Wat is er nieuw

Te weinig filterzand

tanganyika

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
41
Beste experts...
Even een vraag, ik heb de bak gevuld met filterzand, overal ligt een laagje van ongeveer 1 tot 3 cm, is dit genoeg?
Kan je ook te weing zand toevoegen, of kan dit eigenlijk niet?

Het hangt er van af of je planten en/ of gravende vissen in je bak hebt, al vind ik 1-3 cm wel erg weinig. Ik heb zelf op de ondiepe gedeelten van mijn bakken tenminste 5-6 cm liggen en waar planten staan 12 tot 15 cm.

Het hangt er van af of je planten en/ of gravende vissen in je bak hebt, al vind ik 1-3 cm wel erg weinig. Ik heb zelf op de ondiepe gedeelten van mijn bakken tenminste 5-6 cm liggen en waar planten staan 12 tot 15 cm.
En dan hebben we het over puur filterzand? Zonder andere bodem? Heb je dan geen last van bodemrot?

Ik zou ff vermelden de bakafmetingen voor het totaalplaatje. Hetzelfde geldt voor de TS.

Ik zou ff vermelden de bakafmetingen voor het totaalplaatje. Hetzelfde geldt voor de TS.
Mijn bak is 100x 50x 50

Je zal weinig planten toevoegen neem ik aan in een Tanganyika bak dus daar heb je geen hele dikke bodem voor nodig. Vissen kunnen het zand wel verplaatsen maar dan kan je altijd nog zand achteraf toevoegen al dat nodig is.

Als jij 1-3 cm fijn vindt, doe je het helemaal goed. 🙂 Je kan inderdaad zoals Ice zegt altijd meer toevoegen als zou blijken dat je vissen meer willen verplaatsen.

Heb je dan geen last van bodemrot?
"Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest." 😉 Tenzij je de bodem volstopt met vissenvoer o.i.d. zal daar niet een schadelijke opeenstapeling komen van stoffen.

Bij een berekening van 100 x 50 x 5 (hoogte filterzand) : 1000 zou ik uitkomen op een 25 kg.
Ik heb onder de stenen niks qua zand gedaan en dit beslaat inderdaad ongeveer de helft van het bodem oppervlak... en ik heb om en nabij de helft van een zak van 25 kg gebruikt van het filterzand, dus zal wel aardig in de buurt komen..

Nee, ik ben niet bang voor bodemrot:
ik heb een dubbele kleilaag in de plantenzone (planten worden gestimuleerd de diepte in te gaan)
ik heb blackworms (= broze slibworm) vanaf het begin in de bak gedaan, die rondgraven en zich ontfermen over organisch restmateriaal, en bovendien stimuleert het de vissen tot grondelen
ik heb cichliden en cory's in beide bakken
ik heb punthoornslakken in de ene bak en helena's in de andere.

Voor puur decoratief zand gebruik ik liefst zo min mogelijk, helemaal bij de ruiten waar je doorgaans doorheen kijkt. Bij een schilderij of je TV plak je immers ook niet de eerste 5 cm van de onderkant af. Gebruik dat canvas.
Voor het zand waarin je gaat planten, kan 3 cm genoeg zijn voor een simpel tapijtje, maar k vind het wel randje van.
Ga je zwaar planten met veel stengels, dan zou ik minimaal 6-7 cm nemen.

Ik bleef aan de voorkant tegen het glas altijd achter de rand aan de onderkant. Ik vind het gewoon niet mooi om dat vuile zand te zien. Naar achteren oplopend tot een centimeter of 10 en dat was voor mij altijd genoeg voor de planten.
Zeker met Cory's zal het zand nivelleren. Dus met regelmaat wipte ik aan de voorkant, met behulp van een bankpas, het zand weer een stuk naar achteren.
Heeft het aquarium geen rand aan de onderkant, dan zijn er strips bij bouwmarkten te koop, die je onderlangs kunt plaatsen.

Ik bleef aan de voorkant tegen het glas altijd achter de rand aan de onderkant. Ik vind het gewoon niet mooi om dat vuile zand te zien. Naar achteren oplopend tot een centimeter of 10 en dat was voor mij altijd genoeg voor de planten.
Zeker met Cory's zal het zand nivelleren. Dus met regelmaat wipte ik aan de voorkant, met behulp van een bankpas, het zand weer een stuk naar achteren.
Heeft het aquarium geen rand aan de onderkant, dan zijn er strips bij bouwmarkten te koop, die je onderlangs kunt plaatsen.
Klopt mijn bak is een oase scaperline 100... dus totaal zonder rand wat ik wel het mooiste vindt, een randje kan altijd nog maar voor nu laat ik het even zo, ik heb meer naar achteren nog wat toegevoegd aan zand...
Het is ook een volledige doorkijk bak dus beide voorkanten wil ik het zand niet te hoog hebben..

Bij een berekening van 100 x 50 x 5 (hoogte filterzand) : 1000 zou ik uitkomen op een 25 kg.

Ik zou zelfs richting de 30kg gaan.
Maakt het makkelijker met eventuele planten en ook met scapen.
Vooral als je stenen stapelt en ter bescherming van het glas stekkenrooster onder de stenen legt heb je wel aardig wat zand nodig om het visueel natuurlijk te maken.

Vooral als je stenen stapelt en ter bescherming van het glas stekkenrooster onder de stenen legt heb je wel aardig wat zand nodig om het visueel natuurlijk te maken.

Ik heb voor de bodem een geperste piepschuim plaat gebruikt, met daarop grindvijferfolie...

Ter illustratie, ik heb 2 lagen stekkenrooster gebruikt in de scape in mijn fotoalbum. De eerste/onderste laag is groter dan de tweede voor een natuurlijk verloop. Uiteraard zit er afdoende ruimte tussen glazen plaat en stekkenrooster.

Ik heb heb een plantenbak van 100cm daar zit ongeveer 35kg filtzand in en daaronder nog een voedingsbodem.

Uiteraard zit er afdoende ruimte tussen glazen plaat en stekkenrooster.

Stekkenrooster kun je het beste direct op het glas leggen.
Heb zelf 35kg in een 120cm bak en binnenkort gaat er nog 10kg bij.
Voorheen 25kg in een 80cm bak en dat was een prima hoeveelheid.

Stekkenrooster kun je het beste direct op het glas leggen.
Heb zelf 35kg in een 120cm bak en binnenkort gaat er nog 10kg bij.
Voorheen 25kg in een 80cm bak en dat was een prima hoeveelheid.
Nee, ik bedoel tussen zijwand en voorwand, horizontaal dus. Niet dat je stekkenrooster direct daar tegenaan zit, want dat zie je. Heb je te weinig ruimte, dan krijg je alsnog een beste helling.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan