Wat is er nieuw

Verkleuring bodem na medicatie esha exit

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Hallo allemaal hier ben ik alweer🫣.
Vanmorgen had ik een vraag over plantenvoeding en daar heb ik veel reacties op gekregen dus daarvoor mijn dank.
Nu heb ik het volgende probleem: ik heb een 5 daagse behandeling gedaan met esha exit tegen witte stip en deze is gelukkig goed aangeslagen maar nu kleurt mijn hele bodem blauwgroenšŸ˜”.
Ik ga ervanuit dat dit door de esha komt maar ineens dacht ik al het maar geen blauwalg is.
Ik ben nu met een stuk zuurstofslang voorzichtig de bodem aan het afzuigen en dit gaat goed al is het wel ff een rot klusje.
wat denken jullie ervan? Komt dit door de esha exit of heb ik toch een ander probleem? De waterwaardes zijn allemaal een dikke prima dus daar ligt het niet aan en de vissen maken het goed. Ook dragen meerdere vuurgarnalen eitjes bij zich dus alle bewoners lijken het goed te maken.
Op de foto heb ik rechtsvoor al een laagje afgezogen.
Alvast bedankt voor jullie reacties en nog een fijne avond toegewenst.
20241228_174226.jpg

Ik heb geen ervaring met esha exit, maar beginnend blauwalg zag er bij ook zo uit. Alleen op een veel kleiner oppervlak.
Als het blauwalg is reageert het wel heel snel op spotbehandeling met waterstofperoxide maar dat samen kan met exit weet ik niet.
Blauwalg afhevelen werkte bij mij pas als er een beetje een plakkaat vormde, daarvoor nog niet.

Het laat zichzelf makkelijk verwijderen. Een heel dun laagje zand eraf en het is verdwenen. Over de hele bak (100x40cm) zijn er misschien 2 kopjes zand uit gekomen en Ik ben nu bijna klaar.
17354074468598610407945940068088.jpg

Inmiddels heb ik heel de bodem schoon gemaakt en daar waar nodig wat aangevuld met nieuw zand. De verlichting staat inmiddels in de avond modus. Het was een vervelende klus maar zeker de moeite waard!
20241228_200048.jpg

Als ik het goed zie zat het blauwe ook op plekken waar weinig licht komt, zoals tussen de planten. Klopt dat? Blauwalg heeft een goede lichtbron nodig om te groeien. Dan is het misschien toch de medicatie geweest.

Ja klopt het blauwe zat overal dus ook tussen de planten en in de schaduwplekken onder het hout.
Voor nu is het weer netjes schoon dus ff afwachten maar ik ga er inderdaad vanuit det het door de medicatie komt.

Nog even een update. Het is niet meer terug gekomen dus ik vermoed dat het geen blauwalg is.
En nog ff een foto
20241229_220309.jpg
20241229_220302.jpg

Dan is het vast de medicatie geweest en op een donkere bodem zul je dat niet snel zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan