Wat is er nieuw

The beginning ... 151x51x66 ... AkitaLuna

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Ook alvast maar een topicje starten voor mijn rio 400. Eerste aquarium ooit dus alle tips zijn welkom! 🙂

Ga waarschijnlijk beginnen met een gezelschapsaquarium en erin flikkeren wat me mooi lijkt, later nog tijd genoeg voor biotoopgericht e.d. te werken.

Alvast wat foto's van de eerste momenten:

Partij ardenner breuksteen
797787akitaluna_0_85_deskto.jpg

Plantjes moeten nog even geduld hebben
958276akitaluna_0_85_deskto.jpg

Eerste emmer filterzand zit er ook in
422111akitaluna_0_85_deskto.jpg

Fraai aquarium de witte versie.
Mooie plek ervoor.
Plantjes al in bezit.

Allemaal mooi 🙂

Alleen voordat je aan de aanschaf van vissen begint zou ik toch aanraden er topic te maken bij samenstelling visbestand. Er zomaar 'in flikkeren' wat iemand mooi vindt heeft al vervuld tot problemen geleid en dat wil je denk ik niet.

Succes ermee.

~ Ivo

Haha, dat is zeker niet de bedoeling nee en daarmee doelde ik dan ook niet op het visbestand maar eerder op de inrichting. Wees gerust. 😉

Visbestand ziet er voorlopig ongeveer zo uit:

* 1x L260 Hypancistrus Queen Arabesque
* 2x Trichogaster fasciata (koppel)
* 12x Corydoras Julii
* 40x Neontetra
* 2x Microgeophagus altospinosa (koppel)
* 3x Laetacara dorsigera (1x M 2x V) (vind nogal tegenstrijdige informatie wat betreft waterwaarden van deze vis, iemand een idee of deze bij de rest van mijn bestand kan?)
* 1 of 2 andere scholenvisjes

Ik ben benieuwd wat je van deze bak gaat maken, ga dit topic daarom ook volgen 🙂

Stenen er ook in, nog niet helemaal tevreden over de plaatsing.
527863akitaluna_0_85_deskto.jpg

Wat aan het opzoeken over dieptewerking maar is allemaal niet zo simpel met maar een halve meter 'speelruimte'.

Moet foto's ook maken met GSM dus helaas veel reflectie.

Dat laatste heeft natuurlijk niks te maken met het feit dat je de foto met je gsm hebt gemaakt 😛

Mooie bak.
Vind de steenformatie links nogal grof/groot en zou er ook veel hout (kienhout, slagtanden ed) in doen.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken hoor

hoop dat je toch wel even wat tempex onder de stenen hebt gelegd
en is de bodem/zand niet veel te dik vooraan in de bak
je loopt de kans dat dit problemen gaat geven
voor de rest mooie bak ben benieuwd

groet

jaap

Weer wat verder. De planten er gewoon ingedaan, aangezien de meeste naamloos waren meegegeven had ik geen idee meer om welke plant het ging dus heb ik ze gewoon maar ergens gezet voorlopig.

Totaaltje:
793168akitaluna_0_85_deskto.jpg

Had besloten om de interne bioflow filter te laten zitten als reserve. Inmiddels ook de Tetra 1200 aangesloten maar is niet echt goed gelukt.

433677akitaluna_0_85_deskto.jpg

932359akitaluna_0_85_deskto.jpg

Denk dat ik de uit -en invoer beter omwissel aangezien rechts de interne filter al uitstroomt, externe filter hangt nu wat in het midden wegens plaatsgebrek. Krijg ook lichtkap niet meer dicht nu maar gaan we sowieso iets op proberen te vinden want ik erger me dood aan dat ding. 🙂

AquaVISie zei:
Dat laatste heeft natuurlijk niks te maken met het feit dat je de foto met je gsm hebt gemaakt 😛

Uiteraard. Maar ik ging van de veronderstelling uit dat je dat met een deftige camera wel kan omzeilen zoiets. 😉

peterdenhaag53 zei:
Mooie bak.
Vind de steenformatie links nogal grof/groot en zou er ook veel hout (kienhout, slagtanden ed) in doen.

Komt morgen/overmorgen inderdaad nog wat hout in. Hoogstwaarschijnlijk zullen we dan ook weer gaan schuiven met de stenen.

Richvio zei:
Ben benieuwd wat je er van gaat maken hoor

Ik ook. 😛

flipper34 zei:
hoop dat je toch wel even wat tempex onder de stenen hebt gelegd
en is de bodem/zand niet veel te dik vooraan in de bak
je loopt de kans dat dit problemen gaat geven
voor de rest mooie bak ben benieuwd

Had wat gelezen over al dan niet tempex te gebruiken voor de stenen op te leggen, maar leek meer (mogelijke) nadelen als voordelen te hebben volgens diverse artikels. En aangezien het niet echt nodig is als aquarium waterpas staat e.d/ heb ik het niet gedaan.

Wat voor problemen ga ik krijgen met mijn zand voorin? 😱
----
En nog even een algemene vraag: heeft het al zin om easylife carbo en profito te gaan gebruiken nu?

Leuk dat je ook hout toe gaat passen.

Ik gebruik bij het opstarten een halve dosis Easy Carbo en Profito en kleibolletjes bij de wortels van Echino's , Crypto's ed moerasplanten.
Planten hebben voeding nodig. Als ze aan de groei raken en meer biomassa gaan innemen dan toewerken naar de "normale" dosis.

Mooi begin! Ben je ook nog van plan om iets achter het aquarium te plakken zodat je de muur niet ziet? (Zwarte folie o.i.d.) Ik denk dat dit mooier is.

AkitaLuna zei:
AquaVISie zei:

Uiteraard. Maar ik ging van de veronderstelling uit dat je dat met een deftige camera wel kan omzeilen zoiets. 😉

echt niet, die weerspiegeling krijg je ook met de meest "deftige" camera als je niks aan de omgeving doet. zorg er bijvoorbeeld voor dat je kamer verduisterd is, gordijnen dicht en zo, geen lampen dan boven je aquarium etc etc

probeer maar eens

Ludger zei:
Mooi begin! Ben je ook nog van plan om iets achter het aquarium te plakken zodat je de muur niet ziet? (Zwarte folie o.i.d.) Ik denk dat dit mooier is.

Staat op de planning. Aangezien de achterwand dicht beplant gaat worden dacht ik dat het niet nodig ging zijn, maar kwam gisteren tot de vaststelling dat dat te lang 'niet mooi' gaat zijn.

Denk straks de helft van het water eruit en kijken of ik de kast dan wat kan hertrekken.

Bij deze dus. Heb schoolbordverf gebruikt in plaats van folie. Niet 100% perfect gelukt, maar goed genoeg.

286277akitaluna_0_85_deskto.jpg

Nog geen hout gevonden helaas. Wegens brugdag voor vele shops maar in eentje geraakt waar ze alleen spiderwood hadden (25 euro/kg, weet niet of dat meevalt?) maar lijkt me niet mooi in combinatie met kienhout dus maar gelaten.

Zo even de berichten gelezen, mooi bak. lekker begin 🙂
Vindt je indeling mooi! Succes

Ziet er al leuk uit. Mooie stenen.
Ben benieuwd hoe het strx uit ziet met het hout erbij

Vandaag naar Aquatop geweest in W�rsulen en wat hout uitgekozen. Moeilijk om te visualiseren hoe het in je bak komt te staan zeg ... Ook een digitale aquamedic twin thermometer gekocht, maar die ligt ondertussen al in de vuilbak. 🙄

Deze was oorspronkelijk gekocht voor in het midden, maar trok daar op niet veel. Ga de boog wat inbinden met javamos of iets dergelijks en hopelijk zwemmen de vissen er dan wat door. 🙂
492919akitaluna_0_85_deskto.jpg

Deze twee ook nog liggen, maar die kon ik niet klemmen met een steen in de richting die ik wou, dus die gaan nog een tijdje het bad in.
851299akitaluna_0_85_deskto.jpg

Morgen schoolbordverf ook weer boven halen want randje waar het glas aan de achterkant stopt (en ik er dus niet meer aan kan) valt wel heel erg op. Kijken of ik er met een borsteltje bij kan, anders maar een stukje van de binnenkant verven (wat ik liever niet doe).
434585akitaluna_0_85_deskto.jpg

Hout staat er allemaal in nu. Aangezien geduld niet mijn sterkste punt is de andere twee stukken maar geholpen met zinken door er een stuk leisteen aan vast te schroeven.

Paar foto's:

Vanuit algemene kijkrichting
349246akitaluna_0_85_deskto.jpg

Rechts
199129akitaluna_0_85_deskto.jpg

Links
459483akitaluna_0_85_deskto.jpg

Nog wat heel wat javamos nodig voor de rechterkant wat in te binden, morgen even bijhalen. Verder weet ik het niet wat de planten betreft. Denk dat ik even ga kijken hoe ze het allemaal doen en dan een selectie ga maken. Beetje willekeur van soorten nu ...

Waterpest drijft voorlopig even bovenaan in de bak aangezien ze me wijsgemaakt hebben dat het dan mooier is om in de bodem te zetten. Wortels zouden na een week veel sterker en mooier zijn en het zou ook de kleur ten goede komen ... we'll see. 🙂

Mooi hoor, misschien wat hoge planten achterin nog??

Dank jullie. 🙂

Waterpest gaat morgen toch de bodem in (rechts achter het hout). Heb externe filter weer aangesloten en in plaats van te drijven, dwarrelt het nu heel de bak door. Dan is meteen achterin ook wat opgevuld. Voor de rest gaan er wel nog wat enchinootjes bijkomen voor achterin of eventueel nog een bleheri (andere tips mogen altijd).

Zonet ook een Sera testkoffer besteld bij zooplus alsook nitrivec. Hopelijk kunnen we het opstartproces een beetje versnellen hiermee ... en anders: baat het niet, dan schaadt het niet. 🙂

Ondertussen al wat beweging in de bak. Heb hem vorige week vrijdag weer helemaal leeg moeten maken omdat ie totaal niet waterpas stond en een zwembad in de woonkamer hebben we liever niet. 🙂 Bij het vullen ook een emmertje water van een goed draaiend aquarium kunnen gebruiken alsook diens fijne filterwatten en een dosis nitrivec bijgedaan. Zondag de eerste bewoners gehaald en tot dusver doen ze het allemaal prima.

Je moet wel goed kijken op deze foto's, maar ze zitten ergens! 😀

416535akitaluna_0_85_deskto.jpg

419451akitaluna_0_85_deskto.jpg

Visbestand tot nu toe:

10x Corydoras Julii
4x L144 (de valse)

Planten doen het over het algemeen nog niet zo heel geweldig. Morgen eens alles opnieuw testen en kijken waar er eventuele tekorten zitten.

Overigens ook redelijk wat zweefvuil in de bak. Ondertussen al achtergekomen dat het ligt aan de opstelling van mijn filters (die elkaar tegenwerken) maar nog niet echt duidelijk gevonden hoe het nu het best zou moeten. Huidige opstelling:

Links uitstroom externe filter met spraybar net onder wateroppervlak tegen achterwand gericht.
Rechts instroom externe filter met daarlangs interne bioflow 8.0 filter.

Nu heb ik gelezen dat je in -en uitstroom best samen kunt houden voor een coherente circulatie. Kan dit dan gewoon links voor de externe filter en rechts mijn interne filter? Of gaan deze twee elkaar dan alsnog tegenwerken?

Vandaag weer wat nieuw speelgoed opgehaald, mis enkel nog een bellenteller. We gaan het voorlopig ook zonder controller proberen en gebruik maken van de continue tester. Morgen maar eens installeren. 🙂

984636akitaluna_0_85_deskto.jpg

Bellenteller en terugslagventiel gehaald vandaag en bij de installatie mijn Do!Aqua Glass Diffusor vakkundig afgebroken. 😀 Installatie zal dus nog niet voor meteen zijn. Misschien voor de atomizer gaan nu, al moet ik nog wat informatie vinden over die werkdruktoestanden.

Vandaag de waardes ook nog eens gemeten net voor de waterwissel.

Ph: 8.0
Kh: 9.0
Gh: 12.0
NO2: 0.0
NH4/NH3: 0.0
NO3: 10mg/l
PO4: 2mg/l

Bovenste 3 blijven aan de hoge kant, rest lijkt me wel goed te zitten? Ga 25% verversen met regenwater en na een uurtje deze nog eens meten. Normaal kwamen er vandaag ook nieuwe bewoners, maar dat wordt een weekje uitgesteld.

En om helemaal negatief af te sluiten: (lichte) baardalg ontdekt op de bleheri. 🙁

Paar dagen geleden mijn eerste visje moeten afgeven. 🙁 Cory lag op zijn/haar zij op de bodem met een gat in de buik. Rest doet het prima dus hopelijk blijft dat zo. Voor de zekerheid de komst van nieuwe vissen maar even uitgesteld tot ik zeker weet dat het geen parasiet is oid. En hierdoor er ook achter gekomen dat het waarschijnlijk de Trilineatus gaat zijn en niet de Julii (met dank aan Dennis en Aadmec). 🙂

Het hele gebeuren had wel nog een positieve wending: nu er geen nieuwe vissen kwamen en omdat mijn bak maar amper bewoond is op het moment leek het me het geschikte moment (nuja, voordat er iets in kwam was beter geweest 😛) om dat lelijke onding van een interne filter eruit te slopen. Ging al bij al nog vrij makkelijk (met een hoop geduld).

Geeft me ook meer mogelijkheden in verband met CO2. Denk er sterk aan om voor de Aquamadic reactor 1000 te gaan en nog een externe filter erbij te kopen die dan voor de toevoer mag zorgen. Voorlopig gaat het wel even de JBL taifun P worden om toch al te kunnen beginnen.

Iemand die ervaring heeft met die reactor? Heb momenteel een Tetra 1200 en ben aan het twijfelen tussen twee opties:

- Reactor op Tetra 1200 aansluiten en JBL e1501 bijkopen.
- JBL e901 bijkopen en reactor daarop aansluiten.

Aquaveldhuis geeft aan dat lph tussen 800-1000 moet zijn voor de reactor maar elders lees ik dat het 1000-1200 mag zijn. Advies welkom.

@Zwits: dat wordt ie hopelijk nog, bedankt. 😉

Je hebt een paar planten voorin staan, die straks huge worden (vnl. Echinodorus.).
Die kan je in mijn beleving nu alvast beter naar achteren zetten.

De L260 Hypancistrus Queen Arabesque is agressief tegenover Corydorassen en dus niet samen te houden.
Als je alleen de L260 Hypancistrus Queen Arabesque wilt hebben, schaf dan 1 mannetje met 2 vrouwen aan.
De toekomstige jongen kun je een aantrekkelijk vergoeding voor krijgen als je ze via MP of LFS gaat verkopen.

Je inrichting ziet er goed uit maar meer hout verbeterd je diepgang.

Succes ermee.

AadMec zei:
Je hebt een paar planten voorin staan, die straks huge worden (vnl. Echinodorus.).
Die kan je in mijn beleving nu alvast beter naar achteren zetten.

Dank voor de tip! :thumbs: Maarre ... welke precies? De bleheri aan rechtsvoor stond er om de filter wat te verdoezelen. Nu deze eruit is, is de bleheri naar rechtsachter verhuisd.

Voor de rest heb ik geen idee welke planten ik heb. 🙄 Links ook nog planten die beter naar achter gaan?

Henk P. zei:
De L260 Hypancistrus Queen Arabesque is agressief tegenover Corydorassen en dus niet samen te houden.

Ow, dat is het eerste wat ik daar van lees. Uit eigen ervaring of welke bron? Had intussen wel al vernomen dat deze het liever rond de 30� hebben terwijl ik tussen de 26-27� zit dus in dat opzicht was het ook geen goede keuze geweest.

Bedankt voor de inlichting. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan