Wat is er nieuw

Temperatuurschommelingen in je aquarium opwekken.

Ruud Wouters

Active member
Lid geworden
21 oktober 2019
Leeftijd
51
Zomaar een ideetje van me.

Binnenkort ga ik een tweede biomaster thermo filter plaatsen onder mijn bak.
Gewoon omdat ik wat extra filtering en beweging in mijn bak wil.

Dit is een highline 400 en er komt een tweede biomaster thermo 600 bij.

Nu is het idee dat ik de bak die normaal op ongeveer 26 graden draait, als het licht uit is ietsjes wilt laten afkoelen.
Laten we zeggen ongeveer 2 a 3 graden.
Dit kan gerealieerd worden door 1 verwarmingelement op plusminus 24 graden af te stellen en deze continu 230v aan te bieden.
Het andere element stel ik dan op plusminus 26 graden af en laat ik dmv een tijdklok samen met het licht schakelen. Uiteraard blijven de beide filters vol continu draaien.

Hierdoor word er net iets meer de natuur nagebootst.

Ik denk dat vooral de beplanting hier profijt van heeft.

Klopt dit? Vinden de plantjes het lekker als er tempetatuurverschil optreed?
En wat zouden de visjes ervan vinden?

Ik heb er nog nooit van gehoord dat planten dat waarderen.

Zomaar een ideetje van me.

Binnenkort ga ik een tweede biomaster thermo filter plaatsen onder mijn bak.
Gewoon omdat ik wat extra filtering en beweging in mijn bak wil.

Dit is een highline 400 en er komt een tweede biomaster thermo 600 bij.

Nu is het idee dat ik de bak die normaal op ongeveer 26 graden draait, als het licht uit is ietsjes wilt laten afkoelen.
Laten we zeggen ongeveer 2 a 3 graden.
Dit kan gerealieerd worden door 1 verwarmingelement op plusminus 24 graden af te stellen en deze continu 230v aan te bieden.
Het andere element stel ik dan op plusminus 26 graden af en laat ik dmv een tijdklok samen met het licht schakelen. Uiteraard blijven de beide filters vol continu draaien.

Hierdoor word er net iets meer de natuur nagebootst.

Ik denk dat vooral de beplanting hier profijt van heeft.

Klopt dit? Vinden de plantjes het lekker als er tempetatuurverschil optreed?
En wat zouden de visjes ervan vinden?
De temperatuur in je bak wordt gecreëerd door je verwarmingselement én je verlichting. Dus wanneer je licht uit gaat en je thermostaat op de gelijke waarde blijft staan is er al een temperatuur verschil toch?

Ik heb er nog nooit van gehoord dat planten dat waarderen.
Wanneer ik TS goed begrijp gaat het om een dag/nacht ritme. Doordat het licht in de nacht, volgens TS, uit is maakt denkelijk die paar graden voor de planten niet uit. Verlichting verwarmt ook dus is er altijd al een verschil. En immers in de nacht is er geen licht en dus ook geen groei.

Voorbeeld, de temperatuur en invloed van verlichting (34 tot 45 lm/L) in mijn 246L bak over de laatste 30 dagen, het grotere verschil van de laatste drie warmere dagen is ook mooi te zien.
Verwarming doet zodra de verlichting aan is nog maar weinig (vooral zomers zodra de kamertemperatuur ook hoger is), thermostaat temperatuur ingesteld op ruim 23 graden.

1746368376373.png

Laatst bewerkt:
Voorbeeld, de temperatuur en invloed van verlichting (34 tot 45 lm/L) in mijn 246L bak over de laatste 30 dagen, het grotere verschil van de laatste drie warmere dagen is ook mooi te zien.
Verwarming doet zodra de verlichting aan is nog maar weinig (vooral zomers zodra de kamertemperatuur ook hoger is), thermostaat temperatuur ingesteld op ruim 23 graden.

Bekijk bijlage 387262
TS wil zo te lezen een groter temperatuurverschil creëren dan die 1-1,5 graad die bij jouw aquarium ontstaat. Ik heb er weinig verstand van, maar volgens mij bestaan er koelapparaten voor aquaria, zou dat een optie zijn?

Ik zie geen meerwaarde om de temperatuur bewust 2 a 3 graden te laten schommelen om de natuur na te bootsen wat ten goede van planten/vissen zou moeten komen.

Een aquarium is sowieso verre van een natuurlijke leefomgeving, daarnaast zijn planten/vissen veelal gekweekt.

Daarna is een grote temperatuur schommeling energie verspilling

Laatst bewerkt:
Heb ten behoeve van kweken van vis wel de temperatuur geautomatiseerd laten schommelen.
Dit was echter geen snelle schommeling maar meer een langzame steiging over een periode van een week en dan snel af te koelen om het regenseizoen na te bootsen.
Dit was ook meer dan 1 graad.

Kijk dit zijn reacties waar ik wat aan heb.

Het heeft dus zeer waarschijnlijk geen voordeel voor de planten en de vissen.
Jammer, ik speelde vroeger al eens met dat idee, maar ik had geen idee hoe ik het moest verwezenlijken.

En door de aanschaf van dat tweede filter kreeg ik opeens het idee hoe het simpel te doen was.

Een hogere temp versnelt wel de stofwisseling en vaak worden vissen dan wat minder oud. Vaak raad men dan ook aan om bij bepaalde vissen niet jaarrond op dezelfde temp te houden.

Ik weet niet wat de temperatuur van de kamer waar de bak in staat, is, maar ik heb de stekker van mijn verwarmingselement eruit getrokken. Daardoor zijn de bakken in de winter een graad of 4 koeler in de winter dan in de zomer.
De vraag is natuurlijk wél of de dieren in je bak met de kamertemperatuur blij zijn.

Even een vraagje uit interesse.
Met 2 verwarmingsbronnen krijg je dan ook d.m.v. de instelling daadwerkelijk een groter verschil qua temperatuur in de bak voor het beoogde effect? Want bij 1 verwarming lijkt me dat je ook dat je een minimum en maximum hebt waarbij de verwarming werkt of afslaat.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan