Wat is er nieuw

Verlichting rio led 125 geleidelijk aan- en uitschakelen

John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Leeftijd
40
Is er een mogelijkheid om de verlichting in de kap van de rio led 125 geleidelijk aan- en uit te schakelen?

Is er een mogelijkheid om de verlichting in de kap van de rio led 125 geleidelijk aan- en uit te schakelen?
Hoeft niet megastrak..gaat erom dat de vissen niet schrikken.

Nee de gewone juwel multilux lichtkappen schakelen alleen hard aan/uit, en niet dimbaar. Heel misschien is het wel mogelijk om in de lichtkap een aanpassing te doen dat hij wel dimbaar wordt. Maar ik zou mij er niet wagen, want met elektriciteit rommelen in combinatie met aquarium water lijkt mij niet zo'n goed idee... Want als je de plastic lichtkap opent is hij daarna niet waterdicht. En ook brandgevaar is een risico om rekening mee te houden. Lampen kunnen erg warm worden.

Ik heb een Chihiros Universal GRBW armatuur, en die is volledig waterdicht. Als deze per ongeluk iets in het aquarium water laat zakken is dit geen probleem. Deze lamp is dimbaar met een app.

De juwel helialux is ook dimbaar. En op marktplaats staan soms wel goedkope oudere varianten van juwel helialux, namelijk de day and night. Deze dimmen wel, maar zijn wat lastiger in te stellen op het kastje. Dit is misschien een goedkopere oplossing.

Nee de gewone juwel multilux lichtkappen schakelen alleen hard aan/uit, en niet dimbaar. Heel misschien is het wel mogelijk om in de lichtkap een aanpassing te doen dat hij wel dimbaar wordt. Maar ik zou mij er niet wagen, want met elektriciteit rommelen in combinatie met aquarium water lijkt mij niet zo'n goed idee... Want als je de plastic lichtkap opent is hij daarna niet waterdicht. En ook brandgevaar is een risico om rekening mee te houden. Lampen kunnen erg warm worden.

Ik heb een Chihiros Universal GRBW armatuur, en die is volledig waterdicht. Als deze per ongeluk iets in het aquarium water laat zakken is dit geen probleem. Deze lamp is dimbaar met een app.

De juwel helialux is ook dimbaar. En op marktplaats staan soms wel goedkope oudere varianten van juwel helialux, namelijk de day and night. Deze dimmen wel, maar zijn wat lastiger in te stellen op het kastje. Dit is misschien een goedkopere oplossing.
Heb jij die dan in de kap gemonteerd of heb je geen kap?

Chihiros heeft er eindstukken bij zitten die je op de lamp schuift en deze vervangt in zijn geheel de standaard juwel balk.
De 2 kleppen zitten dan net zo als bij het juwel armatuur.

Heb jij die dan in de kap gemonteerd of heb je geen kap?
Nee, ik heb zelf de multilux niet omgebouwd.

Ik heb zelf een kap (lichtbak).
Ik had ooit een multilux, en vervolgens had ik op marktplaats een helialux day and night gekocht, die ik een tijd heb gebruikt. Maar sinds een half jaar heb ik de Chihiros op mijn bakken.

Ik heb een gesprek gevoerd bij de lokale speciaalzaak, maar daar geven ze aan dat ik goed moet nadenken of ik met een rio bak wil tobben of beter gelijk voor de betere Aquatlantis bak kan gaan waar dimbare lampen en controler er gelijk bij in zitten.

Ik heb een gesprek gevoerd bij de lokale speciaalzaak, maar daar geven ze aan dat ik goed moet nadenken of ik met een rio bak wil tobben of beter gelijk voor de betere Aquatlantis bak kan gaan waar dimbare lampen en controler er gelijk bij in zitten.
Je moet kopen wat je graag hebben wil. Als een aqualantis alles heeft wat je wil kan je misschien beter daar voor gaan.

Als je al een juwelier hebt is dat een beetje te laat. Dan kun je zo'n lamp overwegen. Als je er nog een moet kopen dan zou je inderdaad een andere bak kunnen overwegen.

Ik heb meerdere juwels staan maar denk dat de vissen er aardig aan gewend zijn dat de verlichting plots aan gaat. De kamer krijgt ook eerst al daglicht van buiten en dan gaat de verlichting in de bak pas aan.
Maar het ene soort zal er misschien beter op reageren dan de ander.

Ik vind het wel bijzonder dat juwel daar eigenlijk geen oplossing voor heeft en niet eens dimbare lampen hanteert in bakken anno 2025. Vrij beperkt voor een marktleider.

Is die Chihiros standaard inpasbaar in de juwel kap? Of zijn er aanpassingen nodig? Of heb je geen kap meer?

Ik vind het wel bijzonder dat juwel daar eigenlijk geen oplossing voor heeft en niet eens dimbare lampen hanteert in bakken anno 2025. Vrij beperkt voor een marktleider.

Is er wel maar het is behoorlijk aan de prijs.
Bij de helialux balken kun je deze gebruiken.
https://fritskuiper.nl/product/juwel-helialux-appcontrol-juwel-dimmer/
Ze kunnen dit er natuurlijk standaard bij gaan leveren maar dan worden de bakken zelf zo'n 300+ euro duurder.

Is die Chihiros standaard inpasbaar in de juwel kap? Of zijn er aanpassingen nodig? Of heb je geen kap meer?

Drop in...

Chihiros heeft er eindstukken bij zitten die je op de lamp schuift en deze vervangt in zijn geheel de standaard juwel balk.
De 2 kleppen zitten dan net zo als bij het juwel armatuur.

Laatst bewerkt:
De prijs van juwel is ook best laag . Je kan natuurlijk wel een klein ledstripje extra erin plakken zodat je toch begint met minder verlichting.

De chihiros universal wrgb is standaard inpasbaar op juwel aquariums. De twee kleppen passen in de chihiros lamp. Voor een juwel rio 125 heb je de chihiros 800 benodigd.

Hier een foto van de Universal WRGB in mijn Lido120, zoals je kunt zien valt deze precies op de plek vd originele ledbalk, en heeft uisparingen voor de kleppen van Juwel.
IMG_0196.jpeg

Dus ook de oudere niet led versies van juwel. De kap is daarin niet anders geworden mocht ik voor een tweedehands aquarium gaan?

Dus ook de oudere niet led versies van juwel. De kap is daarin niet anders geworden mocht ik voor een tweedehands aquarium gaan?
Alle juwel rio 125 aquariums hebben een lamp met een lengte van 800mm (80cm), dus zowel oude als nieuwe rio 125's. Dus ook de oudere niet led versie lamp van de juwel rio 125 is 800mm lang.

Bij een ander tweedehands aquarium zal de kap mogelijk een andere lengte hebben.
De Chihiros universal wrgb lampen zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes; 550, 600, 700, 800, 1000, 1200mm. enz.
Deze informatie is op google te vinden. :c

Alle juwel rio 125 aquariums hebben een lamp met een lengte van 800mm (80cm), dus zowel oude als nieuwe rio 125's. Dus ook de oudere niet led versie lamp van de juwel rio 125 is 800mm lang.

Bij een ander tweedehands aquarium zal de kap mogelijk een andere lengte hebben.
De Chihiros universal wrgb lampen zijn verkrijgbaar in verschillende lengtes; 550, 600, 700, 800, 1000, 1200mm. enz.
Deze informatie is op google te vinden. :c
Dat snap ik Niels. En ik weet ook dat 800 mm hetzelfde is als 80 cm. Ik maak me ook geen zorgen over de afmeting, Ik vraag me alleen af of er bijvoorbeeld een verschil is bij de kleppen met een ouder/ander model is, waardoor die kleppen van de kap er bijvoorbeeld net niet op passen bijvoorbeeld.

Toen ik mijn
Ik vraag me alleen af of er bijvoorbeeld een verschil is bij de kleppen met een ouder/ander model is, waardoor die kleppen van de kap er bijvoorbeeld net niet op passen bijvoorbeeld.

Zelfs in mijn oude tl buis bak past het, is al decennia exact hetzelfde.

Knoop is doorgehakt, met dank voor het delen van jullie ervaringen. Ik ga de Universal WRGB van chihiros bestellen.

Ik heb de wrgb van chihiros in huis. Hoe zouden jullie de belichting vanaf het begin inregelen voor een overwegend plantenbak met een paar licht behoevende soorten. Hoeveel uur per dag? Welke intensiteit van de schuifregelaar? Welke kleur wat meer, welke wat minder? Aan 1 stuk laten branden of ook tussendoor uit? Heeft iemand een suggestie voor een plan?

Bucephalandra geeft een mooie kleurweergave naar mijn mening maar dat is iets persoonlijke en je kan het eenvoudig aanpassen.
Zou gewoon beginnen op 9 uur met 1,5 uur zonsop en ondergang via de auto mode.

Ik moet de app nog eens doorzoeken op een auto mode.

Deze tab.

1000006256.jpg

Als je een automation hebt toegevoegd en geopend kun je de tijd etc instellen.
Verder kun je daar ook naar de kleur en intensiteit settings gaan.

1000006258.jpg

Thanks!

Zijn vrij eenvoudig aan te passen, staat zelf een handleiding voor hier op het forum....

Nee..heb het redelijk volledig uitgelopen en bij chihiros wrgb uitgekomen.

Dat zou zeker voor die speciaalzaak een goed idee zijn. Zelf zou ik dan toch eerder denken aan licht vervanging. Daarbij zou je ook meteen eens goed denken aan: Welke planten wil ik nu en/of in de toekomst? Wanneer je planten zou willen dus nu of mogelijk later dat is het een goed idee om te denken aan verlichting die ook een hoger gevraagde lichtsterkte kunnen bieden. (Lichtsterkte is niet hetzelfde als lichtduur!) Zo voorkom je ook dat je later prachtige planten ziet waarna weer iets nieuws nodig bent wat tot extra kosten kan leiden. Ook in een Aquatlantis zitten overigens ook standaard lampen die je mogelijk zou moeten vervangen bij opvolgende wensen.

Bijna elke bak heeft standaard (te weinig of verkeerde) verlichting. Dan kun je beter een kale bak kopen en daar losse verlichting bij gaan kopen.

Of het eenvoudig is of niet, ik zou het niet doen... 🙂
Om de redenen die ik schreef.
1, de lichtkappen zijn niet vloeistof dicht
2, als jij fik weet te krijgen met 700mA/36vdc max heb je best wat bijzonderheden...

2, als jij fik weet te krijgen met 700mA/36vdc max heb je best wat bijzonderheden...

Oh dat is niet zo moeilijk, weet precies hoe ik dat zou moeten doen :DD
Maar niet iedereen heeft er vertrouwen in om die ombouw veilig te doen en dan is het beter dat ze het niet doen dan toch geforceerd bezig gaan en wel voor een onveilige situatie zorgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan