Wat is er nieuw

Van Zuid-Amerika naar Malawi ( 120 x 40 x 61 )

Bonkie97

Member
Lid geworden
27 april 2025
Leeftijd
28
Hoi allen,

Ik wil van mijn Rio Negro bak een Malawi bak maken. Nu heb ik een aantal vragen waar ik advies bij nodig heb.

Aquarium: Aquatlantis Splendid 120 ultra.
WW: PH 6.6 / KH 4 / GH 3.
Filter: Oase Biomaster thermo 600.
WW kraan water: PH 8 / KH 11 / GH 7.

1… Kan ik een 100% water wissel uitvoeren + filterzandbodem omspoelen en hergebruiken + huidige filter bacterie cultuur gebruiken om zo de indraai tijd te verkorten? Of is dit teveel ivm een mogelijke PH shock voor de bacteriën.

2… Ik lees van alles over PH bufferend bodemmateriaal maar mij lijkt met de huidige kraanwater waarden dat mijn kraanwater PH al voldoende is?

3… Wat is een mooi en kleurrijk visbestand dat binnen mijn aquarium afmetingen zou passen?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Junior

1… Kan ik een 100% water wissel uitvoeren + filterzandbodem omspoelen en hergebruiken + huidige filter bacterie cultuur gebruiken om zo de indraai tijd te verkorten? Of is dit teveel ivm een mogelijke PH shock voor de bacteriën.

Is een beetje afhankelijk van hoe lang de bak al draait en hoe veel vuil er is opgehoopt in de bodem.
Als die al oud is is compleet vervangen soms beter dan de problemen die het vuil in de bodem met zich mee kan brengen.

100% waterwissel en verder van je filter afblijven is geen enkel probleem, bacteriën kunnen redelijk veel hebben.
Vervang je de bodem, doe je een 100% wissel en blijf je van het filter zelf af kun je in principe direct met mate wat vis er in zetten.
Je raakt wel wat van de bacteriecultuur kwijt wat in de bodem daarom rustig aan met de grote en hoeveelheid vis.

Is een beetje afhankelijk van hoe lang de bak al draait en hoe veel vuil er is opgehoopt in de bodem.
Als die al oud is is compleet vervangen soms beter dan de problemen die het vuil in de bodem met zich mee kan brengen.

100% waterwissel en verder van je filter afblijven is geen enkel probleem, bacteriën kunnen redelijk veel hebben.
Vervang je de bodem, doe je een 100% wissel en blijf je van het filter zelf af kun je in principe direct met mate wat vis er in zetten.
Je raakt wel wat van de bacteriecultuur kwijt wat in de bodem daarom rustig aan met de grote en hoeveelheid vis.
De huidige bodem zit er net 4 maanden in, dit is ook hoe lang de bak nu draait. Behalve veel wortel ( de planten schieten veel wortel ) en wat detritus is de bodem naar mijn idee goed schoon.

Dan kan gewoon grondig spoelen en hergebruiken geen kwaad naar mijn idee.
Met de verhuizing naar een grotere bak heb ik de toplaag (1cm) van het zand grondig gespoeld en de rest gewoon over geschept.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan