hebben gelegen, denk ik dat die het water meer hebben vervuild dan het voer... Ben zelf ook wel eens met voer uitgeschoten, maar dat leverde toen niet zoveel vervuiling op. Volgende keer dat zoiets gebeurd kan je het beste proberen zoveel mogelijk voer uit het water te scheppen, al helemaal als je weggaat en het water dus niet kan worden getest op vervuiling door voer.
Ik zou het water op nitriet (en nitraat) testen, want zoals Bertus al zegt, kunnen de vissen ook aan iets anders zijn gestorven. Als het filter van de bak goed functioneert, zou deze volgens mij wel wat extra vervuiling moeten kunnen opvangen.
Er zijn wat middeltjes op de markt om giftige stoffen, waaronder nitriet, onschadelijk te maken maar heb hier verder geen ervaring mee en ik weet dus niet of dit een goede oplossing is. Daarnaast kan je extra filterbacteri�n toevoegen, maar hiervan betwijfel ik ook of het werkt.

Het zal ammonia zijn ipv nitriet vermoed ik. Ik zou van de filtermateriaal afblijven en gewoonweg een gigantische waterwissel doen 75/80%.
Als de oorzaak weg is, komt de balans wel weer goed.

Ik heb heb gisteren avond 50 procent vervangen. Vanavond al mijn planten eruit gehaald en 50 procent water vervangen. Er zwerft nog heel veel afval door mijn aquarium. Hoe ga ik dat weg krijgen? Ik heb de bodem al afgezogen met een stofzuiger maar er zwerft toch nog heel veel rond.

Tot overmaat van ramp ging mijn filter ook nog stuk. Moest dus een nieuw filter aanschaffen. Dit heb ik gedaan en net aan gezet.

Ik maak me zorgen om de troep in het aquarium.

Net vorige week voor 60 euro! nieuwe planten ingezet........

Waarom al je planten eruit? Die helpen je alleen maar om je water weer gezond te maken..
Ik zou inderdaad de filterwatten verversen en van de rest van je filtermedium afblijven..
En momenteel even niet of zeer spaarzaam voeren 😉 (edit: lees nu pas dat je vissen eruit zijn, sorry..)

Zelf heb ik een potje Easy-Life Vloeibaar Filtermedium staan waar ik in zo'n geval van nood waarschijnlijk gebruik van zou maken, dat helpt op z'n minst om oa ammonium eruit te filteren.. dit bovenop je verversingen.
Verder kan je volgens mij niet zo veel meer..

Het zou ook zin kunnen hebben om je water te (laten) testen..

Planten erin laten zitten, die nemen de afvalstoffen juist op. Het is misschien zelfs wel slim om wat snelgroeiers te plaatsen, want die halen de vervuilende stoffen heel snel uit het water. Het rondzwevende vuil wordt na een tijdje wel weer door het filter opgezogen.

Bak gewoon leeg zuigen.
Schoon water erin,weer schoonzuigen.
Dan pas door filteren.

Ik heb nu een aantal planten terug gezet waaronder wat waterpestjes.

Heb het water voorbehandeld met Sera Aquatan en na een uur Sera bio Nitrivec erbij gedaan.
Nu maar even een nachtje laten draaien en kijken wat er gebeurd....

Heb je mss een foto van hoe de bak er nu bij staat? Als er geen vis meer in zit en je hebt geen vis meer, waarom start je de bak dan niet gewoon helemaal op niet op? Ben je alle troep kwijt, begin je met schoon water. Je pomp moet toch opnieuw indraaien als deze nieuw is.. Dat lijkt mij veel makkelijker dan er alles aan doen om je water weer schoon en in balans te krijgen. Je zult uiteindelijk, naar mijn idee, ongeveer net zolang bezig zijn

Ik heb vandaag gemeten. Hierbij de basic meetwaarden:

Geen NH4
Bijna geen nitriet
12 mg/l nitraat

In de onderstaande foto's kan je zien dat het water nog niet helemaal helder is maar wel een stuk beter als gisteren.
Aan de bovenkant ligt nog wel een witte gloed.

Edit:

Om een of anere reden doen de foto's het niet. Hierbij de links

Foto 1
Foto 2
Foto 3

Mij wordt aangeraden om veel water te verversen. Ik heb de afgelopen 3 dagen 50 procent van het water ververst.
Ik heb nog heel veel planten liggen die er nog niet inzitten. Die ga ik er zo bij doen.

Ik denk dat ik vanaf morgen elke dag 20 procent ga vervangen en dat het daarna wel weer goed komt.

Nog wat water verbeteraars erin. Termperatuur controleren en vanmiddag visjes weer terug zetten.

Ze zitten nu al drie dagen in een noodbak. Mijn gewone bak is momenteel een stuk beter.

Je bent op de goeie weg denk ik ja.. je hebt al heel wat ververst inderdaad.

Edit: Ik weet niet welke vissen en hoeveel je nog over hebt.. maar je kunt er ook voor kiezen ze in kleine stapjes weer terug te zetten, in plaats van in 1 keer. Alles rustig aan..
Succes.

EErst meten, dat is weten.
Dan kijken of ze erin kunnen.

Ter voorkoming van herhaling...
Voer voortaan via je hand. Dus een beetje vanuit het potje op je hand gooien en dan in de bak. Dan gaat je dit nooit meer gebeuren.

MsFelix zei:
Ter voorkoming van herhaling...
Voer voortaan via je hand. Dus een beetje vanuit het potje op je hand gooien en dan in de bak. Dan gaat je dit nooit meer gebeuren.

Het is dus gebeurd wanneer ik niet thuis was. Ik weet zelf echt hoe het moet ;-) Toch bedankt voor de tip.

Ik heb in een keer alle vissen erin gegooid. Het zijn behoorlijk sterke vissen.

-Goudgourami's
-Zwaarddrager
-Kardinaaltjes.

Maar ik heb er nu wel weer vertrouwen in dat het goed komt.

Wat verversen is gewoon altijd goed!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan