Wat is er nieuw

Vinrot/beschadiging

cemedia

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
29 november 2020
Leeftijd
32
Hi All.

Zijn er leden met ervaring in de behandeling van vinrot? Welke medicijnen worden gebruikt (ja ik heb gegoogled), en wat lijkt te werken? Is ook bekend wat de invloed op de bacteriën in het filter is?

Zelf (tikt op hout) nog geen ervaring mee, misschien goed om te vermelden om welke vis het gaat?

geen. maar ik ben vooral benieuwd naar de werking van antibacteriele medicijnen (en dergelijke) die we in onze bakken gooien. We behandelen onze bacterien als koningen, maar medicijnen worden regelmatig gebruikt.. maak je die dan niet ook (deels) dood? of hebben medicijnen gerichte werking?

Absoluut dat je met antibiotica ook filterbacteriën om zeep helpt.
Ik ben van mening dat vissen bijna altijd beter af zijn met veelvuldige en grote waterwissels, als je niet precies weet welk middeltje je in je bak moet gooien.
Eventueel uit de ziekmakende omgeving halen, in quarantaine zetten - met veelvuldige en grote waterwissels- en daar laten genezen.
Antiparasitica kun je meestal gerichter toepassen en die hebben veel minder invloed op filterbacteriën, omdat parasieten een andere groep organismen zijn.

Hier kun je eventueel wat extra info vinden over vinrot.
Ik isoleer mijn vis meestal in een apart bakje en behandel dan met een product als Colombo Bactyfec.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan