Wat is er nieuw

Tekort waaraan?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Met een aantal van mijn planten (braziliaans klimop, lobelia en drijvers) gaat het niet zo goed. Het ging een tijdje goed met de planten, maar nu worden de bladeren een voor een steeds glaziger/doorzichtiger en vallen ze uiteindelijk van de plant af.
De waarden van mijn aquarium zijn
pH: 7.5
KH: 7
No3: 5
Po4: 0
Misschien dus een po4 tekort? Ik voeg verder alleen profito toe. Ben er nog over aan het denken om bio co2 toe te gaan voegen.
Hebben jullie enig idee waardoor deze verschijnselen ontstaan en wat ik ertegen kan doen?

Wat te weinig nitraat en zeker fosfaatgebrek.
Co2 is ook weinig aanwezig.

Veel drijfplanten zijn flinke gebruikers van fosfaat. Ook Braziliaans klimop gedijt goed bij voldoende fosfaat in het aquarium. Na enige tijd onder water worden de onderste bladeren van de klimop glazig en vallen af. De plant kruipt het liefste over een vochtige bodem. Als je hem helemaal laat drijven onder een lamp zal je zien dat er veel nieuwe uitlopers gevormd worden . Fosfaat moet wel aanwezig zijn.
Lobelia Cardinals is een moerasplanten. Elders op de wereld gebruiken ze de plant als heg. Hij kan onder water groeien maar liever niet.

Naast fosfaatgebrek kan ook een gebrek aan voldoende licht een rol spelen. Bladeren verslijmen dan ook.

Hobbygroet,
Jos Hut

Wordt bijbemesten dus. Wil daar eigenlijk dan poeders van aquariumbemesting.nl voor gaan gebruiken. Welke poeders zijn dan geschikt en hoeveel kan ik daar het beste van toevoegen?

Ik voeg op de bak van 100 liter 40ml toe en dat is gelijk aan 2.0mg. Ik zou daar de helft van doen dus 20ml op 100 liter. Dan doseer je 1,0mg/l.
Als je de poeders binnenkrijgt moet je 4gram oplossen in 500ml water en dat dan gebruiken.
Dus op 50 liter 10 ml om met 1.0 te verhogen.

Deze kun je bestellen:

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... aat-kh2po4

Dankje voor de duidelijke uitleg! Ook nog nitraat bijbemesten of niet dan? En denken jullie dat bio co2 gaan gebruiken een goed idee is?

Je zit wel krap in de co2 met zo n 7 mg.
Als je toch fosfaat gaat kopen kun je net zo goed een zakje Kaliumnitraat erbij nemen denk ik.
Ook dat is niet erg hoog, maar kan voldoende zijn misschien.

Daar heb je ook een punt, als je dan toch al verzendkosten moet betalen. Denk dat ik dan maar eens wat ga proberen met bio co2. Ben niet zo handig maar gaat hopelijk lukken 😀

Als er een niet handig is dan ben ik dat wel en het lukte mij ook met gemak hoor.
Anders mag je altijd een pb sturen.

Ga mijn best doen. Welke diameter luchtslang gebruik jij voor de opstelling? Dat kan ik namelijk nergens vinden.

Die je ook op een steentje gebruikt dus.
Als je in de dop van de fles een gaatje boort van 4.5mm dan knip je die slang schuin af en dan trek je hem erdoor. Dan is hij ook goed dicht gelijk.
Die laat je een paar centimeter onder de dop uitkomen. de andere kant doe je bij een bakje hetzelfde dus.
Je kan met een wasfles werken, maar ik deed dat niet. Een terugslagventiel ertussen is wel weer handig. Dan kan het water niet van de bak naar de fles lopen.
Je bakje moet rond de 1% van je oppervlak zijn dus ongeveer 18cm2.
Komt niet op 1 of 2 aan hoor.
Beste neem je een fles van 1,5 liter en die vul je met 1 liter mengsel. Ik nam 250 gram suiker en 3 gram gist uit de supermarkt.

Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg 🙂 dan gaan we dat maar eens proberen.

Komt vast wel goed hoor. Het is simpeler dan je denkt.

Nog een klein vraagje. Op welke dagen kan ik de no3, po4 en sporen het beste toevoegen als ik water wissel op zondag? Meende namelijk dat je niet alles tegelijk toe kon voegen.

Het beste is om de sporen de dag erna te doen.

Dus dan no3 en po4 meteen na de waterwissel en de sporen een dag later?

Bedankt! Gaan we doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan